Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.  (läst 6165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blodgrape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har en Panasonic WH-SDH12C0E8 (inne-enhet) och en WH-UD12CN8 (ute-enhet) i kombination med Sverigepannan 250.  Inne/Ute-enheter är tillverkade 2011, likasÃ¥ Sverigepannan.

Sedan en till två veckor började jag reagera på oljud i elementen (radiatorerna) på övervåningen. Mycket riktigt så fanns där gott om luft i flera element så jag luftade alla element i hela huset enligt denna guiden https://www.polarpumpen.se/blogg/se-over-dina-element-guide/. Dagen efter fick jag lufta på nytt då det fanns ganska bra med luft på övervåningen igen och då testade jag stänga den automatiska luftventilen som sitte på Sverigepannan. Det resulterade i ett ökat tryck dagen efter samt(?) att jag även nu hade en del luft i elementen på övervåningen? Jag luftade och öppnade även åter den automatiska luftventilen som jag hört pysa och släppa ut tryck/luft då och då. Kan inte minnas att jag hört det så frekvent tidigare.

Men nu (dag 3) ser jag dessutom att min inne-enhet kommer inte upp i värme som den gjorde tidigare då den låg ock tryckte på 49-52 grader, nu har den stabiliserat sig på 41 grader vilket är på tok för lågt och Sverigepannan får värma upp vattnet till 51 grader via EL 1.8kW+. Kylmediet på väg in till inne-enheten är riktigt varm så jag bränner mig medan returgasen ligger på 41 grader, likaså framvattnet som går vidare in till Sverigepannan som får hjälpa till och värma upp vattnet ytterligare.

Har ni några förslag på vad det kan vara? För det känns ju som om ute-enheten värmer upp gasen effektivt men att det inte överförs till vattnet i inne-enheten.
Har rensat filter. Har startat om allt för att testa om det skulle göra skillnad.

Huset har två våningar samt en källarvåning där pannan är installerad ca 300kvm totalt.
Pannan installerades av föregående ägare och jag har försökt få reda på vilken firma som utfört installationen för att vända mig till dem. Skall eventuellt finnas garanti kvar men hittar inte något kvitto. Skall leta vidare.

Det är mitt första värmesystem då jag bott bekvämt i lägenhet tidigare d.v.s. ganska grön i dessa sammanhang :) men brukar fixa det mesta jag tar mig för.
Med lite vägledning bör jag kunna fixa även denna.




Video YouTube - LÃ¥ter den som den skall?


Länk till bruksanvisning för inne-enheten. https://www.manualslib.com/products/Panasonic-Wh-Sdh12c0e8-3200939.html
Länk till servicemanual för inne-enheten. http://www.lmg.nu/fileadmin/support/driftsmanualer/d_aquarea.pdf

SverigePannan 250 http://cdn.starwebserver.se/shops/delivent/files/p_st250-2.pdf
Värmeväxlaren http://cdn.starwebserver.se/shops/delivent/files/p_vvx_120410-2.pdf




« Senast ändrad: 18 november 2016, 00:38:03 av Blodgrape »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #1 skrivet: 18 november 2016, 07:56:46 »
Jag är ganska säker på att det är en läcka i kondensorn så köldmedia läcker över till vattnet på radiatorsidan.
Detta förklarar både att trycket ökar i värmesystemet, att det blir mycket gas i radiatorerna samt att din värmepump visar tecken på köldmediebrist.
Stäng av, kör på elpatron och tillkalla kyltekniker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Blodgrape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #2 skrivet: 18 november 2016, 20:57:31 »
Jag är ganska säker på att det är en läcka i kondensorn så köldmedia läcker över till vattnet på radiatorsidan.
Detta förklarar både att trycket ökar i värmesystemet, att det blir mycket gas i radiatorerna samt att din värmepump visar tecken på köldmediebrist.
Stäng av, kör på elpatron och tillkalla kyltekniker.

Ajdå, du verkar ganska säker på din sak. Det du säger låter dessutom som en logisk potentiell förklaring. :/ Tacksam för att du tog dig tid att svara!

