Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra pumpen med timer eller dygnet runt?  (läst 8749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjellgöran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Köra pumpen med timer eller dygnet runt?
« skrivet: 17 oktober 2005, 11:11:21 »
Hej.

Det skulle vara intressant att veta hur ni i mellersta Sverige och inte minst i Stockholmsområdet använder pumpen dessa dagar. Låter ni pumpen gå hela dygnet eller använder ni timern och låter den gå endast delar av dygnet? Hur stor blir besparingen egentligen genom att låta pumpen vila på dagarna och endast gå under kvällar och nätter?

Kjellgöran

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köra pumpen med timer eller dygnet runt?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2005, 12:21:27 »
-Ned till cirka 12 grader natt-utetemperatur kör jag inte pumpen alls. Soluppvärmning/el/varmvattenleningar fixar  värme tillskottet.

-Ned till cirka 5 grader natt-utetemp kör jag pumpen på timer ett tag innan vi vaknar, fullt ös.

-Ned till någon minusgrad får pumpen stå på hela natten. 19 grader, låg fläkthastighet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad MickeBj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köra pumpen med timer eller dygnet runt?
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2005, 13:14:16 »
Jag har nyligen införskaffat en luftvärmepump.

De råd jag fått när jag talat med två sk "experter" är att enligt dem bör man köra pumpen rejält på dagarna då den får lite "hjälp" av varmare gradantal och solens strålning och under nattetid köra den lite mer sparsamt med ett lägre gradantal. Kanske rent av prgrammera in timerfunktionen med nattsänkning.

Vad har ni som haft luftpump en längre tid för Ã¥sikter om denna idé? 

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köra pumpen med timer eller dygnet runt?
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2005, 13:33:52 »
Det är nog rätt, men gäller kanske när det är kallare ute. Tror inte att pumpens verkningsgrad skiljer så mycket mellan +7 grader och nollan. Det biter nog i när det blir minusgrader.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Köra pumpen med timer eller dygnet runt?
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2005, 13:47:22 »
Nu pratar vi värmesäsongen, korta dagar långa nätter.
Men det är ju som kallast just innan solen går upp??? vid kl 6-8 på morgonen så här på vinterhalvåret.
Då är det som sämst att köra luft VP. Sc:,h
Vice versa är det som varmast när solen varit uppe ett bra tag dvs på eftm.
Borde inte gången vara OM du nu skall köra med timer för att spara energi att tanka upp huset med högre temperatur från lunch till sen kväll. Ok om du har tidstaxa är det en annan sak. 8)
Och ha en lugnare gång från sen kväll  till säg 10-12 på fm
Sen är det ju det här med komfort. Jag gillar att ha varmt inne  och har därför samma höga temp dygnet runt. För min del är hela iden med VP att unna mig 24-25 grader inne utan att det kostar en förmögenhet.





Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Köra pumpen med timer eller dygnet runt?
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2005, 15:41:12 »
Kör man med en jämn temp ochd god komfort dygnet runt så behöver inte pumpen arbeta så hårt. Ställer man den dock till att gå ett visst antal timmar per dygn hinner det bli svalt och pumpen får gå max när den väl arbetar.

Jag undrar bara om det blir någon vidare besparing då?

Mvh Daniel

 
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köra pumpen med timer eller dygnet runt?
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2005, 16:16:08 »
ni har ju skaffat värmepumpen för att spara pengar...eller? Det är ju er nuvarande huvudsakliga värmekälla.... ställ ned alla element till mellan 12-15 grader och låt pumpen gå dygnet runt och sänk bara temp ett par grader på natten och t.ex när ni går till jobbet om ingen är hemma på hela dagen. Luften måste ju få en chans att arbeta... har ni en jämn luftström så hittar den ju sin "väg" och cirkulationen fortgår.. i en uppstart av värmepump så tar det ju ett dygn( ibland mer ) att få igång cirkulationen och hattar man med att stänga av så , ja det fattar ni hur det blir
LJ

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köra pumpen med timer eller dygnet runt?
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2005, 22:34:08 »
På med pumpen i augusti, ställ in lämplig temp, och sedan får den gå till maj/juni. Jag har så lite husel som värmer i förhållande till läckage så det blir en lång säsong för mig.

Vill man ha det svalare någonstans, som t ex i sovrum på natten, så vikar man bara igen dörren lagom mycket.

Detta gäller Stockholm där det är ovanligt kallt nu. 1,9 visar min termometer.

Utloggad kjellgöran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köra pumpen med timer eller dygnet runt?
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2005, 16:16:17 »
Tack för alla synpunkter och råd. Just nu testar jag olika varianter för att se vad som är bäst, både från värmesynpunkt och besparingssynpunkt. Jag är hittills ändå imponerad över hur snabbt pumpen ( Panasonic HE9)  värmer upp nedre våningen när den varit avstängd under många timmar.

Kjellgöran

Utloggad wagis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köra pumpen med timer eller dygnet runt?
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2005, 08:44:04 »
Jag kör min pump dygnet runt nu, men jag undrar vad ni har börvärde inställt?

/

  Wagis 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!