Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera returtemp pÃ¥ radiatorsystem  (läst 13996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan

  • Gäst
Stefan
Justera returtemp på radiatorsystem
« skrivet: 11 februari 2004, 22:38:33 »
Hej!
Hade kontroll på bergvärmepumpen av servicetekniker .
Han rekommenderade att justera mina radiatorer så att alla hade samma returtemperatur.
Han mumlade ngt om att man kunde skära upp till 10% i uppvärmningskostnader på detta. Tar det med en fet nypa salt. Men jag är ändå sugen att trimma elementen.
Nu undrar jag om det finns någon som gjort detta förut och vill dela med sig av sina erfarenheter.
Det finns en skruv på returröret från elementet men vad gör den? Hur påverkar den returtemperaturen osv...
Ni har säker massor att berätta för mig
Mvh/
Stefan
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2004, 23:05:23 »
Försök komma över en beröringsfri termometer, mät sedan inkommande och utgående radiatortemp på varje radiator.

Justera så att du har ca 3-7 graders tempdiff mellan framledning och returledning när värmepumpen går kontinuerligt. Mer än 7 graders tempdiff anser jag vara onödigt mycket och det gör att värmepumpens verkningsgrad blir dålig, för att få så låg difftemp som 3 grader i systemet kan det hända att du måste höja varvtalet på cirkpumpen.
Om du vill att värmepumpen skall gå under lång tid kanske du måste paralellförflytta reglerkurvan. Hur du gör det beror på vilken värmepump du har.
På nibe kan du dra upp ratten som sitter på fronten så att det beräknade börvärdet blir 1-2 grader över din värmepumps maximala framledningstemp.

Det viktigaste är att försöka hitta en tempdiff över radiatorerna som är så jämn som möjligt, t.ex. är det ingen bra affär att köra höga flöden över små radiatorer, på små radiatorer räcker det ofta med extremt låga flöden...

När du fått ungefär samma difftemp över alla radiatorer så kommer du förmodligen att ha något eller några rum som är för kalla eller för varma, då får du gå in och kompensera detta genom att strypa/öka flödet på dessa. Skulle det bli för varmt i hela huset så har du uppnått en förbättrad verkningsgrad på pumpen, och då får du justera kurvlutningen i reglerdatorn i stället, för att få lagom varmt i huset.

Om du inte redan kör cirkpumpen på läge 3 kan det vara ide att prova det i samband med intrimmningen, risken är att du får oönskat sus från dina radiatorer p.g.a. det högre flödet..

Det hade varit bra om du berättat vilken värmepump, vilka radiatorer och vilka radiatorkoppel du har. Det hade underlättat.

Lycka till.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Stefan

  • Gäst
Stefan
Re: Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2004, 14:43:09 »
Hej och tack för snabbt svar.
Jag har en IVT GreenlineHT C7. Grejen är den att jag hade servicetekniker hemma för att trimma min vp.
Tycker den förbrukar för mkt och att tillskottet gÃ¥r in för tidigt. Men jag har ett funkishus med tegelstomme som endast är tretex-isolerad invändigt. SÃ¥ jag kanske fÃ¥r leva med hög förbrukning. Det är iaf mkt billigare än el-panna. Men vi hade en deltatemp 4 gr. in o ut värmebärare pÃ¥ . SÃ¥ serviceteknikern sänkte pumphast. frÃ¥n 3 till 2. Har 6 i deltatemp nu. Men har inte sett  nÃ¥gon radikal förbättring. Därför vill jag testa att justera elementen oxÃ¥. SÃ¥. Nu har du lite mer fakta.
Mvh/
Stefan
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2004, 18:43:06 »
Du har en energikrävande fasad!!! men det är ju då en vp blir snabbt lönsam.... fasaden är knappast lönsam att isolera, men isolera vinden kan vara en lönsam åtgärd....
Kanske du skulle haft en modell större vp det skulle kapat bort massor av dyr tillskottsel...

