Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Generellt lÃ¥g och ojämn temperatur pÃ¥ golvvärme  (läst 6210 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sledgas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har under det senaste året (i mitt tycke) trimmat in VP:n (Nibe F750) till en bra nivå med en värmekurva som gett önskad framledningstemp vid olika utetemperaturer. Den sköter omkring 90m2 golvvärme på ett plan.

De senaste dagarna har däremot inomhustemperaturen sjunkit från ~21C till ~19C, plus att temperaturen på golvvärmen är ojämn. Det märks framför allt på några klinkrade ytor där det ibland är så varmt som vi önskat, ibland kallare.

Framledningstemperaturen från VP:n ser ut att vara som den ska, omkring 35C, och returtempen straxt under, omkring 32C, så jag börjar nu fundera på om det är några justeringar på golvvärmen som jag kan göra för att motverka detta? Golvvärmen är shuntad med egen CP då det är fördraget för eventuella radiatorer på ovanvåning som alltså ej är i bruk än. Alla termostater ska vara öppna.

På bilden nedan syns min installation och även inställningarna på pumpen och vad jag förmodar är en blandventil(?) för returvattnet under den. Ovanför pumpen sitter en termometer som visar samma framledningstemp som på VP:n, men termometrarna på tillopp och retur ser ut att ligga i paritet med hur jag upplever golvet och vad innegivaren säger. Enligt dessa är tilloppet på omkring 20C och returen på runt 12C.

Det är här mina frågor börjar. Vad jag försökt läsa mig till men inte begripit är om man ska ha högre flöde eller lägre flöde för att få upp temperaturen, vad är det egentligen som gäller? Och spelar flödesinställningen på blandventilen(?) någon roll?

Först nu när jag tog detta kort med blixt ser jag att CP:n har lägena I, II, III, för konstant flöde som jag även kör på VP:n. Ska man prova med att använda något av dessa även här?

Vad kan annars anledningen till att den allmänna temperaturen sjunkit och att det kan skilja så på värmen på golven under dagen vara?

Tacksam för hjälp att reda ut detta!



 
« Senast ändrad: 06 december 2012, 10:21:02 av sledgas »

Utloggad sledgas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Generellt låg och ojämn temperatur på golvvärme
« Svar #1 skrivet: 06 december 2012, 11:47:55 »
Såg förresten nu att det jag trodde var en blandventil var en termosensor och att vredet kontrollerar maxtemperaturen. Men som jag förstod det ska den stå högt upp ställt för att släppa igenom mycket värme, vilket den gör, så då bör det väl inte vara det?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Lite sent svar, så säkert har du redan fått ordning på detta...

Det ser ut att vara stor skillnad pÃ¥ framledning och retur i golvvärmecentralen: 20 ut och 12  i retur. Det betyder ju att det är lika stor skillnad (typ) i temp pÃ¥ vattnet i slingorna beroende pÃ¥ om det är i början och i slutet och det gör ju golvet olika kallt ocksÃ¥ i samma grad...

Kolla CPn att den funkar fortfarade. Ställ om i något fast läge och se om returen från GV blir varmare.

Och om du bara har golvvärme hittills (inga radiatorer) och golvvärmen klarar sig med betydligt lägre temp än de 35 grader som VP ger, så känns det lite som att du eldar för kråkorna; borde du inte kunna sänka kurvan, och öka flödet i golvvärmen istället. Onödigt att shunta ner tempen i golvvärmecentralen i onödan. (Men börja få ordning på CPn först!).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Herr Hysteres

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Han satt, han sov, han besegrades
God morgon

Jag hade problem av liknande karaktär tidigare i höstas när jag precis köpt mitt hus. I mitt fall visade det sig att inloppsventilen på flera de olika slingorna (jag har 29 stycken på ) inte alls var ställd enligt den specifikation som LK uppgivit. Eftersom varmvatten tar vägen med minst motstånd resulterade detta i ojämn uppvärmning av golvytan. (I fyra fall stod vattnet i stort sett helt still i slingan. Detta löste jag genom att hårdstrypa alla andra slingor på samma central så att flödet tvingades genom de kalla slingorna).

Om du inte redan gjort det kanske det därför kan vara värt att kolla om de enskilda slingornas instrypning är korrekt.

EDIT:
Noterade från bilden att du också har termoställdon. Har du kollat att dessa verkligen öppnar fullständigt? Den vaxkropp som finns inne i ställdonet kan torka ut med tiden med resultatet att ventilen inte öppnar fullt (eller i vissa fall alls). Jag hittade en handfull sådana i mitt hus. Har därför nu plockat av i stort sett alla termoställdon och reglerar via shuntens värmekurva baserat på utetemperatur. Fungerar i mitt fall bra.
« Senast ändrad: 25 januari 2013, 11:41:21 av Herr Hysteres »
Viessman BW226 28kW värmepump (2005), elförbrukning 6 kW, COP 4.65
Borra 4x180 meter
Tillsatsvärme Nibe EK15 14.7kW elpatron
Viessman 500l ackumulatortank med Viessmann 300l varmvattenberedare 1 (2005)
300l VVB 2 för spetsvärmning av tappvarmvatten (2005)
26 radiatorer av varierande typ och ålder på shunt 1 (2005), värmd yta/volym ~230m2/680m3
29 LK golvvärmeslingor c/c 200 på shunt 2 (2005), värmd yta/volym ~387m2/1024m3
Total uppvärmd yta/volym ~590m2/1600m3

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!