Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kylteknik: FrÃ¥ga om expansionsventil  (läst 7992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Digger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Kylteknik: Fråga om expansionsventil
« skrivet: 03 oktober 2005, 08:56:32 »
Hej.

Öppnade skåpet på min pappas gamla Markus 2500 (VP med direktförångning i mark), och blev lite nyfiken på hur kretsen är kopplad.
Kan inte så mycket om kylteknik, men är nyfiken på teknik och hur saker fungerar.
I alla kyldiagram jag sett är allt kopplat i "serie".
Från Kompressor vidare till Kondensor, via Expansionsventil till förångare och tillbaka till kompressor.

Det som jag undrar över är att expansionsventilen verkade ha tre anslutningar (förutom kapillärröret), där ett rör såg ut att leda till kompressorn, till en tredje anslutning även där. Någon som kan förklara hur denna krets är uppbyggd, och om det är ett vanligt sätt att koppla.

Mvh Stefan



Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Kylteknik: Fråga om expansionsventil
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2005, 20:36:35 »
Den (termostatiska)expansionsventilens uppgift är att tillföra förångaren rätt köldmediemängd.

Rätt köldmediemängd innebär att all köldmedievätska är förångad innan den lämnar förångaren för vidare transport till kompressorn. För att den termostatiska expansionsventilen ska kunna reglera vätsketillförseln till förångaren så mäter den temperaturen på sugledningen med hjälp av bulben. Temperaturen på sugledningen jämförs sedan med köldmediets kokpunkt. Normalt strävar man en "överhettning" på 4-8 grader. Överhettningen är skillnaden mellan sugledningens temperatur och kokpunkten för köldmediet vid det tryck som råder i förångaren. På förångare med litet tryckfall kan expansionsventilen jämföra trycket vid inloppet till förångaren med bulbtemperaturen. Men på förångare med större tryckfall är man tvungen att mäta trycket vid bulben för att få rätt funktion. Det är för tryckmätning den tredje anslutningen finns på expansionsventilen, normalt 1/4" ledningen.

Termodelen pÃ¥ expansionsventilen bestÃ¥r av ett membran. Ena sidan är kopplat till bulben som oftast innehÃ¥ller samma köldmedium som anläggningen. PÃ¥ andra sidan membranet verkar förÃ¥ngningstrycket/(temepraturen) och en fjäder. När trycket i bulben blir starkare än förÃ¥ngningstrycket och fjädern tillsammans sÃ¥ öppnar ventilen, membranet är förbundet med ventilnÃ¥len.  Fjädern gör att trycket i bulben mÃ¥ste bli högre än förÃ¥ngningstrycket,  eftersom bulben har samma gas som i anläggningen innebär det att bulben mÃ¥ste vara nÃ¥gra grader varmare än vad förÃ¥ngningstemperaturen är i anläggningen och vi fÃ¥r vÃ¥r överhettning.

Hmm, inte helt lätt att förklara.

PerJ

Utloggad Digger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Kylteknik: Fråga om expansionsventil
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2005, 08:29:46 »
Man blir rörd till tårar. Vilket svar!
Jättetack för en utförlig beskrivning, precis detta jag cirklade kring men inte fick kläm på.
Måste över till farsan i kväll och kika lite till..
Peppar Peppar, har hans Markus-pump funkat riktigt bra.

Mvh Digger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!