Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sommarkyla pÃ¥ HERU 90 T EC  (läst 6458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
sommarkyla på HERU 90 T EC
« skrivet: 24 maj 2012, 22:23:22 »
Hej,
Jag har precis startat ett FTX HERU 90 T EC 2 som har sommarkyla funktion. Men jg upplever inte att den tar in den svala uteleften och skickar viadre som tillluft utan tempen höjs flera grader. När det var 16 gr ute och 23 grader i frånluften så valde den att lägga ut 21 grader i tilluften.
Tempvärdet står på 16 grader så den borde vilja maximera kylan.
NÃ¥n som har erfarenheter av detta aggregat eller liknande?
 Â°C :dt: help
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: sommarkyla på HERU 90 T EC
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2012, 23:04:20 »
Hej,
Jag har precis startat ett FTX HERU 90 T EC 2 som har sommarkyla funktion. Men jg upplever inte att den tar in den svala uteleften och skickar viadre som tillluft utan tempen höjs flera grader. När det var 16 gr ute och 23 grader i frånluften så valde den att lägga ut 21 grader i tilluften.
Tempvärdet står på 16 grader så den borde vilja maximera kylan.
NÃ¥n som har erfarenheter av detta aggregat eller liknande?
 Â°C :dt: help

Låter som att du inte har kopplat ut växlar funktionen. Kolla upp i manualen så har den ett "sommar läge"
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: sommarkyla på HERU 90 T EC
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2012, 21:46:13 »
Hej,
Den är urkopplad och sommarkyla på. Tycker dock att den ligger för långt ifrån uteluftens temperatur men det kanske blir mycket spillvärme i aggregatet som påverkar. Vore intressant om någon annan använder ett liknande FTX från Östbergs och som kan dela med sig av sina erfarenheter. ;)
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: sommarkyla på HERU 90 T EC
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2012, 13:48:06 »
jag har också slagit på sommarkyla men har inte märkt något.
Jag har inte suttit och kollat om den forcerar något ?
finns det något annat man märker det på ?
min växlare står på av.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: sommarkyla på HERU 90 T EC
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2012, 21:33:30 »
Mitt aggregat sköter sig själv. Växlaren roterar tills ingen återvinning görs. Sedan stannar rotorn. Efter ett tag när det är varmare ute än inne så startar rotorn igen och kylåtervinner.
PÃ¥ sommaren sätter jag den i ett lägre fläktläge (Min). PÃ¥ kvällen när uteluften är lägre än inneluften sÃ¥ forcerar den upp och utnyttjar nattsvalkan till att kyla huset.  tummenupp tummenupp tummenupp
Heru 130 T-EC.
Det jag har reflekterat över är förlusterna i kanalerna. På vintern skiljer det upp till 8 °C mellan Heru´ns uteluft och verkligheten. Då har jag en rak 160 mm kanal utifrån och de första 4 m är det kondensisoleringstrumpa 30mm och nerbäddad i lösull, de resterande 4 m in ligger den i bjälklaget med samma strumpa samt lite sporadiskt isolerat med rockwoll. Men den värms rätt bra ändå ???
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: sommarkyla på HERU 90 T EC
« Svar #5 skrivet: 29 maj 2012, 21:33:47 »
Det som händer hos mitt aggregat är att det forcerar och värmevxl i läge av. Nu kör jag utan sommarkyla och på standardläge vilket fungerar lika bra. Antagligen var det för varmt i kombination med de förluste som tillkommer via kanalerna och att aggregatet sitter i en tvättstuga som är 25 grader varm. Det är ju ingen kylanläggningen precis. Nu när det är mer normala temperaturer så fungerar det bättre och komforten ökar tack vare att jag kan låta till luften vara svalare än rummet. Eftersom är ny medFTX så önskar jag höra fler erfarenheter av er andra. Nu till vintern ska systemet köras igång komplett med CTC ecoAir också. Ska bli spännnde att se vilka driftuttag jag får av respektive system. tummenupp
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 515
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!