Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av bergvärmepump till 30tals-hus  (läst 1853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ell_Ess

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av bergvärmepump till 30tals-hus
« skrivet: 14 maj 2018, 11:49:32 »
Hej,

Har nyligen flyttat in i ett 1,5plans-hus byggt början 30-tal. Boyta är ca 190m2 samt en källare på 65m2. Grunden är en stenfot, så väggarna är tjocka men i övrigt oisolerade.
Huset är ett renoveringsobjekt, med dålig isolering och dragiga fönster. Byter just nu taket där jag samtidigt isolerar det. Samtliga fönster kommer bytas till nya 3-glas med bra isolervärde över några års tid.

Värmen idag är vattenburen el, med radiatorer på bottenplan och övre plan. Ett el-element i källaren.

Tidigare ägare har eldat mycket i en kamin inne, så det är svårt att få någon bra koll på energiförbrukningen.
Som referens hade jag under första månaden, vilket var kalla Mars, en elförbrukning på 5500kWh på en person. Elementen på nedervåningen strypta så gott det gick, några termostater har hängt sig i öppet läge. Dock med ganska hög framledningstemperatur, ca 60 grader som var inställt sen tidigare.

Tanken är att byta till golvvärme på bottenplan, ca 120m2. Behålla radiatorer på övre plan, samt sätta ett par radiatorer i källaren för att få stödvärme där.

En tanke är även att bygga ett garage i framtiden och kunna ha möjlighet att värma upp även det.

Har fått 4 alternativ på offerter hittills som skiljer både i pris och storlek, skulle behöva lite hjälp med en lämplig dimensionering och synpunkter på val.

Alla offerter är en komplett installation.

Nibe:
F1155-12kW
VPB 200
Borrhål 200m
Bortfraktning panna
Driftsättning

189500 för ROT
----------------
Nibe F1155-16kW
VPB 200cu
Borrhål 210m
Bortfraktning panna
Driftsättning

195000 före ROT
------------------
IVT Greenline HE 14,8kW 65 grader.
200l varmvattenberedare
220m Borrhål
Bortkoppling panna
Driftsättning

175000 före ROT
--------------
IVT Greenline HE 10,3kW 65 grader
Borrhål 200m
Bortkoppling panna
Driftsättning

155000 före ROT

Uppskattar synpunkter på storlek på VP, borrhål osv. Ska man dimensionera för att aldrig behöva använda elpatron eller dimensionera lite lägre och stötta med el när det är som kallast?
Huset ligger nära havet så det är ofta ganska blåsigt.

Med vänlig hälsning
Lars



Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Val av bergvärmepump till 30tals-hus
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2018, 16:09:54 »
När det gäller dimensioneringen, om du ska räkna med elspets eller inte, så är det bara den som vet hur räntor och energipriser kommer att utveckla sig under värmepumpens livslängd som kan fälla ett riktigt avgörande där. Det är svårt att skåda in i framtiden, och förmodligen kan ingen annan göra en mer kompetent gissning än vad du själv kan göra.

När det gäller att välja fabrikat på värmepumpen så kan man grovt sett säga att alla välkända märken är rätt likvärdiga, det som avgör vilket märke man ska välja brukar snarast vara vilken lokal återförsäljare/installatör som har det bästa ryktet och förefaller vara mest seriös. Någon enstaka gång kan det förstås finnas specialfall där man gärna vill ha en viss finess som ett visst märke är ensamt om.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Val av bergvärmepump till 30tals-hus
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2018, 18:57:13 »
Fördelen med IVT är ju den att man aldrig behöver ligga ute med nÃ¥gra pengar de 10 första Ã¥ren om nÃ¥t händer med kompressorn. Man behöver sÃ¥ledes inte blanda in hemförsäkringen i det fallet utan ringer bara IVT.  Men för att den skall gälla mÃ¥ste man serva maskinen enligt IVT´s program, vilket säkert kostar en hel del .

Baksidan av denna "garanti" är att tilläggsförsäkringen ändÃ¥ kostar lika mycket som för andra fabrikat (som helt och hÃ¥llet saknar separat kompressorgaranti) efter Ã¥r 6. SÃ¥ jag hävdar att man i princip fÃ¥r betala 2 gÃ¥nger för denna kompressor/försäkring om man vill förlänga försäkringen pÃ¥ resten av maskinen efter Ã¥r 6.   