Det viktiga är att alla radiatorer ger värme som avsett. det är vanligt att tex radiatorventilerna kärvar.... Om du har kallare retur på några radiatorer satsa kraften där. Men du verkar inte ha några strypningar med så bra flöde!?
Tips: värmer du källaren till tex 20 grader tar den hur mycket energi som helst... oisolerade golv och väggar.... sänk till tex 15 där..... jag kör 13-15 grader nu,  om det nu är en "gammaldags" källare. Det kan du spara flera tusen pÃ¥....
Om du har synligt montage pÃ¥ allt i källaren och inga farliga kalldrag, nära rör/radiatorer. Gör som jag brukar göra..... när det börjar bli dags för tillskottsel, dÃ¥ stänger jag av radiatorerna i källaren helt!!!!!!!  senaste kallperioden hade jag dom stängd i 4 dar. Tempen i källaren sjönk väl 2-3 grader men det poppar upp snabbt. DÃ¥ sparar man en go del tillskottsel....
Men AKTA dig för ev frysrisker.....
Kul reglertekniker, fråga va han använder för droger...... om man sänker hastigheten på cirkpumpen och ökar delta t som han gjorde då sänker man effektiviteten. Bara lite men ändå.....
Om delta t ökar med 2 grader sänks ju genomsnittliga tempen på radiatorerna med 1 grad, då avger dom (lite) mindre värme. Om du då höjer kurvan för att kompensera detta, då får vp jobba med högre genomsnittlig temp på vattnet det ger sämre COP (verkningsgrad).
Men i dit fall bara teoretisk/marginell effekt, med så liten skillnad.
Eftersom IVT "styr" på returen får du tom lite varmare inne, samtidigt som COP försämras...
och det blir mera tillskottstid!!!!
4 alt 6 graders tempskillnad på stig o retur är fina värden, jag skulle försöka behålla 4 grader. Men IVT´s styr ger lite mer start o stopp vid 4 grader.... men om man enbart ser till verkningsgraden är det att föredra....
Men helt avgörande är innetemperaturen, väljer man att ha säg 23 grader inne måste en "hög" kurva väljas då får vp jobba med hög temperatur, det sänker cop dramatiskt..... titta i papperen på cop vid 35 resp 50 grader..... enorm skillnad.

Ett vinsttips till (förutom) källaren och rusmtempen ska du få..... köp en rumsgivare kopplad till vp, nu när vårsolen börjar skina sparar du in den givarn snabbt..... dessutom får du mycket jämnare innetemp....... problemet vid varierande innetemp är att ofta höjer man när det blir svalt inne..... sen glömmer man att sänka igen..... med innegivare fixar den en jämn temp.... då kan man smygsänka kurvan lite utan att få undertemp vid tex väderomslag, hård blåst.... det sparar oxå in en del....

Inga lätta segrar men en fliströja till frun, och sänkt temp i källaren.... då blir det mindre dyr tillskottsel....

Kör hårt!!!
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re: Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2004, 05:10:23 »
Jag förutsätter att du har ett tvÃ¥rörs-system  ???

Så låg tempdiff som du har på ditt radiatorsystem kan bero på två saker:

1. Du har ett högt och jämnt flöde över alla radiatorer, dock ett s.k. högtemperatursystem, vilket innebär att du inte får speciellt stor effekt ur varje radiator (liten värmeavgivande yta). Detta resulterar i höga framledningstemperaturer, lågt deltaT och relativt dålig verkningsgrad (COP).

2. Du har vissa (oftast små) radiatorer som släpper igenom alldeles för högt flöde, detta resulterar i en deltaT på dessa radiatorer som kanske bara ligger på 1-2 grader. Som en följd av detta får du även lågt flöde över vissa andra radiatorer, som p.g.a. detta ger en låg uteffekt (men hög deltaT) Sammantaget kan detta ändå göra att du dras med onödigt hög framledningstemp för att du skall få tillräckligt varmt i huset.

Jag skulle tro att den servicetekniker du har haft hemma hos dig inte riktigt har förstått hur en värmepump fungerar, han har förmodligen hört någonstans att det är viktigt att ha en låg returtemperatur för att värmepumpen skall få hög uteffekt, ett vanligt missförstånd i branschen, sanningen är den att det är framledningstempen som är viktig, ju varmare vatten som krävs för att hålla huset varmt, desto högre tryck måste kompressorn bygga upp - resulterar i hög belastning, effektförbrukning och dålig COP.

