Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Godkänd säkerhetsbrytare  (läst 19716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
Godkänd säkerhetsbrytare
« skrivet: 10 oktober 2013, 16:52:05 »
Skall byta värmepumpen. Den jag har nu matas med el till innerdelen. Har ett eget 10A eluttag för detta på insidan väggen. Den nya pumpen vill ha elmatning till utedelen. Tänkte därför göra om lite och sätta en säkerhetsbrytare på utsidan väggen. Kanske blir installatören gladare om han slipper dra ut elmatningen från insidan via rörpaketet.

Min fråga är om denna säkerhetsbrytare från Biltema är godkänd ?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Sakerhetsbrytare-350000/

Det skall ju exvis vara minst 3mm kontaktavstånd på alla 3 stiften i den i brytläget, vet inte om det är så på Biltemas, Julas modell ser likadan ut.
Verkar vara prisvärda.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2013, 17:05:56 »
Säljer dom den som säkerhetsbrytare måste man väl tro att det är en säkerhetsbrytare, OM den är prisvärd vet man inte innan man "satt den på riktigt prov" men billig är den. Och det troligen på mer än ett sätt, men med låg belastning är den säkert ok.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2013, 17:40:52 »
Jag tycker dom ser stora och klumpiga ut, plasten känns så där.

Här finns GARO SBG 316 246:-
Dock plus frakt men ska du köpa något annat samtidigt så kanske det kan vara tänkvärt.
http://www.elnu.se/index.php?lista=31&an=3&n1=Motorskydd%2C+s%E4kerhetsbrytare%2C+lastfr%E5nskiljare&n2=S%E4kerhetsbrytare%2C+Garo&n3=S%E4kerhetsbrytare+plastkapslad%2C+Typ+SBG+-+Garo&n=4&elmateriel=1
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2013, 19:19:03 »
Julas säkerhetsbrytare är med största sannolikhet samma som Malmbergs men till ett bättre pris än Malmbergs katalogpris.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2013, 10:02:25 »
Om du har nollan med dig ut tycker jag att du skall satsa på en 4-polig

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2013, 11:05:51 »
Det är troligtvis bara enfas eftersom det är en LLVP.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2013, 16:27:29 »
Säkerhetsbrytare är vanligtvis 3 poliga + en hjälpkontakt, hjälpkontakten bryter tidigare än dom övriga och ska INTE användas för att bryta bort en last utan för att bryta bort en manöver. Nolla och jord lägger man INTE över brytaren.
Använder man hjälpkontakten som lastbrytare kan man få otrevliga följder med tex överspänning i maskinens manöverkrets.
Så bryt INTE nollan med säkerhetsbrytaren.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2013, 12:20:38 »
Har nu köpt Biltemabrytaren som är en Garo. Den saknar hjälpkontakt.
När jag öppnar den så ser jag att den bryter 3 faser.
Jord och nolla bryts inte utan ligger på hela tiden över egna kontaktpunkter.
Skall inte även nollan helst brytas samtidigt med fasen ?
Det finns väl risk för backströmmar om man saknar jordfelsbrytare där jord och nolla är åtskiljda
Fick en ide att lägga jord och nollan på dom 2 lediga fasbrytarna, det blir ju lite som att dra ur hela kontakten d.v.s ingen ledare alls ansluten.
Vad säger proffsen om en sådan koppling ?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2013, 12:43:07 »
Som jag skrev i mitt förra inlägg, NORMALT bryter man faserna och inget mer. Nollan ska NORMALT INTE brytas läs mitt förra inlägg. Jorden får INTE brytas.
Ps
När det gäller elfrågor är jag tveklöst ett proffs i övrigt en glad amatör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2013, 11:08:44 »
Tack för dittsvar. Jag såg att du skrev om detta i förra inlägget. Vad beror det på att man inte också får bryta jord och nolla? Det borde ju bara vara en fördel att inte ha pumpen ansluten med någonting.
Ungefär som att ha pumpen elansluten via ett eluttag. När man tar ut kontakten så är pumpen helt befriad från all el.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2013, 11:45:45 »
Att jorden aldrig ska brytas är väl ganska självklart, man kan ju tex ha spänning från flera håll i en "maskin" det är tom rätt vanligt. Och tar man bort nollan kan man i värsta fall få en "flytande nolla" i "maskinen" och det är nått man absolut inte vill ha. Det pga att man aldrig vet vart felet uppstår och nollan SKA alltid i princip vara spänningslös. Visst skulle det i vissa fall kunna gå att även bryta bort nollan, men eftersom det knappast höjer säkerheten och dessutom skulle göra att folk blev osäker på när det var ok så finns det ingen orsak. Om samma regler gäller för "alla" olika maskiner blir förvirringen lite mindre.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2013, 19:01:55 »
Det är dock inte helt ovanligt att säkerhetsbrytare kopplas in så de bryter även nollan då de sitter i en enfasgrupp. Då är man garderad mot farlig spänning även om nolla och fas skulle ha förväxlats någonstans på vägen. Risken för detta är stor dels i gamla hus där det förekommer alla möjliga konstiga ledarfärger och dels i hus som tidigare har matats med 3 x 230 V utan nolla men kopplades om till 230/400 V på 90-talet (detta förekommer framför allt i hus nära järnvägar som tidigare fick sin elförsörjning från dåvarande Banverkets hjälpkraft).

Det enda fall då det är brukligt att även bryta nollan i trefasgrupper är vid jordfelsbrytare. Men i en vanlig huvudbrytare, säkerhetsbrytare, motorskydd eller liknande ska nollan gå obruten när det rör sig om trefas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2013, 13:05:21 »
Ok, jag gör som brytaren är tänkt att vara. D.v.s. Bryter den enda fasen och låter nolla och jord ha kontakt inne i brytaren. Säkerhetsbrytaren matas av enfaskabel som sitter i ett godkänt uttag 10a ensamt så det går ju att även dra ur denna som extra säkerhet om man vill. Pumpen har ingen annan strömanslutning än detta.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Godkänd säkerhetsbrytare
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2013, 13:48:20 »
Matas "apparaten" med sladd och stickpropp finns det knappast någon orsak att sätta upp en säkerhetsbrytare. Dessutom skulle någon kunna vända på stickproppen och då bryts ju inte fasen av säkerhetsbrytaren. Säkerhetsbrytare används i fasta installationer inte i "sladdinstallationer".
Så ska du ha säkerhetsbrytare är det fast installation som gäller.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!