Har bråkat en del med IVT om min nuvarande värmepump som har 10 års kompressorförsäkring (utan krav på service och via hemförsäkring vid skada), en försäkring som är tecknad av IVT hos Arctic. När jag skulle förlänga den övriga försäkringen efter år 6 upptäckte jag av en slump att jag ändå får betala lika mycket som Nibe, Thermia, CTC ägare, detta trots att den vitala kompressorn redan är försäkrad i och med köpet. IVT hänvisar till Arctic och de går ju inte föra nån dialog med... de har ju monopol på denna typ av försäkring.

Jag kommer givetvis inte välja IVT med anledning av detta nästa gång byte krävs, sen är det nog oavgjort vad beträffar drifsäkerheten märkena emellan.

Mitt råd till TS, förvissa dig om vad IVT´s serviceprogram kommer att kosta och mest av allt, att den övriga försäkringen år 7-10 inte kostar lika mycket som övriga fabrikat !
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Ell_Ess

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump till 30tals-hus
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2018, 23:38:14 »
Jättebra synpunkter! Ska speciellt kolla försäkringsvillkor och kostnader. Inte grävt ner mig mer i det än att kompressorn har 10 års garanti.

Hur ser ni på storleken på pump samt djup på borrhål? Är tex 210m tillräckligt för att utnyttja effekten på den större Nibe-pumpen?

Inverterstyrning? Tillräcklig fördel för att motivera den högre kostnaden? Fördel borde vara att den får en jämnare gång med mindre start/stopp. Nackdel dyrare samt fler möjliga felkällor?
Läst tidigare att en del haft problem med att tex ljuset blinkar till vid start av större IVT-pumpen. Frågade säljaren om det och han säger att detta är löst sen några år tillbaka. Hur vet jag inte, någon med erfarenhet av den pumpen?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Val av bergvärmepump till 30tals-hus
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2018, 08:28:31 »
Så gott som alla bergvärmepumpar har mjukstart sedan många år, det är väl till och med ett krav för CE-märkning nuförtiden, så problem med blinkningar i lyset bör vara historia om inte huset råkar ha osedvanligt klen matning från elnätet. Moderna ljuskällor (LED, lysrör med HF-don mm) är dessutom mindre känsliga för kortvariga spänningsfall än t ex glödlampor och halogenlampor.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump till 30tals-hus
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2018, 20:05:48 »
Finns det gott om plats i källaren så är ju rejäl arbetstank bra att ställa in om du ska köra en kraftigare on/off pump.

Var i landet ligger kåken? Hur länge ska renovering pågå? Ska den vara klar inom kort så dimensionera för att huset är hyggligt isolerat men är det ett långtidsprojekt så kanske du hinner slita ut en pump lagom till det är klart och kan byta till en mindre om 15 år?

Jag skulle inte dimensionera för att använda elpatron, i framtiden lär det säkert bli krav på att använda timdebitering och då kommer man bli ett nervvrak när tillskottet går in samtidigt som spotpriset rusar pga kyla även om det inte blir så mycket pengar per år trots allt..

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Ell_Ess

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump till 30tals-hus
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2018, 22:21:04 »
Plats i källaren är inget problem, har ett pannrum dedikerat för pump med tillbehör.
Huset ligger på västkusten, några mil söder om Göteborg. Det är en mycket omfattande renovering som kommer ta tid. Säkert 5-10 år. Stort hus med massor att göra och jag bygger mestadels själv.
Så resonemanget att köpa större nu och eventuellt gå ner i framtiden är inte så dumt. Jag vill inte heller dimensionera för litet, vill inte räkna med att behöva använda eltillskott. Funkar en arbetstank som en buffert för att skapa en jämnare drift? Sitter separat ifrån en varmvattenberedare? Ursäkta nybörjarfrågorna, jag är verkligen grön på området..

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump till 30tals-hus
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2018, 17:39:13 »
Ja,  det är bara en tank med vatten som ökar volymen i radiatorkretsen sÃ¥ en on/off pump fÃ¥r färre start stopp även om den är kraftigt. Den har inget med varmvattnet att göra. Men du kan i vissa fall använda en gammal varmvattenberedare till det om du inte köper en ny tank till det.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!