Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken hysteres har en l/l normalt?  (läst 1632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Vilken hysteres har en l/l normalt?
« skrivet: 16 november 2017, 23:34:32 »
Hej!

Hur mycket tillåts vanligtvis temperaturen diffa från börsvärdet innan den varvar upp/ner?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken hysteres har en l/l normalt?
« Svar #1 skrivet: 17 november 2017, 07:58:17 »
Tror inte det har med värdet pÃ¥ börsen att göra alls.  ;)
Skämt åsido så är det där en fråga som ytterst sällan varit upp, jag vet faktiskt inte, och det tolkar jag som att det inte är ett problem, alltså troligen reglerar den inom ett väldigt tight område.
Det som det brukar klagas på är mest att det kan vara 20 grader inne även om man ställt börvärdet på 24 grader.
Alltså att de ligger på fel nivå, men håller den nivån på ett bra sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vilken hysteres har en l/l normalt?
« Svar #2 skrivet: 17 november 2017, 14:56:25 »
På l/l där tempgivaren sitter i innedelen så blir det ju ofta lufttemperaturen i taknivå som mäts, och den kan vara några grader högre än den temperatur man känner av längre ner i rummet. Om innedelen sitter på ett olämpligt ställe (t ex i en trång korridor) så kan det rent allmänt vara varmare runt den än i resten av huset. Ofta blir skillnaden mindre om man ständigt kör innedelens fläkt på max varvtal än om man låter värmepumpen styra fläktvarvtalet automatiskt. Men då kanske man blir irriterad av fläktljudet istället.

På invertervärmepumpar misstänker jag att det ofta är en integrerande reglerfunktion, dvs att ju längre tid en temperaturavvikelse finns desto mer inverkar den på kompressorvarvtalet.
On/off-värmepumpar brukar begränsas av att man inte vill ha för korta tider mellan start och stopp, så minsta gång- respektive stopptid som tillåts kan vara upp till en timme, hur mycket temperaturen än hinner ändra sig på den tiden. Samma sak gäller även för invertervärmepumpar vid mycket litet värmebehov.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Vilken hysteres har en l/l normalt?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2017, 22:48:41 »
Jäkla autokorrigering :)

Min fundering är för mitt varmvattenbygge. Men det låter rimligt att hysteresen är liten, en halv grad eller mindre men att det är tiden som avgör.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!