Jag har åter luftat radiatorerna både morgon och nu på kvällen. Det kom luft/gas från tre radiatorer på övervåningen. Den automatiska avluftningsventilen har stått öppen så trycket har inte ökat denna gången. Temperaturen är fortsatt 41 grader på inne-enheten. Jag har förökt få tag i en användarmanual till Sverigepumpen från tillverkaren eftersom jag saknar en sådan. De har inte svarat på 48 timmar. Idag fann jag pärmarna som lämnades över vid köpet av huset. Och givetvis saknas kvitto på pumpen, och jag har ringt upp förra ägarinnan vars nya hus har brunnit ner så vi kan förutsätta att de dokument hon hade i sin ägo är borta för evigt. Surt när de nämnde att garantin var på 5 år. Hon skulle se om hon kunde se på något bankutdrag vart pengarna gått så vi får tag i leverantören minst.

Stänger nu av luftvärmepumpen och söker vidare efter leverantören. Så jag kan beställa en service/reparation.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #3 skrivet: 18 november 2016, 21:10:19 »
nja   det kan va sÃ¥ att carl n har dragit en liten för snabb slutsats

det blir uppemot 42bar (kg) i kondensorn , säkerhetsventilen är standard 1,5 bar ,,
den tömmer värmepumpen pÃ¥ köldmedel rätt fort ,,, därefter fylls köldemedels sidan med vatten  :'( om det skulle vara det felet ,
och då går det inte alls ,,,

Kontrollera ditt slutna kärl som du troligtvis har ,,, när gummiblåsan går sönder går luften ut i radsystemet ,,, där skulle jag börja leta
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Blodgrape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #4 skrivet: 19 november 2016, 13:51:28 »
Uppdatering: Jag stängde av värmepumpen, och lät elpatronen värma upp systemet sedan igår kväll/natt. Stängde av från- och tillvattnet mellan luftvärmepumpen och SverigePannan. Och för nyfikenhets skull stängde jag den automatiska avlugtningsventilen.
Trycket i SverigePannan visar ungefär detsamma som när jag lämnade den. Vid middagstid idag kollar jag radiatorerna som inte har tagit in luft på övervåningen som den hittills gjort över nätterna. Öppnar den automatiska avluftningsventilen och det kommer en del luft, motsvarande cirka 0,4-0,4 bar gick trycket ner i SverigePannan.

Vidare hittade jag de dokument och papper jag fått med vid husköpet och enligt besiktningen har installationen skett 2013. Så jag skall försöka få tag i firman (via förra ägaren) som utfört installationen. Men det känner jag kan ta dagar eftersom hon skall ner till banken och begära ut betalningshistorik (längre än vad man kan se på internetbanken).

Om det vore köldmediet, kan den ändå värma upp det gula röret (jag följer med gul pil på bilden) så pass mycket att man instabränner sig på den?

@Coke: Skall titta vidare lite senare idag och se om jag kan skönja något på kärlet.

Hur ofta skall den automatiska avluftningsventilen lÃ¥ta?  Sc:,h Jag hör den lite dÃ¥ och dÃ¥ släppa ut lite luft. Kan gÃ¥ 10 minuter, det kan gÃ¥ 15+ minuter ibland kanske sÃ¥ lite som 5 minuter? Och det kommer en liten pysning.

Utloggad Blodgrape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #5 skrivet: 19 november 2016, 14:06:55 »
Skall försöka få tag i firman via Sverigepumpen.se & Kinnan.se via serienummer.
Trist att de inte svarat på mina frågor (bruksanvisning + om de kan se lev. vis s/n) jag mejlade dem via deras formulär på hemsidan i onsdags.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #6 skrivet: 19 november 2016, 14:22:40 »
det blir uppemot 42bar (kg) i kondensorn , säkerhetsventilen är standard 1,5 bar ,,
den tömmer värmepumpen pÃ¥ köldmedel rätt fort ,,, därefter fylls köldemedels sidan med vatten  :'( om det skulle vara det felet ,
och då går det inte alls ,,,

Om det är ett stor hål ja, men om det är typ pyspunka så kommer köldmediet lite i taget just när trycket är som störst.
Och varifrån kommer gasen annars, har aldrig hört talas om att luft kommer in i värmesystemet på detta sättet om man inte typ bytt ut allt vatten i värmesystemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #7 skrivet: 19 november 2016, 15:03:40 »
Det tar inte lång tid vid 30-42 bar att göra sig av med köldmedlet
och läcker det står säk och småskvätter samt att manometern på kärlet
Konstant står vid säkerhetsventilens öppningstryck den tid
Det finns köldmedel kvar i systemet !
Sen händer det som inte får hända .
Värmepumpen får in vatten i köldmedelskretsen .
CocaCola

 
« Senast ändrad: 19 november 2016, 15:05:24 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #8 skrivet: 19 november 2016, 15:45:32 »
Kontrollera om inte cirk. pumpen suger luft.

