Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig förstÃ¥ mitt system  (läst 810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wagis79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp mig förstå mitt system
« skrivet: 26 november 2017, 12:54:37 »
Hej. Har golvvärme som fungerar bra men får inte tillräckligt varmt i de vanliga radiatorerna på övervåningen. Alla radiatorer är luftade.
Kan reglera flöde och temp men vill be om råd från er experter.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig förstå mitt system
« Svar #1 skrivet: 26 november 2017, 16:27:44 »
Då får man normalt öka värmekurvan/förskjutningen för att radiatorerna ska bli tillräckligt varma. Golvvärmen får sedan sitt genom att shunta ner temperaturen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Wagis79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig förstå mitt system
« Svar #2 skrivet: 26 november 2017, 17:29:52 »
Tack!
Men vad är det som förändras med flödes och temp reglaget på bilden (de 2 svarta vreden längst ner till höger i bilden)

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig förstå mitt system
« Svar #3 skrivet: 26 november 2017, 22:17:27 »
Tack!
Men vad är det som förändras med flödes och temp reglaget på bilden (de 2 svarta vreden längst ner till höger i bilden)

Den övre är en maxbegränsare och den andra reglerar du flödet frÃ¥n primärkretsen med. Du fÃ¥r skicka ut en tillräcklig temp för radiatorerna sen stryper du in golvvärmen till lagom temp. Om du tycker golvvärmen fungerar bra nu sÃ¥ har du ju facit pÃ¥ vad som är bra  tummenupp

När du stryper in så låt termostaterna vara öppna, alt. lyft av dom, sen stänger du det nedre svarta vredet tills du har en lagom framledningstemp. Har du inte kvar manualen till shunten så finns den på LK's hemsida.

« Senast ändrad: 26 november 2017, 22:21:33 av tomasbjork »
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!