För högsta möjliga uteffekt och minsta möjliga effektförbrukning skall man ha både så låg framledningstemp och så lliten deltaT som möjligt, med en viss reservation för att cirkpumpens driftskostnder ökar något.

Ett annat vanligt missförstånd är att alla termostater skall vara fullt öppna, detta stämmer i.o.f.s. termostaterna skall inte tillåtas strypa flödet (utom i undantagsfall), men, grundflödet skall strypas in induvidiellt för varje radiator... Liten radiator - lågt flöde... Stor radiator - högt flöde...

Jag har en känsla av att vissa installatörer öppnar både termostater och den "underliggande" grundflödesventilen. Gör man det så får man ett ineffektivt system, märks tydligast om du har lite "för varmt" i rum med små radiatorer.

Kontrollera därför först av allt sÃ¥ att dina smÃ¥ radiatorer verkligen har en "kännbar" deltaT, om ej  stryp pÃ¥ den manuella grundflödesventilen tills du fÃ¥r en "kännbar" deltaT. I och med detta borde systemets framledningstemp sjunka en aning, huset bli varmare och COP öka...

Allt detta kanske inte sparar speciellt många kronor, vi pratar om ett fåtal procent... men dock!

I övrigt kan jag väl hålla med Bertil, har man möjlighet och lust att anpassa vissa rum (källare, garage, förråd)till en lägre temp vid kalla parioder kan man säker spara väl så mycket som på att trimma in radiatorsystemet "in absurdum"

En fråga, vilken framledningstem har du vid t.ex. -10 grader?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #5 skrivet: 20 april 2004, 18:25:30 »
Vad menas med delta t ?
Skillnad temperatur hos köldmedlet in i pump och ut ur pump ?
Skillnad  i temp hos värmebäraren ut frÃ¥n pump (framledningstemp) och returtemp till pump?
Skillnad i temp mellan 2 radiatorer?
Skillnad i temp mellan en radiators in och utlopp ?
Skillnad mellan en radiators medeltemp och rumstemp?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #6 skrivet: 20 april 2004, 21:20:34 »
Vad menas med delta t ?
Skillnad temperatur hos köldmedlet in i pump och ut ur pump ?
Skillnad  i temp hos värmebäraren ut frÃ¥n pump (framledningstemp) och returtemp till pump?
Skillnad i temp mellan 2 radiatorer?
Skillnad i temp mellan en radiators in och utlopp ?
Skillnad mellan en radiators medeltemp och rumstemp?

Ja.


 ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #7 skrivet: 20 april 2004, 21:46:51 »
Citera
Ja.

Lustigkurre...  ;)

I detta ämne menas bÃ¥de skillnad i temp mellan en radiators in och utlopp och skillnad  i temp hos värmebäraren ut frÃ¥n pump (framledningstemp) och returtemp till pump.

I allmänhet påverkar alla temperaturer runt en värmepump verkningsgraden.

I övrigt kan man väl säga att deltaT kan användas om alla former av temperaturdifferanser, t.ex. skillnaden mellan utetempen dag och natt...

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #8 skrivet: 21 april 2004, 23:58:55 »
Citera
Du har vissa (oftast små) radiatorer som släpper igenom alldeles för högt flöde, detta resulterar i en deltaT på dessa radiatorer som kanske bara ligger på 1-2 grader. Som en följd av detta får du även lågt flöde över vissa andra radiatorer, som p.g.a. detta ger en låg uteffekt (men hög deltaT) Sammantaget kan detta ändå göra att du dras med onödigt hög framledningstemp för att du skall få tillräckligt varmt i huset.

Nu när jag vet vad delta_t är förstår jag bättre.
Elementets avgivna värme =
delta t för elementet * vattenflödet * spec värme

Men den avgivna värmet är ochså =
delta_T mellan element och rumstemp * elementets area * ett värmeöverföringstal plus lite strålning.

