Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordlukt frÃ¥n Ã¥tgärdad krypgrund  (läst 16008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PetEnd

  • Mätarlarv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skärblacka
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GÃ¥rd pÃ¥ landet - Jordvärme, bergvärme, krypgrund
Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« skrivet: 18 juli 2013, 11:38:35 »
Vi har ett ca 100 år gammalt hus med krypgrund. På grund av att miljön under huset varit lite i fuktigaste laget har vi gjort åtgärder enligt följande: Grunden har rensats från jord och trärester med hjälp av en sugbil. Plast har lagts ut. Sedan har monterats värmeslingor från Trygghetsvakten. På ca 1/5 av ytan gick ej att komma åt så där finns varken plast eller värmeslingor. Efter ca ett år verkar det som om miljön under huset blivit torrare. Har kollat med fuktkvotsmätare och det verkar som om det är acceptabla värden i virket på de flesta håll. I ett hörn uppmättes ett något högre värde. Kan bero på att takavloppet mynnar på markytan utanför. Ska åtgärda detta.
Då grunden består av på insidan oregelbundna granitblock så ligger inte plasten emot denna överallt.
Nu till problemet. Vi har sedan i maj haft en lätt jordlukt i vissa delar av huset. Detta hade vi vissa tider innan åtgärderna men trodde att detta skulle bli bättre nu. Känsligheten för sådana här lukter varierar mellan olika personer, det framgår av många inlägg i detta forum, så är det även hos oss, men faktum kvarstår. Lukten finns där.
Jag har en teori om att huset (två våningar) vid varm väderlek fungerar som en skorsten och suger upp luft ur krypgrunden (mesta doften känns i trappen till övervåningen).
Funderar på att ersätta denna "skorsten" med en annan. Om man drar ett rör från krypgrunden upp genom huset och vidare upp genom en oanvänd skorstenspipa, borde det väl bli självdrag och lite lägre tryck under huset? Vad tror ni?
PEN

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2013, 13:38:32 »
Se bara till att luften som sugs in i grunden har en daggpunkt som ligger en bra bit över än grundens temperatur.
Hur ser det ut med friskluftsventilerna i huset?
Kanske behöver fler i husdt så att undertrycket minskar.
Normalt sett fungerar självdraget dåligt under ca 10 grader men det kan vara frågan om skorstenseffekt.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2013, 15:10:11 »
Se bara till att luften som sugs in i grunden har en daggpunkt som ligger en bra bit över än grundens temperatur.
Hur ser det ut med friskluftsventilerna i huset?
Kanske behöver fler i husdt så att undertrycket minskar.
Normalt sett fungerar självdraget dåligt under ca 10 grader men det kan vara frågan om skorstenseffekt.

Jag tycker det låter som en dålig ide att öppna upp en ny skorsten.
Vintertid, ja, men då måste tillopp eller utlopp blockeras på sommaren för att undvika att varm, fuktig luft dras in i grunden och kondenserar ut där.
Bättre som sagt då att öka tilluften inne i huset, då sjunker undertrycket där och luft från krypgrunden kanske stannar där nere.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2013, 15:14:42 »
De som åtgärdat dåliga krypgrunder brukar bli rekommenderade att täta mellan bostadsyta och krypgrund, det kan t.ex. innebära att ta loss alla trösklar och golvlister och täta nedåt med fogmassa eller silikon.
Därefter avfuktar man, och undertrycksventilerar, gärna med en krypgrundsavfuktare av aborbtionstyp där fläkten går kontinuerligt.
För att undertryck skall kunna skapas i krypgrunden är det viktigt att man tätar grundmuren utåt ordentligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2013, 16:17:05 »
De som åtgärdat dåliga krypgrunder brukar bli rekommenderade att täta mellan bostadsyta och krypgrund, det kan t.ex. innebära att ta loss alla trösklar och golvlister och täta nedåt med fogmassa eller silikon.
Därefter avfuktar man, och undertrycksventilerar, gärna med en krypgrundsavfuktare av aborbtionstyp där fläkten går kontinuerligt.
För att undertryck skall kunna skapas i krypgrunden är det viktigt att man tätar grundmuren utåt ordentligt.

