Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktlägen?  (läst 5434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fläktlägen?
« skrivet: 20 januari 2006, 16:57:15 »
Har kört fläkten i "Auto" fram till för några veckor sen men kör nu fläkten i läge 3/4, tycker mig ha märkt en (ännu) större effekt med manuell styrning av fläkthastigheten

Har just nu vid -18 en temp av 23,5 (vÃ¥gar man säga det utan att bli hackad i strimlor av vissa  besvikna) 8) i hallen där innerdelen är monterad och 22.3 längst bort i huset, börvärdet inställt pÃ¥ 23 grader. Men om det blir varmare ute säg ca -10 sÃ¥ fÃ¥r jag sänka börvärdet till 22, blir det ca -5 sÃ¥ fÃ¥r jag sänka börvärdet ytterligare. När jag kör innerdelen i autoläge sÃ¥ har jag en i stort sett konstant innetemp med börvärde 24 (innerdelen sitter lite trÃ¥ngt till)

Anledningen till varför jag börjat köra fläkten i manuellt läge är dels att jag inbilllar mig att utedelen går "mjukare" samt att jag tycker att jag får varmare inne (kan sänka börvärdet)

Bör tillägga att om det är kallt (-10 till -25) ute så kommer innedelen aldrig upp i läge 4 om jag kör fläkten i läge auto

Synpunkter på detta med fläkthastigheter tas gärna emot
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad X-file

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktlägen?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2006, 22:25:04 »
23 grader vid -18 ! hmm..och detta utan att stödvärma...? Frågan är om det beror så mycket på Toshibans förträfflighet som på ett mycket välisolerat hus. Får man fråga vad du får ut för genomsnittsvärme på utblåset , med fläkt läge 3 och -18 ute?Kör min fläkt på auto oftast men den verkar "hänga" sig ibland , den går på lågvarv när den borde "blåsa på"...någan annan som haft dessa symtom?. Kör på 3-4 fläkt när det är kallt ute dvs -5 och neråt , annars auto.
Bor i Uppsalatrakten , har en  Toshiba RAS B-10 EKVP
sedan okt 2005. Vi har ett enplanshus på  ca 120 m2 från 70-talet med tvåglasfönster .relativt dåligt isolerat.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktlägen?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2006, 22:57:43 »
23 grader vid -18 ! hmm..och detta utan att stödvärma...? Frågan är om det beror så mycket på Toshibans förträfflighet som på ett mycket välisolerat hus. Får man fråga vad du får ut för genomsnittsvärme på utblåset , med fläkt läge 3 och -18 ute?Kör min fläkt på auto oftast men den verkar "hänga" sig ibland , den går på lågvarv när den borde "blåsa på"...någan annan som haft dessa symtom?. Kör på 3-4 fläkt när det är kallt ute dvs -5 och neråt , annars auto.


Nja huset är ju av sent 70-tal, med 3-glasfönster men inte speciellt välisolerat, standard för hus häruppe antar jag men tror att mitt hus är väl lämpat för luftburen värme, kolla länken "autoläge vid........"

Har inte någon tempmätare riggad just nu men i en tidigare tråd här på toshibasidan har jag lämnat lite noteringar

23 är ju i hallen där innedelen är monterad, drygt en grad lägre längst bort i huset
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Fläktlägen?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2006, 00:58:24 »
23 grader vid -18 ! hmm..och detta utan att stödvärma...? Frågan är om det beror så mycket på Toshibans förträfflighet som på ett mycket välisolerat hus. Får man fråga vad du får ut för genomsnittsvärme på utblåset , med fläkt läge 3 och -18 ute?Kör min fläkt på auto oftast men den verkar "hänga" sig ibland , den går på lågvarv när den borde "blåsa på"...någan annan som haft dessa symtom?. Kör på 3-4 fläkt när det är kallt ute dvs -5 och neråt , annars auto.


Hej Sven. Kan det vara så att det bildas en "värmekudde" i taket när du tycker den "hänger" sig. Jag hade i början lite symptom som du beskriver i autoläge när det var på plussidan (celsius alltså). Huset blev kallare rent allmänt när det var varmare ute! När det blev kallare så drog ju fläkten igång på order av utetemp och "featuren/buggen" försvann. Detta avhjälptes med "swing" funktionen för att den troligen vispar runt/bort luften bättre vid lågvarv. Kör numera alltid som swinger!  :o  :D Och det har fungerat klockrent sen dess. En funktion som många andra fabrikat tycks sakna??

