Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning  (läst 5370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Richard

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väster om Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« skrivet: 07 januari 2012, 12:39:04 »
Har som så många andra problem med kompressorlarm. Lite historik först: Installerad hösten 2006, problem med larm kalla vinterdagar, kompressorn skar våren 2009, fick en ny i utbyte. Gick sedan ok till förra vintern, det var ju -25 redan i december fick då larm riktigt kalla dagar pga för hög returtemperatur. Sänkte max frekvens från 75 till 65, sänkte hastighet på cirkpump till läge 1 på inrådan av Comfortzone. Vi kom fram till att radiatorsystemet var lite i underkant. 8 st dubbelpanelsoriginalraddar från 1960. Bytte ut de flesta till nya Purmo C22 med lite större mått än de gamla i mars 2011 och ställde tillbaks till fmax=75 och cirkpump = läge 3. Har nu 2 st 600x800, 2 st 600x900, 1 st 600x1100 och 1 st 1450x2000 C22 från Purmo + 2 gamla dubbelpanelsraddar, 750x500 och 600x500. Effektmässigt ska dessa räcka. Allt gick fint fram till första minusgraderna i mitten på november. Tyvärr fortsatt höga returtemperaturer, idag är det tex -5 och jag har 47-48 grader på returen. Framledning går som bekant inte att se på en CE50. Jag har inget loggningspgm. (Skulle gärna vilja ha dock, någon som vet hur man kommer över ett sånt?)

Nu till problemet: Kompressorlarm vid ca noll grader ute trots att returen inte kommit upp i 58 grader, som enligt en servicepartner skall vara stopptemp. Kompressorn gick som en tok på 75 Hz (ngn gång tom upp till 76-77) Tillskotten gick inte in. Servicepartnern har varit hos mig 6 (!) gånger utan att hitta något fel på pumpen, givare, luftflöde et c. Sista åtgärden de gjorde var att ställa ner frekvensen igen till 65, lägga nattsänkning på -1, något jag ju kunnat göra själv. Ingen felorsak funnen. Nu går pumpen utan larm, men returen fortsatt hög som sagt. Får se vad som händer när det blir ännu kallare.

Någon annan som har liknande problem? Finns det någon stopptemp på förångningstemperaturen som fått kompressorn att stanna? Vad kan jag göra för att få ner temp i systememet? Har ju redan bytt raddar utan märkbar skillnad. (Dålig investering mao). Enligt servicepartnern har jag en "för effektiv pump" i förhållande till mitt radiatorsystem. Men inte borde den väl stanna för det? Några tips och ideer på vad jag kan kolla eller åtgärda ytterligare?
Comfortzone CE50, installerad hösten 2006
2-plans radhus från 1960, 105 kvm
3 radiatorer på nedre plan, 5 på övre
6 av dem bytta till Purmo C22 mars 2011

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2012, 17:45:48 »
Har du sänkt värmekurvan när du bytte radiatorer? Det verkar ju konstigt att du skall behöva samma temp med nya större radiatorer...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2012, 18:56:18 »
CE 50 styr väl på endast frånluftstemp eller rumsgivare, den styr väl inte med nån kurva på utetemp?

Men jag skulle ställa CP i läge 1 just för att få ner returtemp, kolla även att ingen radiator kortsluter flödet utan att alla radiatorer är lite svalare i underkant.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2012, 19:56:54 »
Stämmer, finns ingen kurva att ställa in

Citera
47-48 grader på returen
Detta låter inte riktigt, verkar alldeles för högt. Jag har just nu 32,5 i retur, ca 5 grader högre framledning och minus 5 ute. Har bara radiatorer.

Jag kanske missuppfattar men bara 8 radiatorer låter lite men det kanske är ok för 105 kvm. Varför bara 3 nere och hela fem uppe?

Kolla även att radiatorventilerna är max öppna, reglera ner värmen via kontrollpanelen.