Det låter lite bakvänt att första avfukta i krypgrunden och sedan anbringa undertryck och hoppas att det inte läcker in ngn varm luft sommartid genom murar och syll...
Vore det inte isåfall smartare att ordna övertryck i bostaden, om man nu vill ha negativ tryckdifferens och slippa att ngn luft sipprar upp från krypgrunden?
Men i praktiken blir det ju högre tryck i bostaden (än innan) om man ser till att ordna tillräckligt med tilluft...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #5 skrivet: 19 juli 2013, 08:52:31 »
Det må låta bakvänt, men det är en beprövad metod som fungerar.
Förbättrad ventilation av huset är ett komplement som jag håller med om skall göras också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #6 skrivet: 19 juli 2013, 08:56:24 »
Det må låta bakvänt, men det är en beprövad metod som fungerar.
Förbättrad ventilation av huset är ett komplement som jag håller med om skall göras också.

Mkt funkar, men är det nödvändigt?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2013, 09:09:42 »
Ja, enligt mig är det det, sen gör ju folk naturligtvis precis som de vill, men det här med jordlukt är ett välkänt fenomen, som är svårlöst, och som minskar husens värde radikalt om man inte kommer tillrätta med problemen, och det finns inte så många olika sätt att få det bra, städning, avfuktning, och undertrycksventilation är ett väl beprövat koncept som fungerar.
Sen kan det kanske finnas andra lösningar som fungerar för en del, men långt ifrån för alla.
Enbart förbättrad ventilation är som regel inte en lösning.

« Senast ändrad: 19 juli 2013, 09:33:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PetEnd

  • Mätarlarv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skärblacka
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GÃ¥rd pÃ¥ landet - Jordvärme, bergvärme, krypgrund
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #8 skrivet: 19 juli 2013, 12:00:46 »
Tack för engagemanget.
Ska försöka förklara hur jag tänkte när jag skrev denna tråd. Vi har alltså gjort åtgärder som verkar ha bättrat på fuktproblemet och förhoppningsvis minskat risken för röta i trossbotten. Vad vi inte lyckats med är att bli av med jordlukten i huset. Detta beror på att luft passerar upp genom golvet, dels pga att trossbotten inte är tät och dels pga en tryckskillnad mellan krypgrund och överliggande bostad. Trygghetsvaktens värmeslingor värmer upp krypgrunden varpå den varma luften söker sig uppåt genom golvet och vidare upp genom huset. Om vi vädrar med självdrag eller annan passiv metod (vilket man ofta gör på sommaren) minskar trycket och luftvandringen underifrån ökar (?). Om jag nu skapar en luftkanal direkt från krypgrunden som med en skorstens kraftiga självdrag, ventilerar detta utrymme, borde trycket under huset minska oavsett om vi tätar här och där. Man skulle kunna reglera detta med dels ett "spjäll" i luftkanalen och dels tallriksventiler i krypgrundens ventiler. Detta passiva system tilltalar mej istället för en massa fläktar och avfuktare som ska stå och surra under huset. Genialt eller?
PEN

