Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dÃ¥lig duschblandare?  (läst 5426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klinkhammer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
dålig duschblandare?
« skrivet: 02 augusti 2006, 18:09:43 »
Hej gott folk!

Varmvattnet i duschen har under en period successivt blivit svalare trots att jag ställt vredet på max. Antog då att blandaren gått sönder. Köpte en ny blandare och trodde att problemet var löst. Icke! Kommer bara ljummet vatten. Varmvattensledningen är het. Vattnet i kranen i tvättstället är jättevarmt. Vad kan felet bero på?

Tack på förhand!
Villa i mexitegel byggd 1972 med källare ca 200 m2 uppvärmd yta 
Bergvärme IVT C9 160m borrhål, innegivare, installerad mars -09
Haier luftvärmepump i bodegan, körs på sommaren
Tilläggsisolerad vind med lösull, jan -09
Första året med bergvärme total elförbrukning 15131 kwh
Antal drifttimmar första året 3013 tim
Tillskott 23 tim

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dålig duschblandare?
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2006, 06:49:46 »
Hej gott folk!

Varmvattnet i duschen har under en period successivt blivit svalare trots att jag ställt vredet på max. Antog då att blandaren gått sönder. Köpte en ny blandare och trodde att problemet var löst. Icke! Kommer bara ljummet vatten. Varmvattensledningen är het. Vattnet i kranen i tvättstället är jättevarmt. Vad kan felet bero på?

Tack på förhand!

Jag hade samma problem, men hos mig hjälpte det med en ny duschblandare, köpte du den billigaste blandaren på ClasOhlson?

Själv köpte jag en dyrare blandare, som reades utför tillfället, och med den har vattentempen varit väldigt jämn i duschen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad klinkhammer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: dålig duschblandare?
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2006, 09:00:10 »
Hej gott folk!

Varmvattnet i duschen har under en period successivt blivit svalare trots att jag ställt vredet på max. Antog då att blandaren gått sönder. Köpte en ny blandare och trodde att problemet var löst. Icke! Kommer bara ljummet vatten. Varmvattensledningen är het. Vattnet i kranen i tvättstället är jättevarmt. Vad kan felet bero på?

Tack på förhand!

Jag hade samma problem, men hos mig hjälpte det med en ny duschblandare, köpte du den billigaste blandaren på ClasOhlson?

Själv köpte jag en dyrare blandare, som reades utför tillfället, och med den har vattentempen varit väldigt jämn i duschen.

Ja jag köpte faktiskt en billig på Coop. Kan det vara så enkelt att de billiga är för dåliga?
Villa i mexitegel byggd 1972 med källare ca 200 m2 uppvärmd yta 
Bergvärme IVT C9 160m borrhål, innegivare, installerad mars -09
Haier luftvärmepump i bodegan, körs på sommaren
Tilläggsisolerad vind med lösull, jan -09
Första året med bergvärme total elförbrukning 15131 kwh
Antal drifttimmar första året 3013 tim
Tillskott 23 tim

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: dålig duschblandare?
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2006, 09:49:08 »
Själva köpte vi en FM mattson med tryckavjämning. Kostade visserligen 1400:- men det var det värt. Ibland är dom kända märken mycket bättre än billiga.

Duschblandarna har oxå en förmåga att kalka igen om man har mycket kalk i vattnet.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: dålig duschblandare?
« Svar #4 skrivet: 03 augusti 2006, 20:24:42 »
Om man öppnar blandaren på höger sida där man har den blåa och röda markeringen så kan man ändra läget på insatsen och bestämma själv hur varmt det får bli på max läget.
Ofta fastnar insatsen inuti i blandaren under semestern när man inte använder den.
Ibland kan det hjälpa om man knackar på den och samtidigt vrider den fram och tillbaka.
Själv har jag en 16 år gammal Svensk blandare som jag får öppna ibland och rengöra den på kalkrester och sedan smörjer jag lite med fett som jag fick utav en rörmokare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!