Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prisavdrag när VP inte fungerar vid installation?  (läst 1200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pappajuliette

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Fick en FLVP installerad av en firma men redan efter några timmar började pumpen tjuta och cirkulationspumpen blev glödhet. Den blev så varm attjag fick en blåsa på fingret när jag rörde den. Jag stängde av pumpen och hörde av mig till firman som återkom dagen efter med besked att pumptillverkaren skulle komma och titta på vad som var fel. Nu har det gått nästan 2 veckor och ingenting har hörts så jag kontaktade firman som återigen skulle kontakta pumptillverkaren.

Under tiden så har vi kört pumpen då vi varit hemma men vi har inte vågat ha den igång på nätterna eller då vi varit borta pga den blev så varm. När vi har kört den så förekommer inget missljud längre.

Min fråga är, kan man kräva kompensation för den tiden som gått och då pumpen inte riktigt varit ok? Vi har ännu inte fått någon räkning så jag vet ju inte om vi kommer att krävas på fullt pris.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Prisavdrag när VP inte fungerar vid installation?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2011, 21:28:51 »
Du menar att den funkar nu?
I så fall var det troligen luft i den från början.

Eftersom ni inte fÃ¥tt räkningen ännu sÃ¥ ta kontakt med installationsfirman och kräv prisavdrag pÃ¥ grund av att grejerna inte funkat frÃ¥n början och den lÃ¥nga servicetiden, det fÃ¥r säkert fart pÃ¥ dem.  ;)

Har ni haft nÃ¥gra extra kostnader i samband med detta sÃ¥ är det rimligt att fÃ¥ avdrag med dessa tycker jag, men blir det tvist sÃ¥ är jag inte sÃ¥ säker pÃ¥ att det gÃ¥r att fÃ¥ genom.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pappajuliette

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Prisavdrag när VP inte fungerar vid installation?
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2011, 11:53:35 »
Jo, det verkar som om den fungerar men vi skulle ju vilja att någon tittar på den för säkerhets skull. Tyvärr verkar det gå lite trögt och det är det som irriterar mig. Dessutom har installationsfirman inte frågat något om felets art eller ens försökt utröna vad som har blivit fel. Om det är så enkelt att det är luft som orsakat problemet kanske de skulle kunnat konstatera detta utan att blanda in pumptillverkaren. Imorgon är det två veckor sedan den installerades och man kan väl tycka att de borde ha hört av sig inom denna tid.

Förresten, är det så att cirkulationspumpen får problem om det blir luft i ledningen, att den då kan gå varm?
« Senast ändrad: 11 oktober 2011, 12:01:03 av Pappajuliette »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Prisavdrag när VP inte fungerar vid installation?
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2011, 13:52:27 »
Cirkpumpen är vattenkyld, så om den går torr så blir den väldigt varm.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!