Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera värmen med LK golvvärme  (läst 10659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kim.K

  • Gäst
Kim.K
Justera värmen med LK golvvärme
« skrivet: 28 november 2011, 14:23:35 »
Hej,
jag har golvvärme i hela huset även garaget,men om jag vill strypa värmen i garagedelen,som just nu har 16-17 grader.
Har rumsgivare i alla rum och den i garaget står redan på min-läget,kan jag bara strypa flödet i garaget?
Vill komma ner till ca 12-14grader.

Bergvärme Nibe 1225-8

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #1 skrivet: 28 november 2011, 14:32:37 »
Hej,
jag har golvvärme i hela huset även garaget,men om jag vill strypa värmen i garagedelen,som just nu har 16-17 grader.
Har rumsgivare i alla rum och den i garaget står redan på min-läget,kan jag bara strypa flödet i garaget?
Vill komma ner till ca 12-14grader.
Jag trodde rumstermostaten stänger slingan helt vid övervärme? (kan ha fel).

Har du kollat golvvärmecentralen att slingan i fråga verkligen är stängd? På min LK-central ser man en blå linje på plastgrejen när slingan är öppen. Ingen blå linje när stängd. Men sen kanske själva regleringsgrejen under plastgrejen måste funka (och kan kärva också).

(Kolla  efter manual för golvvärmen pÃ¥ http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/ ).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Kim.K

  • Gäst
Kim.K
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #2 skrivet: 28 november 2011, 15:07:11 »
Hej,jag förstår inte riktigt vad du menar(övervärme)?

Nu vet jag inte hur stort intervall de är på rumsgivaren mellan min-max men jag skulle gissa att de är rimligt att de är 16 grader på min och kanske 21grader vid max?
Antar att du menar "ägget" som sitter på fördelaren när du syftar på om de syns en blå rand,den ser man ju ifall den öppnar flödet eller inte,men jag ville veta hur jag minskar värmen i garaget,eller menar du att om jag ställer rumsgivaren på läge min så ska den stänga ner värmen helt?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #3 skrivet: 28 november 2011, 15:18:03 »
Skrev lite obegripligt. :) Menar att den stänger slingan helt om det blir för varmt i rummet enligt termostatinställningen.

Men om termostaten bara går ner till 16 och du vill ha mindre, så är det kanske enklast att ändra den fasta instrypningen av just den slingan. Dvs strypa den mer än vad som är gjort nu. Då kommer det ju bli svalare. Termostaten kommer då alltid kalla på värme tills det blir 16 grader (om det nu är min på din termostat).

(eller kolla om det finns en annan garage-anpassad termostat med lägre temp att byta till? )
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Kim.K

  • Gäst
Kim.K
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #4 skrivet: 28 november 2011, 16:08:17 »
Ja jag antar att den stänger flödet vid uppnådd temp,som verkar vara 16 grader vid min på rumsgivaren,
men stryper jag slingan kommer väl "ägget" att öppna helt för att försöka få upp temp i rummet?
Eller tänker jag fel,sen funderar jag på om jag måste justera upp flödet på dom andra rummen för att kompensera det minskade flödet på garageslingan?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #5 skrivet: 28 november 2011, 16:27:51 »
Ja jag antar att den stänger flödet vid uppnådd temp,som verkar vara 16 grader vid min på rumsgivaren,
men stryper jag slingan kommer väl "ägget" att öppna helt för att försöka få upp temp i rummet?
Eller tänker jag fel,sen funderar jag på om jag måste justera upp flödet på dom andra rummen för att kompensera det minskade flödet på garageslingan?
Jo "ägget" öppnar nog helt. Men eftersom din (framtida) strypning ändå gör att värmen inte räcker till så kommer det bli kallare där.

Du kan ju ta bort termostaten helt visserligen (men då kommer ju varmvatten alltid att gå ut i golvet, även de vår/höst-dagar då det av naturliga orsaker ändå är varmt där.)

Kanske går det att byta termostat, till en som går ner till +5 eller så. Tror min går så långt ner hemma. Kolla på LKs hemsida / ring / maila dem och fråga!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #6 skrivet: 28 november 2011, 17:26:50 »
Vilken som helst borde funka, den sluter 24v kretsen, eller bryter upp, beroende på modell.

Denna borde funka..

http://www.conrad.se/RUMSTEMPERATURREGLAGE.htm?websale7=conrad-swe&pi=560102&ci=SHOP_AREA_37360_0812041

Kim.K

  • Gäst
Kim.K
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #7 skrivet: 28 november 2011, 21:02:55 »
Jag har redan LK trådlösa rumsgivare,
och den har jag skruvat ner så mycket de går,och jag har 16-17 grader men jag vill ner till 12-13 ungefär,
hur gör jag då?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #8 skrivet: 28 november 2011, 21:52:48 »
Jag har redan LK trådlösa rumsgivare,
och den har jag skruvat ner så mycket de går,och jag har 16-17 grader men jag vill ner till 12-13 ungefär,
hur gör jag då?
Exakt vilken sorts trådlös givare har du? Har du kollat på LK systems hemsida efter en specifikation på den? Det verkar vara valigt att LKs rumsgivare går ner till +5 nämligen.

Kolla också att regleringen verkligen funkar, dvs att slingan stänger (blå bandet försvinner på "ägget") när rumsgivaren tycker det är nog varmt: Värm rumsgivaren på något smart sätt en stund (blås varmluft på den?). Då ska ju den skicka signal till golvvärmecentralen som stänger slingan (det blå bandet försvinner för det "ägget").
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Kim.K

  • Gäst
Kim.K
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #9 skrivet: 29 november 2011, 13:43:41 »
Sån här rumsgivare,den verkar inte finnas på deras hemsida längre.
Fick dessa installerad 2008

Kim.K

  • Gäst
Kim.K
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #10 skrivet: 29 november 2011, 14:06:02 »
Men de kanske är batterierna som ska bytas?
För undrar om dom inte öppnar fullt när batteriet är slut?

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #11 skrivet: 01 december 2011, 11:57:01 »
Ja kolla batterierna, och kolla om den har rätt adress? Så att rumsgivaren styr rätt motor..

Kim.K

  • Gäst
Kim.K
SV: Justera värmen med LK golvvärme
« Svar #12 skrivet: 02 december 2011, 12:31:08 »
Jag vred upp rumsgivaren på max igår och nu har värmen stigit till 19grader,ska vänta nån dag och se om den fortsätter upp,
plus att jag satte i nya batterier samma dag.

Ska kolla hur högt upp tempen går,sen ska jag sänka ner rumsgivaren på min,och se hur mycket de diffar melan dessa lägen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!