Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spillkoppen "svämmar över" vid backspolning av vattenfilter  (läst 5002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har eget vatten/avlopp och har upptäckt att golvet runt min Nibe750 i grovköket ofta ser ut att ha "torkat" vatten på sig. Nånstans har jag länge misstänkt att det är något med backspolningen av mitt vattenfilter (järnfilter) som sker var tredje natt 03:00. Förra natten var barnen magsjuka vilket innebar att jag för första gången sedan jag flyttade in i huset var vaken när en sådan backspolning pågick.

Jag trodde i min värld att jag skulle kunna lokalisera felet till filtret, men under backspolningen upptäckte jag till min förvåning att läckaget kom någonstans från botten av *värmepumpen*. Jag öppnade luckan och lös in, och det som sker är att när backspolningen pågår så "svämmar" spillkoppen över - det rör sig säkert om ett par DL-vatten som trycks ut där var tredje natt.

Med spillkoppen menar jag alltså följande (lånade bilden från annan tråd)


Är detta något fel eller vad kan det bero på?

/Vol

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Hur är det där kopplat?
Skickas spolvattnet ner i spillkoppen?
Avloppet från filtret brukar väl ledas till en golvbrunn, men finns ingen sån i närheten har kanske rörkrökaren lagt slangen i spillkoppen på värmepumpen?

Alternativt sÃ¥ blir trycket i systemet sÃ¥ pass högt vid backspolningen att säkerhetsventilen pÃ¥ värmepumpen lättar?  :-\
I så fall kanske backspolningen inte funkar riktigt som den ska, och vattnet tar fel väg? :-\
« Senast ändrad: 26 april 2016, 22:25:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Hur är det där kopplat?
Skickas spolvattnet ner i spillkoppen?
Avloppet från filtret brukar väl ledas till en golvbrunn, men finns ingen sån i närheten har kanske rörkrökaren lagt slangen i spillkoppen på värmepumpen?

Alternativt sÃ¥ blir trycket i systemet sÃ¥ pass högt vid backspolningen att säkerhetsventilen pÃ¥ värmepumpen lättar?  :-\

Är rätt övertygad om att det är rätt kopplat, spillvattnet går rätt ner i golvbrunnen vilket det skall. Däremot tror jag det är så som du är inne på att backspolningen genererar ett kraftigt tryck vilket på något sätt pressar in vatten även i spillkoppen. Tror du det finns någon lösning på det?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Sköts inte backspolningen av det vanliga vatten trycket eller sitter det nån egen pump som sköter backspolningen på ditt filter ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är rätt övertygad om att det är rätt kopplat, spillvattnet går rätt ner i golvbrunnen vilket det skall. Däremot tror jag det är så som du är inne på att backspolningen genererar ett kraftigt tryck vilket på något sätt pressar in vatten även i spillkoppen. Tror du det finns någon lösning på det?

Sitter nån extra pump som höjer vattentrycket vid backspolningen? (smurfen han fråga först)

Annars så gissar jag på tryckstötar i systemet när ventilen i filtret växlar mellan backspolning och vanlig drift.
Detta borde i så fall kunna reduceras med nån form av tryckutjämningstank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sitter nån extra pump som höjer vattentrycket vid backspolningen? (smurfen han fråga först)

Annars så gissar jag på tryckstötar i systemet när ventilen i filtret växlar mellan backspolning och vanlig drift.
Detta borde i så fall kunna reduceras med nån form av tryckutjämningstank.

Tror det sker av vattentrycket, kan inte tänka mig det finns någon pump inne i filterbehållaren... Sitter ju en golvbrunn precis under värmepumpen som allt rinner ner till, så jag kanske får leva med att det gör så här var tredje natt om det inte är någon större förra...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kom just pÃ¥ att en backventil efter filtret borde göra att trycket i röret efter filtret till VVB:n bibehÃ¥lls och tryckstöten när filtret växlar tillbaka till vanlig drift borde dÃ¥ minskas.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Åt vilket håll skall den backventilen tillåta flöde för att det ska funka?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Åt vilket håll skall den backventilen tillåta flöde för att det ska funka?


tOOmten FrÃ¥n filter till VVB, annars blir det svÃ¥rt att fÃ¥ fram nÃ¥tt vatten i kranarna.  tOOmten

Min teori är att när filtret backspolar så försvinner trycket efter filtret, när sen backspolningen är klar så växlar filtret över till vanlig drift, systemet trycksätts och en tryckstöt uppstår som får säkerhetsventilen att öppna.


« Senast ändrad: 28 april 2016, 07:46:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Du tänker så... Samma effekt borde man uppnå med ett litet expansionskärl efter filtret
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du tänker så... Samma effekt borde man uppnå med ett litet expansionskärl efter filtret

Jo, tänkte bara att en backventil är billigare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!