Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny värmepump med lÃ¥g innerdel  (läst 6546 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Ny värmepump med låg innerdel
« skrivet: 16 november 2012, 12:30:20 »
Hej!
Min 7 år gamla Sanyo har gått i graven (kompressorhaveri). Letar nu efter alternativ till denna.Jag har endast 33cm ovanför dörren så en låg innedel är att föredra.
Har sett att Nocrian är ganska låg, men djup.
Skulle vilja ha tips pÃ¥ fler modeller med lÃ¥g innerdel. Tills dess fÃ¥r 1:1 plÃ¥tisarna kosta  :(
SAP-KRV-91EH + FD25 VABH 630
138m2 1-1/2 plansvilla Dalarna

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #1 skrivet: 16 november 2012, 21:30:57 »
Såg denna hos ventilationstekning rätt liten och smäcker innerdel.

http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/Produktblad-Suzumi.pdf    den ska ha lägre pris än övriga toshiba

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #2 skrivet: 16 november 2012, 22:25:54 »
Finns även Fujitsu 12 LECN som är 26cm hög och klarar dina 33cm
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #3 skrivet: 16 november 2012, 22:26:59 »
IVT är väl ganska låg men så ful så ful. Ser ut som ett skövelblad när den öppnar för luften.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #4 skrivet: 16 november 2012, 22:38:50 »
Har för mig att Toshiba har en till, de som länkades till är väldigt klen nämligen.

Den senaste är 27,5cm:
http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/Produktblad-Super-Daiseikai-6.pdf

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #5 skrivet: 17 november 2012, 05:30:19 »
Nocrian är 25cm men sticker ut ganska groteskt. Jag skulle (på ren magkänsla) inte vilja sätta den på minimimått uppåt med tanke på flödet den kan prestera samt för rengöring. Iom att din sitter ovan dörr kanske du vill blåsa luften rakt ut(?) o det klarar inte Nocrian utan modifiering.

Varför inte kasta ut en plåtis o sätta in en golvmodell? Eller så kanske du kan utnyttja fodrets bredd ovan dörrkarm o släppa ner innerdelen lite till? Så gjorde jag i ett tidigare hus.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #6 skrivet: 17 november 2012, 18:06:25 »
Fujitsus LECN är 260x790x202 (HxBxD) vilket jag tycker är rätt lagom.
Nocrian är 250x890x300.
Och Mitsubitshi FD35 295x798x257.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #7 skrivet: 17 november 2012, 20:14:45 »
Du har inte mycket att välja på om det är bara 33 cm över dörren. Hade samma bekymmer själv förra året och det blev en Fujitsu Lec 12.
Den är snygg, tyst, ger bra med värme och är billig samt har 5 års garanti. Läser man på Fujitsu sidan så är det ingen som har haft bekymmer med den modellen.
Rekomendera även markstativ till alla fabrikat.

Utloggad Rozeman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #8 skrivet: 20 november 2012, 15:31:36 »
Ursäkta om jag kapar tråden lite, men jag har en fråga om avståndet mellan tak och innerdel. I vårt fall har vi 35 cm mellan tak och dörröppning. Hur hög kan en innerdel då max vara? Om man leker med tanken att man är intresserad av en värmepump där innerdelen enligt specifikation är 27,5 cm hög. Blir det för tight eller är det lagom?
Hus: Enplans trähus med krypgrund, Sävsjöhus, byggt 1989. Uppvärmd yta 137m² + garage 37m².
Ort: Ludvika, södra Dalarna.
Familj: 2 vuxna och 2 barn.
Ventilation: FTX Bacho Minimaster ACJ/ACF som endast används för just ventilation.
Uppvärming: Mitsubishi Electric FH35VEHZ Q-Heat 665 och garaget med gamla hederliga elradiatorer.
Krypgrundsavfuktare: Corroventa CTR 300TT
Elförbrukning: 2014, enl. huvudmätare: 15837 kWh där krypgrundsavfukaren stod för 3040 kWh.
(2013: 15174 kWh / 2904 kWh.)
(2012: 14762 kWh / 2751 kWh)

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #9 skrivet: 21 november 2012, 02:44:06 »
Ursäkta om jag kapar tråden lite, men jag har en fråga om avståndet mellan tak och innerdel. I vårt fall har vi 35 cm mellan tak och dörröppning. Hur hög kan en innerdel då max vara? Om man leker med tanken att man är intresserad av en värmepump där innerdelen enligt specifikation är 27,5 cm hög. Blir det för tight eller är det lagom?

Det går väl, 5 cm är väl absolut minimum, man får se till att plattan den ska sitta på hamnar rätt. Vissa pumpar är ju lite böjda fram så utrymmet blir mer än 5 cm där.
Jag har inte mer än 5 cm där det minsta mellanrummet är och det fungerar iaf bra för mig. Hade mer att ta på men jag tror han som monterade inte tänkte på det.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Lasse K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #10 skrivet: 21 november 2012, 20:45:20 »
Oj vad svar det kommit. Pumpen la av vid ett strömavbrott och jag hade hit installatören som dömde ut den "kompressorhaveri". Några dagar efteråt blev det ett till strömavbrott när jag var på jobbet. Såg att utedelen snurrade när jag kom hem men ingen varmluft kom ur innedelen så jag stängde av den på fjärren.
DÃ¥ hoppar fanskapet igÃ¥ng och har gÃ¥tt sedan dess????!?! Ringde installatören som aldrig hört nÃ¥t liknande men efter lite detektivarbete kom han fram till att det fanns nÃ¥gra till sÃ¥dana fall pÃ¥ denna pump men att ingen har lyckats "laga" det. Jaja nu gÃ¥r den igen  Sc:,h
SAP-KRV-91EH + FD25 VABH 630
138m2 1-1/2 plansvilla Dalarna

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #11 skrivet: 21 november 2012, 21:14:55 »
Att han gissade fel förvånar mig inte särskilt mycket. Installatörernas kunskap om värmepumpar är ganska varierande, milt sagt. Och sannolikt snäppet sämre när det gäller ev. detektivarbete.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny värmepump med låg innerdel
« Svar #12 skrivet: 22 november 2012, 09:51:24 »
Oj vad svar det kommit. Pumpen la av vid ett strömavbrott och jag hade hit installatören som dömde ut den "kompressorhaveri". Några dagar efteråt blev det ett till strömavbrott när jag var på jobbet. Såg att utedelen snurrade när jag kom hem men ingen varmluft kom ur innedelen så jag stängde av den på fjärren.
DÃ¥ hoppar fanskapet igÃ¥ng och har gÃ¥tt sedan dess????!?! Ringde installatören som aldrig hört nÃ¥t liknande men efter lite detektivarbete kom han fram till att det fanns nÃ¥gra till sÃ¥dana fall pÃ¥ denna pump men att ingen har lyckats "laga" det. Jaja nu gÃ¥r den igen  Sc:,h

'Kompressorhaveri' är den reparation som ger mest klirr i kassan för installatören och det är ju ganska svårt för kunden att motbevisa. Vad gjorde han för mätningar för att komma fram till den slutsatsen?
Du borde kanske kontakta ditt försäkringsbolag och upplysa dom om att installatören eventuellt har fått ersättning för onödiga kompressorbyten...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!