Ang, välisolering. Allt är relativt. Jämfört med dagens byggnorm är inte mitt hus välisolerat.
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktlägen?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2006, 10:06:59 »
Skulle ju vara lite intressant vad Sven A har för erfarenheter av Toshiban. Är den lika fenomenalt grym som en del påstår, dvs värmer den hela ditt hus ner till ca -15 grader Sven A? Det borde den ju, det är en Toshiba a:gl
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Fläktlägen?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2006, 14:52:47 »
Ja det vore intressant med ett svar.

Så som det ser ut nu så verkar den nya modellen av Toshiba vara sömre vid kyla än den gamla!

Vore intressant att se ett test på den nya av SP.
Annars fÃ¥r vi nog kör ain ventilationsutveckling i skamvrÃ¥n ocksÃ¥!  :(

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktlägen?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2006, 15:49:07 »
23 grader vid -18 ! hmm..och detta utan att stödvärma...? Frågan är om det beror så mycket på Toshibans förträfflighet som på ett mycket välisolerat hus. Får man fråga vad du får ut för genomsnittsvärme på utblåset , med fläkt läge 3 och -18 ute?Kör min fläkt på auto oftast men den verkar "hänga" sig ibland , den går på lågvarv när den borde "blåsa på"...någan annan som haft dessa symtom?. Kör på 3-4 fläkt när det är kallt ute dvs -5 och neråt , annars auto.


Hej Sven, har nu lite drygt 16 grader kallt ute och ca 22 inne, fläkten i läge 3, tempen vid utblåset ligger stadigt på 44-45 grader, börvärde 23 grader, vp:n drar ca 1100w
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad X-file

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktlägen?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2006, 23:01:39 »
Hej igen , som framgår nedan är mitt hus relativt  dåligt isolerat , behöver stödvärma vid ca -10 grader , det beror nog också på att nya Ras B-10 ger lägre effekt än gamla(5,8 KW mot 6,2 kW). Ventilationsutveckling säger att  man sparat in lite på köldmedia i B-10:an....och att den ger sämre värme vid kyla än gamla maskinen ,
B-13 motsvarar snarare gamla RAS10 säger de. Jag kan bara konstatera att vid -15 ger min maskin ca 35-37 grader i snitt på 3:ans fläkt (börvärde 23 ) ,inte 44-45 som hos runte....vid -5 till -10  utetemp får jag mellan 40-44 grader och mellan 0 till -5 får jag 45-50 grader...tycker det verkar dåligt men ventutv. säger att det är normalt....hm vad ska man tro ...jag har märkt på utedelen att den "frostar på" först upptill på lammellerna och att frosten sakta kryper neråt...till nästa avfrostning...ska de vara så ?
Bor i Uppsalatrakten , har en  Toshiba RAS B-10 EKVP
sedan okt 2005. Vi har ett enplanshus på  ca 120 m2 från 70-talet med tvåglasfönster .relativt dåligt isolerat.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Fläktlägen?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2006, 23:33:42 »
Även i Borås nu -15 är det 42-43 grader på utblåset på fläkt 4/5

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktlägen?
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2006, 19:24:45 »
Testade en del med olika fläkthastigheter under gårdagen med utetemp -15 +/- 1 grad och fann följande med en önskad innetemp på 22-23 grader
Fläkten i auto börvärde 24 ca 1200w utblåstemp ca 48 grader (varvtal ca mellen 2 och 3)
Fläkten i läge 3 börvärde 23 ca 1100w utblåstemp ca 44 grader
Fläkten i läge 4 börvärde 22 ca 1000w utblåstemp ca 38 grader

Av detta enkla försök så styrks den tesen som många hävdat på forumet att COP blir något bättre med hög fläkthastighet
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Perhal

  • Gäst
Perhal
SV: Fläktlägen?
« Svar #10 skrivet: 06 december 2006, 11:44:28 »
Hej
Jag är nybörjare. Har Toshiba RAS B-10. Bor i två plansvilla södra Norrland. 120 kvadrat.
En fråga vad är Bör-lägen?
Huvudfrågan är om man skall köra på Auto eller inte för att få bäst ekonomi. Min installatör säger att man bör undvika att köra på Auto. Synpunkter?

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Fläktlägen?
« Svar #11 skrivet: 06 december 2006, 11:50:44 »
Hej! Har själv ingen Toshiba med ska ändå försöka svara på dina frågor.
Börvärde menar dom nog vad pumpen är inställd på för temp.
Avser du att värma med din pump skall den vara inställd på heat.
Om du kan acceptera att ha fläkten inställd på manuellt och högsta fläktläget så är det bäst ekonomi så.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!