Då frågar man sig :
Om man nu har ett sÃ¥nt där gulligt 60-talshus med visserligen stora element men som vid smällkyla vill ha  55 eller 60 grader, sÃ¥ledes ett snällt  högtemperatursystem, skulle man inte dÃ¥ kunna klara dessa undantagsdagar genom att installera en cirkulationspump med omställbart varvtal. Detta skulle man dÃ¥ höja vid behov och kanske acceptera suset i rören / termostaterna. Eller är det sÃ¥ att de cirkulationpumpar som finns i värmepumparna inte kan bytas mot pumpar med större flöde än normalt eftersom  eftersom  det möjliga födet begränsas VP:ns eller patronens förmÃ¥ga att avge värme.. Ökar man värmebärarflödet sÃ¥ kan det bli sÃ¥ att värmebäraren temperatur minskar
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #9 skrivet: 22 april 2004, 00:14:51 »
Jag kör min cirkpump på läge 2, så i mitt fall har jag ett steg till att ge om det skulle behövas.

Skulle det bli så kallt ute att kompressorn i värmepumpen löser ut p.g.a. hög returtemp tror jag att det absolut enklaste är att köra ett extra (el)fläktelement centalt placerat i huset. (Kostar 400 kr på OK)

Har du innegivare så kommer den då att styra ned börvärdet på framledningstempen, och värmepumpen kommer att kunna ge sin effekt hela tiden.

Att öka flödet ger väldigt liten effektvinst, kan kanske kompensera skillnaden mellan -15 och -17 grader ute...

När det gäller cirkpumparnas storlek så kan du visst sätta in en större, värmepumpen och elpatronen har inga problem med det.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #10 skrivet: 22 april 2004, 08:46:34 »
Om du ökar flödet i avsikt att öka värmetransporten så måste du också öka inställningen på returtemp/kurva. DeltaT minskar och och returtempen ökar relativt medeltempen och styr pumpen på returtemp motverkas det som var avsikten med höjningen av flödet. Styr man däremot på framledningen borde det funka med att bara öka flödet.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2006, 22:20:49 »
hej på er.Jag kör på lägsta läget på min cirk pump till radiatorerna jag har framlednings temp på 40 grader vid nollan och 47 vid minus 7 returen är på 30 grader.varför ska man köra på högre hastighet på cirkpumpen? Jag har en luft vatten co2 gäller samma regler där eller?
IVT greenline HE C7

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2006, 22:56:23 »
hej på er.Jag kör på lägsta läget på min cirk pump till radiatorerna jag har framlednings temp på 40 grader vid nollan och 47 vid minus 7 returen är på 30 grader.varför ska man köra på högre hastighet på cirkpumpen? Jag har en luft vatten co2 gäller samma regler där eller?

hastigheten på cirkulationspumpen ska regleras så att diffen mellan vb-ut & vb-in är så många grader som rekomenderas för den värmepump man har. olika värmeoumpar går på olika gaser & det är gasen som avgör hur många grader man vill ha.
normalt är det 6-7 grader, men tror att Co pumperna har helt andra värden, gisningsvis ka du ha så stor diff du kan få, men jag är fel person att fråga om Co pumpar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Justera returtemp på radiatorsystem
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2006, 08:31:21 »
Är det stor risk att en gammal radiator börjar läcka vid returventil om man börjar justera efter många års användande? Lite orolig för att få läckage mitt i smällkalla vintern.

Känns som om det är viss begreppsförvirirng i den här tråden. Då jag tolkar att stefan med deltaT menar deltaT över kondensorn, och Beril väl talar om deltaT över radiatorer. Dessutom är det inte helt klarat om det är den interna eller extern cirk-pumpen som man reglerar. Bra om man är övertydlig med vad man avser.

Ibland kan kraven på deltaT över radiatorer och kondesor komma i konflikt antar jag.

PÃ¥ mitt system har jag en fast pumphastighet externt men den är tyvärr för hög för att komma upp i rekommenderat deltaT över kondensorn. Helst skulle jag vilja gÃ¥ ner i flöde externt för att höja deltaT över kondensorn (idag har jag 4-5  ºC och IVT rekommenderar 7-9  ºC), men vad gör man om man dÃ¥ försämrar deltaT över radiatorerna?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!