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #9 skrivet: 19 juli 2013, 12:14:17 »
Jo, jag tycker de enkla metoderna är de bästa.
Min enda anmärkning är att du borde först prova att förbättra tilluften i bottenvåningen.
Då sänker du undertrycket där, som bildas av skorstenseffekten ditt 2vån hus har.
Då kanske det med lite tur minskar tryckskillnaden såpass mkt att flödet genom trossbotten minskar eller upphör så att lukten försvinner.
Först när det är provat så hade jag dragit en separat avluftning/skorsten från torpargrunden.
Jag har en sådan själv, men bara för att jag hade hört att "det är viktigt med bra ventilation i torpargrunder!" och att en del av grunden inte har några ventiler alls (hus från -39).
Men när jag förstod att man sommartid drar in varm luft där som sedan kondenserar och kan ställa till med mer problem, så har jag haft min skorsten stängd permanent.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #10 skrivet: 19 juli 2013, 14:01:58 »
Problemet med en skorsten är att du får mest ventilation när du inte behöver det, på vintern, och troligen ingen alls när den behövs, på sommaren.
För att komma runt detta så har många som har denna typ av problem provat med en mekanisk ventilation, för att forcera ventilationen av krypgrunden, ofta med stora mögelproblem som följ, man drar in stora mängder varm fuktig luft som sedan kondenserar på syllar och under trossbotten med mögelpåväxt som följd.

Jordlukten kommer i de allra flesta fallen INTE från mögel, utan just från jorden under huset, lukten går tyvärr inte bort trots att man täcker med plast, den är inte diffusionstät mot doften.
Städning, tätning av grundmur, samt avfuktning med en kontrollerad mängd (ca 30 m3/h)kontinuerlig frånluft säkerställer en torr grund, med ett litet undertryck som gör att doften (som är jättesvår att bli av med) inte söker sig upp i bostadsutrymmet.
Troligen får man dessutom ett litet luftflöde från bostadsutrymmet och ned under huset, så med tiden så tvättas jordlukten bort från trossbotten, isolering och liknande där luftflödet tidigare gått åt motsatt håll.

En Ozonbehandling som doftavlägsnare innan eller i samband med att man startar upp den kontrollerade ventilationen och avfuktningen av krypgrunden kan vara en kickstart som ger dig ett omedelbart bättre klimat inne i huset.

Om jag vore i dina kläder skulle jag dessutom se till att åtgärda även den del som du i dagsläget "inte kommit åt" att lägga plast på.
Det måste du alldeles oavsett om du vill/tänkt avfukta och skapa ett undertryck under huset.

Att täta en grundmur brukar inte vara speciellt svårt, man ser tydligt var "läckorna finns" genom det insipprande ljuset utifrån.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #11 skrivet: 19 juli 2013, 14:09:25 »
Självdrag fungerar dåligt sommartid eftersom temperaturskillnaden mellan inomhus- och utomhustemperaturen är för låg. Med andra ord bör problemet vara större vintertid. Jag skulle göra som Rickard beskrev och att sätta in fler friskluftventiler. Framförallt på bottenvåningen. Vad jag förstår av hur trygghetsvakten fungerar så tittar den på RF och höjer temperaturen så den ligger under inställt börvärde. Öppnar du upp för utomhusluft så kommer den att konstant gå för att försöka höja temperaturen. Om du har 23 grader ute och 55%RF då har du en daggpunkt på 13 grader. Förmodligen där någonstans temperaturen i grunden ligger. Visst, luften kommer att värma grunden men den skall värma marken och väggarna som konstant kyls från omgivningen. Det är de ytor som är lika kall som eller kallare än daggpunkten som kommer att få fukten att fälla ut. RF kommer att stiga och trygghetsvakten kommer att jobba ihjäl sig för att hålla RF nere. Med andra ord så kan du lika gärna ha en avfuktare.
« Senast ändrad: 19 juli 2013, 14:11:05 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #12 skrivet: 19 juli 2013, 15:05:38 »
1. Ja, en självdragslösning är mest effektiv på vintern när det är stora skillnader i temp mellan ute (på taket) och i grunden. Dock vill jag påstå att det ändå kan bli för mycket inflöde av varm luft sommartid i grunden.
2. Rickards senaste inlägg är förvirrande, vad menar du med mekanisk ventilation, till bostaden eller till grunden?
3. Jag menar att om det mot förmodan inte skulle hjälpa att genom att montera fler friskluftsventiler, höja absoluttrycket på bottenvåningen för att få flödet från grunden, igenom trossbotten, att upphöra, så är det bättre som nästa steg att bygga om till mekanisk tilluftsventilation, gärna med FTX då förstås och skapa ett övertryck i huset.
(Tyvärr får du dock sätta igenom de nya friskluftsventilerna..)
Då blir det som Rickard skriver sedan, ett mindre flöde igenom trossbotten, neråt. Detta får inte bli för stort, då blir det för mycket fuktig inneluft som kommer ner i grunden, utan man får förstås kolla hur stort det blir o ev täta genom ångspärr i golven vid behov om du "ändå ska lägga golvvärme", eller försöka täta springor under lister o liknande. Det ska vara lagom mkt bara som läcker ner. Troligen kan man komma långt med fogskum i detta fall, kanske underifrån.
« Senast ändrad: 19 juli 2013, 15:27:51 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #13 skrivet: 19 juli 2013, 16:51:56 »
Med mekanisk ventilation menar jag att det har provats rätt frekvent, i krypgrunden, för att säkerställa undertryck och ventilation. Resultaten har varit nedslående.