Har du intern eller extern rumstempgivare?

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Richard

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väster om Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 21:38:19 »
Som någon skrev, det finns ingen värmekurva. Pumpen styrs av en intern rumsgivare som sitter i pumpen. Det är snitt-temperaturen på frånluften den mäter upp. Har 4 frånluftsdon, två på var våning så temperaturen på frånluften visar representativt värde. Alla raddar funkar som de ska, har både jag och serviceteknikerna kollat. Jo, lågt värde på cirkpumpen gör ju att raddarna "hinner" ge ifrån sig mer värme. CZ vill ju dock att man kör cirkpumpen så högt som möjligt, har dock aldrig fått veta exakt varför. Deltat över radiatorkretsarna (de är två stycken) är bara 2-3 grader, vilket ju är för lite. Ska ju vara en 7-10 grader helst. Jag har inga ventiler på retursidan på raddarna så vattnet "blåser" ju igenom raddarna utan att stanna särskilt länge. Kanske detta kan påverka? Har förstått att många har någon form av strypventil på raddarnas retursida.

Antalet radiatorer borde vara ok, är ju som sagt bara 105 kvm, ca 260 m3 luft att värma upp. Effektbehovet ska vara en 5,5 kW och radiatorerna ska ge en 7 kW. Räknade på detta för nåt år sen, ska stämma hyggligt.

Ska ladda ner CZ-Logger, måste bara hitta nån bärbar PC att köra den på då det är lite långt från pumpen till datorn hemma. Ska se där vad värdena säger över tid. Redan nu ser jag dock att andra pratar om förångningstemperaturer på -17, jag har som max runt 2-3 minus vad jag kan se då jag kikar på displayen.

Det viktigaste nu är att kompressorn går hela tiden, innan larmade den stup i kvarten. Så frekvenssänkningen (fmax) från 75 till 65 gjorde susen där. Nu ska jag "bara" få ner returtemperaturen också. Jag gör åt 11000-13000 kWh el per år (2008 resp 2010, varm resp kall vinter) för pumpen, varmvatten och hushållsel. Så det är ju inga jättevärden med tanke på oisolerade ytterväggar a la 1960, två barn och stor vinkyl, :-)
Comfortzone CE50, installerad hösten 2006
2-plans radhus från 1960, 105 kvm
3 radiatorer på nedre plan, 5 på övre
6 av dem bytta till Purmo C22 mars 2011

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2012, 20:35:59 »
Köp följande i fallande prisordning:
Två helt vanliga digitala utetermometrar med sladd.
En ir termometer.
Loggningsprogram och liknande behövs inte för felsökning.
Tejpa fast varsin termometer på framledning och retur. Då ser du skillnaden.
Gå sen runtcoch mät på radiatorerna med ir termometern om du har framledningstemp i ovankant på alla radiatorer. Jag är säker på att något där är fel.
Vem kopplade in radiatorerna? Ett proffs?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Richard

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väster om Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2012, 22:09:38 »
Tack för de konkreta råden kave. Jo, visst var det proffs som monterade in raddarna. Till saken hör ju att jag hade ännu högre retur med de gamla 60-talsradiatorerna, så en liten förbättring har trots allt skett, men hade hoppats på mer, speciellt beroende på vad alla ni andra verkar ha.
Comfortzone CE50, installerad hösten 2006
2-plans radhus från 1960, 105 kvm
3 radiatorer på nedre plan, 5 på övre
6 av dem bytta till Purmo C22 mars 2011

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2012, 22:23:39 »
Jo, lågt värde på cirkpumpen gör ju att raddarna "hinner" ge ifrån sig mer värme. CZ vill ju dock att man kör cirkpumpen så högt som möjligt, har dock aldrig fått veta exakt varför. Deltat över radiatorkretsarna (de är två stycken) är bara 2-3 grader, vilket ju är för lite. Ska ju vara en 7-10 grader helst. Jag har inga ventiler på retursidan på raddarna så vattnet "blåser" ju igenom raddarna utan att stanna särskilt länge. Kanske detta kan påverka? Har förstått att många har någon form av strypventil på raddarnas retursida.
Nu vet jag inget om CZ, men har du provat sänka CP-hastigheten och se vad som händer som Carl N skrev ovan? Och även kolla att ingen radiator kortsluter. Alla ska kännas svalare nertill än upptill.