Daikin

Utloggad Blodgrape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #9 skrivet: 19 november 2016, 21:42:33 »
Kontrollera om inte cirk. pumpen suger luft. -Daikin

Jag har två, en i pannan (sverigepannan) och en i inne-delen som nu är avstängd. Båda är av samma fabrikat, den som är igång nu låter knappt något och fungerar fint.
Den som jag filmat (i luftvärmepumpen) låter väldigt mycket mer. Jag vet inte om man hör det på filmen fullt ut men den har dock låtit så sedan vi flyttade in (när allt fungerade). Du menar den som nu är avstängd gissar jag? Hur kontrollerar jag om den suger luft? :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #10 skrivet: 20 november 2016, 09:57:13 »
Är det rent vatten i värmesystemet eller nån glykolblandning?
Finns exempel på att det kan bli biologisk nedbrytning av glykolen så att det bildas gas i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Blodgrape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #11 skrivet: 20 november 2016, 21:30:32 »
Tror det är vanligt vatten faktiskt. Kan inte svära på det dock.

Update: Även idag när jag testade lufta på övervåningen så fanns där ingen ny luft. Elpatronen verkar fungera som den skall vilket är positivt.
Har satt på värmepumpen igen vid 13-14-tiden för att se hur det påverkar systemet dvs se vad som händer med tryck, temperaturer och luft.

Läser jag (förstår) informationen rätt? Så här ser det ut nu någon timme efter att värmepumpen är påslagen igen.

LCD Info:


LCD Info CHECK:


LCD Info SET:




Utloggad Blodgrape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #12 skrivet: 21 november 2016, 20:00:28 »
Update: Nu har ingen ny luft/gas kommit in i radiatorerna på över ett dygn.
Så det verkar till synes helt slutet nu? Så nu är då frågan varför värmepumpen inte klarar av att värma upp vattnet tillräckligt. :/
Bilderna från igår (inlägget ovan) gäller även idag.

Kanske det räcker med att fylla på gas? Håller fortsatt på att försöka ta reda på firman som installerat systemet.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #13 skrivet: 21 november 2016, 20:58:45 »
är det första "vintern" du bor i huset ?
300m2 är stort , vilken temp har du ute och vilken märkeffekt har luft -vatten värmepumpen ,
Det kan va så att det inte är något fel utan värmepumpen har nått sin brytpunkt effektmässigt sett gentemot husets behov,
ju mer is du får på förångaren desto sämre verkningsgrad ( läs mindre upptagen effekt = mindre avgiven effekt och behovet av spetsköp uppstår)
Det är alltid en fördel att ha en flödesventil monterad i kretsen , (jag anser personligen att det är ett skall krav)
vet man laddflödet över kondensorn har man en viktig faktor för att se vad värmepumpen levererar och en felsökning är gjord
pÃ¥ väldigt liten tid ,  :)

se om du hittar pÃ¥ märkskylten vilken  effekt i kw din värmepump har
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Blodgrape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med att värma upp vattnet? YouTube och bilder.
« Svar #14 skrivet: 22 november 2016, 07:15:59 »
Har för mig det skall vara 12kW - Det är andra vintern. Förra vintern hade vi varmt i huset utan elpatron ner till flera minusgrader.
Vi hade ju ett par rejält kalla dagar som elpatronen gick in och hjälpte till. Nu har vi igår 7-8 plusgrader (ingen is) och den (värmepumpen) klarar ändå inte att komma upp i temperatur så i princip gör elpatronen jobbet just nu. Kapaciteten är nog ok på pumpen om jag lyssnade till skall kraven de hade inför köpet av värmepumpen. Det var någon konsult som var här och bedömde det 2 gånger innan installationen drog igång. Flödesventil skall jag faktiskt ha i åtanke, fråga om när jag får tag i rätt firma.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 530
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!