Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvattenladdning i Eco Zenith i350  (läst 1987 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danilos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattenladdning i Eco Zenith i350
« skrivet: 08 februari 2019, 20:05:37 »
Är det någon av er som kan programvaran i Eco Zenith i350 lite mer ingående. Funderar över varmvattenladdningen. Varje gång den börjar laddningen av varmvatten faller gradtalet markant under de första 30 sekunderna i nedre tanken. Gjorde ett test nu då varmvatten laddades för 4-5 timmar sedan. Varit hemma men inte använt särkilt mycket varmvatten. 4-5 plusgrader ute. Använder ”Ekonomi”-inställningen vilket betyder den värmer till 50/50 grader i övre/undre tanken. När jag tittar på displayen står den på 50/49. Då trycker jag igång ”extra varmvatten” och ser då att under de första 30 sekunderna faller nedre tankens temperatur till 50/39. Varför undrar jag? Mäter den inte hela tiden temperaturen eller förflyttas vatten emellan på något vis? Tycker också efter två duschar det borde sjunka temperatur mer i övre tanken. Är det någon som vet något om detta? Något att bekymra sig över?

Min utedel består av en 510M.
Tack

Utloggad Xanadu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenladdning i Eco Zenith i350
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2019, 21:15:41 »
Det beror nog på en tillfällig påverkan på givaren i undre delen av tanken
när den växlar över från värmeproduktion till varmvattenproduktion.
Det vatten(och temperatur) som gick till radiatorerna går via växelventilen in
i tanken ungefär där nedre givare sitter.
PÅ normal-läge har jag för mig att tanken värms till övre givare når 55gr och håller 50gr när du tappar i kranen.
Iaf i fabriksinställningen.
Övre och undre tank finns inte i 350.
« Senast ändrad: 11 februari 2019, 23:50:49 av Xanadu »

Utloggad Danilos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenladdning i Eco Zenith i350
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2019, 22:03:08 »
Tack för svar. Men jag tänker att den temperaturen den sjunker till också värms upp därifrån. Alltså den antar att temperaturen är 50/49 men i själva verket är 50/39. Sedan värmer den ju successivt upp till 50/50 igen ifrån 50/39. Då luras den ju av att det skulle vara en högre temperatur i nedre delen av tanken än vad det egentligen är. Jag tänker att den behöver egentligen värma vattnet långt innan den egentligen gör. Men det kanske spelar mindre roll.

Finns det egentligen någon vidare ”ekonomi” i det programmet jag använder mig av i förhållande till ”normal”-programmet?

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenladdning i Eco Zenith i350
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2019, 20:45:04 »
350 har bara en tank. Det du ser är förmodligen vad som skulle vara radiatorvatten som finns i rören mellan värmepump och pannan.
I en perfekt värld skulle styrsystemet ta hänsyn till längden på rören mellan inne och utedel och flödeshastighet i vattnet, och låta växelventilen växla över först när värmepumpen fått upp tempen på vattnet och det precis nått fram till växelventilen.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Danilos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenladdning i Eco Zenith i350
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2019, 19:22:53 »
Jag förstår! Tack för svar. En annan sak jag lägger märke till är att givaren för temperatur i övre delen av tanken inte verkar mäta konstant. Innan dusch kan pannan visa 50/50 och efter två duschar efter varandra visar den fortfarande 50/50. I vilka cyklar mäter den då undrar man. Är det så att den bara mäter en gång i timmen eller nått eller varför faller inte temperaturen direkt?

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenladdning i Eco Zenith i350
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2019, 14:14:29 »
Den mäter kontinuerligt, men den är rätt effektiv så det är inte alls omöjligt att den står på 50/50 efter andra duschen :)

Ifall varmvattenladdning startar en stund efter första duschen så är det rätt troligt att den har hunnit värma upp under tiden den andra duschen pågår.
Väljer du att logga till ett usbminne så skriver den ca två gånger i minuten i loggfilen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!