Ventiler på retursidan eller på tilloppsidan på radiatorerna spelar ingen roll, flödet genom radiatorn kan kontrolleras av antingen eller och resultatet blir det samma. Du har inga strypningsmöjligheter bakom eventuella termostater?

Har du förresten 1-rörs- (seriekopplade radiatorer) eller 2-rörs system (parallelkopplade)? Det avgör hur man ska strypa radiatorerna. För 2-rörs finns det gott om trådar och tips här på forumet (VVS-avdelningen), men för 1-rörs så är det sämre med det tror jag (då måsta man räkna ut hur mycket flöde varje radiator ska släppa vidare till nästa typ).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

lotta jons

  • Gäst
lotta jons
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #8 skrivet: 29 februari 2012, 10:15:26 »
Hej. Jag vill bara ge en kort och inte (ännu) så detaljerad återkoppling på detta. Vi installerade CE50 2006 och har sedan första dagen samma kompressorlarmsproblem kalla perioder, 3-10 ggr per dag. Enligt uppgift från CZ har vi för litet radiatorsystem, alltså värmeuttag. Men, vi har en villa på 185 kvadrat och ca 20 grader inomhus! Nu har vi installerat värmegolv på ca 20 kvm, och pannan larmar fortfarande. Något måste vara knas med den här modellen. Inte ska man väl behöva pyssla så mycket som ni föreslår för att en maskin ska fungera för det den är tillverkad!

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #9 skrivet: 29 februari 2012, 11:22:00 »
Citera
Något måste vara knas med den här modellen

Mera korrekt är nog att något måste vara knas med det här exemplaret eller den här installation.

Våran går som en (Schweizisk) klocka, peppar, peppar...
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad bossed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #10 skrivet: 29 februari 2012, 18:07:05 »
Vår CE50 installerades 1 april (!) 2008 och i början var det kompressorlarm stup i kvarten.
Efter kontakt med CZ fick jag vetskap om att en inverterparameter (vad det nu är) kunde vara felsatt.
Fick en beskrivning från CZ hur denna skulle ändras och gjorde detta.
Sedan dess har vi inte haft ett enda kompressorlarm !

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #11 skrivet: 29 februari 2012, 18:19:58 »
Citera
Fick en beskrivning från CZ hur denna skulle ändras och gjorde detta.
Sedan dess har vi inte haft ett enda kompressorlarm !

Låter väl som om en liten delning av information kunde hjälpa "lotta jons"
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad bossed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #12 skrivet: 29 februari 2012, 19:14:04 »
Absolut !
Jag har tyvärr dokumentet (1 A4-sida) bara i pappersformat men om jag kan komma i kontakt med vederbörande kan jag scanna in det och skicka instruktionen.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2012, 09:00:54 »
Det brukar gå bra att ta en bild med (digital)kamera (väl belyst papper och rakt uppifrån). Enklare än att skanna. Posta här på forumet.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50 - okänd anledning
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2012, 10:14:55 »
Har du möjlighet att kontrollera hur mycket ström den drar? Kolla så den inte ligger över 2500w utan eltillskott. Om den gör det är det säkert dags för kompressorbyte igen.
Det känns som att denna kompressor håller 3-4 år om decofta får jobba med returer högre än 40 grader.
Vidare kan du ta bort höljet och kolla vad displayen meddelar inne på kretskortet vid kompressorlarm. Förmodligen går den för trögt.
« Senast ändrad: 05 mars 2012, 10:16:55 av kave »
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!