Som jag ser det har du carlmb ingen erfarenhet av denna typ av problem, som är mycket vanliga i äldre Älvsbyhus t.ex., en hustyp som står för typ 50% av alla hus i Norrbotten.
Många har provat med olika lösningar, men inte en enda (så vitt jag vet) har lyckats lösa problemen bara genom att öppna upp fler tilluftsventiler.
Du har naturligtvis rätt på ett rent logiskt sätt, ökar du tilluften i bottenvåningen, så minskar självdraget upp från krypgrunden.
Problemet är bara att det inte löser problemen.
En FTX injusterad för övertryck har jag aldrig hört talas om, och det ter sig som en vansklig metod då "övertrycket" alldeles säkert kommer att variera både med årstiderna, och över tid.

Trygghetsvakten är enligt min åsikt inget alls att förlita sig på om man har ett hus med jordlukt, den kan i bästa fall se till att det inte möglar under trossbotten, men den löser inte kondensproblem på kantbalkar och i mark, och definitivt inte lukten från jordbakterier, mögel eller svamp som kan växa i marklagret under huset.

Den metod som får allt större acceptans, och fungerar för de flesta, är som jag tidigare beskrivit, avfuktning och understrycksventilation av krypgrunden.
Har man konstaterade luktproblem så brukar en ozonbehandling genomföras just innan eller efter man startar upp anläggningen.

En bra avfuktare för dessa ändamål är Acetech: http://www.lfs-web.se/krypgrundsavfuktare_pd-250.htm
Har man dålig lukt i huset bör den köras med kontinuerlig fläktdrift.

Läs även mer om problematiken här: http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Jordlukt från åtgärdad krypgrund
« Svar #14 skrivet: 22 juli 2013, 14:55:49 »
Du har helt rätt i att jag inte är ngn ventialitionsexpert.
Har dock några följdfrågor..:

Citera
Med mekanisk ventilation menar jag att det har provats rätt frekvent, i krypgrunden, för att säkerställa undertryck och ventilation. Resultaten har varit nedslående.

OK, men hur menar du då här?:
Citera
Den metod som får allt större acceptans, och fungerar för de flesta, är som jag tidigare beskrivit, avfuktning och understrycksventilation av krypgrunden.

Först skriver du att resultaten är nedslående, sedan att det enda som fungerar är undertryck i krypgrunden..?

Och:
Citera
En FTX injusterad för övertryck har jag aldrig hört talas om, och det ter sig som en vansklig metod då "övertrycket" alldeles säkert kommer att variera både med årstiderna, och över tid.
Varför skulle det vara svårare att åstadkomma ett stabilt övertyck i en bostad än ett stabilt undertryck i krypgrund..?
« Senast ändrad: 22 juli 2013, 14:57:56 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!