Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: passiv frÃ¥nluftsvärmeväxlare ?  (läst 8783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« skrivet: 14 juli 2011, 08:21:35 »
Hej allihopa som sitter hemma och klurar.

Nu har jag tänkt lite, rätta mig om jag är fel i tanke eller forum.

Kallvattnet som kommer in i huset som ska värmas är alltid 7-8 grader, att höja detta några grader kommer det alltid finnas värme till att göra innan värmepumpen/varmvattenberedaren tar vid.
Egentligen vill jag värma hela värmesystemet men utan en riktig kompressorbaserad värmeväxlare är förmodligen temperaturskillnaden för stor.
En rejäl luft/vatten värmeväxlare borde gå att hitta i en skrotad värmepump/ac/mc

Varmluft kan jag hitta på följande ställen hos mig och ofta med hög luftfuktighet.
* liten hemmabyggd luftsolvärmare på max 1/2 kvadratmeter
* avloppsventilation
* Ventilationskanaler i skorstenen(köra baklänges när man eldar?)

Tanken är att skona min luft/vatten värmepump och elräkningen, på sommaren kan den vila helt och på vintern när jag eldar i spisinsatsen får vp:n hjälp med badvattnet.
Ni som tror att jag ska köra avloppsventilationen på friskluftintaget har fel!
Den källa som för tillfället har varmast luft får helt enkelt vara där varmluften hämtas och den blåses sedan ut i den kanal där det passar efter det att värmeväxlaren passerats.

Detta låter enkelt, nästa steg borde vara att placera ut temperatursensorer och logga för att se om jag tänkt rätt. Eller är det helt enkelt för lite värme och för mycket jobb?
Någon typ av kondensvattenuppsamlig, några spjäll och lite enkel styrlogik borde också behövas.
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2011, 08:37:50 »
Detta låter lite som "SplitBox", det står lite om den här:

http://www.melica.se/pdf/Energikloka_Hus.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2011, 09:11:28 »
Intressant läsning, man kan fråga byggbolagen varför alla nya hus inte har en splitbox?
I framtiden borde alla hus ta tillvara hushållsavfallet.

Ytterligaren en sak jag inte tänkt på är att om man installerar en avfallskvarn så kommer spillvärmen från förmultningen av hushållsavfallet leda till en uppvärmning av avloppsvattnet. Förmodligen minimal jämfört med energin som bildas genom rötgasen men kanske något att fundera på.

Jag förväntade mig att någon tänkt tanken tidigare. Men en sak var ny för mig.
Golvbrunnarna i våtutrymmen fungerar även som ventilationskanaler för frånluft. SMART!

kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2011, 09:36:03 »
Hej, såg nånstans en värmeväxlare som kopplas til avlopp på duschkabin där inkommande kallvatten värms upp av avloppet från duschen. Fast jag kan tänka mig att den inte är speciellt kul att göra ren efter nåra månaders användning ;D

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2011, 07:52:50 »
Jag har nog sett samma sak.
En värmeväxlare på duschen som gör att kallvattnet blir förvärmt.
Tyvärr fungerar detta sämre om man badar då kallvattnet värms först när du drar ut pluggen.

Det fanns även en större variant i betong som skulle byggas in när huset byggdes. Flera hundra liter av avloppsvattnet "sparades" och släppes iväg först när det inte fanns någon värme kvar.

Egentligen borde det gå att göra ganska enkelt genom att skicka ner ganska många meter plastslang i avloppet om man renoverar eller har någon del av avloppet där det inte är risk att det blir stopp.
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2011, 08:00:31 »
PÃ¥ köpet fÃ¥r man den lilla egenheten att fett, hudflagor mm har en viss tendens att "flyta upp" och fastna när vattnet blir kallare. SÃ¥ det genererar även lite mer arbete till spolbilen och avloppsrensare  :-\
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #6 skrivet: 15 juli 2011, 08:25:55 »
Är det inte en viss risk att ha färskvatten så nära avloppsvatten? Och om man kyler ner avloppsbrunnen stannar man inte upp den biologiska nedbrytningen då?

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #7 skrivet: 15 juli 2011, 08:49:21 »
Jag förväntade mig att någon tänkt tanken tidigare. Men en sak var ny för mig.
Golvbrunnarna i våtutrymmen fungerar även som ventilationskanaler för frånluft. SMART!


Hur menar du nu?
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #8 skrivet: 15 juli 2011, 10:26:32 »
Som jag förstår det så saknar golvbrunnarna vattenlås eller har någon smartare lösning som gör att du alltid har undertryck i avlopssystemet.
Du sparar då in kostnaden för ett ventilationsrör och ventil och kommer aldrig få illaluktande avlopp.
Förmodligen så fastnar en del damm och annat skräp i avloppet så det aldrig sätter igen något filter.
Luften du suger ut är fuktig, luktar illa och förmodligen relativt varm vilket gör värmepumpen glad :-)
Flera problem lösta på samma gång som jag tolkar det.

Jag funderar på att faktiskt använda samma princip för att få luftutsug i de rum som saknar detta i mitt gamla hus. När jag nu tätat alla lister, satt in nya dörrar och spiskasset är det mycket sämre inomhusklimat och några fönster eller dörrar måste i princip alltid stå på glänt så tilluftskanaler lär jag behöva ordna ändå och där är inte avloppssystemet lika lockande.

Men jag kan ju ha missförstått det hela.
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #9 skrivet: 15 juli 2011, 10:29:25 »
Det verkar vara en lösning som man ska akta sig för.
Ventilera via avloppet verkar helt tokigt, jag har svårt att se fördelar men ser många nackdelar.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #10 skrivet: 15 juli 2011, 10:36:53 »
joelk, bra du lugnar ner mig, jag kanske bör fråga en vvsingenjör innan jag går vidare.
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #11 skrivet: 15 juli 2011, 10:41:20 »
Det har du i princip redan gjort
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #12 skrivet: 15 juli 2011, 11:08:21 »
Vilka är nackdelarna (förutom att det luktar illa vid strömavbott)?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #13 skrivet: 15 juli 2011, 13:56:34 »
Hur reglerar du luftflöden?
Hur återvinner du värme, frånluft från avlopp är inte särskilt trevlig.
Frånluft som är "skitig" är oftaft varm och stiger, av detta skäl vill man oftast placera frånluftsdon så högt som möjligt, att placera avlopp högt är i sig inget tekiskt problem men det påverkar funktionen negativt.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: passiv frånluftsvärmeväxlare ?
« Svar #14 skrivet: 15 juli 2011, 15:04:07 »
Dom problem du nämner borde gå att lösa genom att sätta ett utsug kopplat till avloppet en bit upp på väggen där dom brukar sitta, med ett bakvänt kallrasskydd så att luften inte går på fel håll.

Men som sagt får man tillräckligt bra funktion genom att dra luften direkt genom det vanliga avloppet har man sparat material, installation och husägaren har en frånluftsventil mindre att rengöra på damm.

Hur man återvinner värme ur luft antar jag att de flesta på detta forum känner till, min ursprungliga tanke var att värma det vatten som är kallare än den luft jag har tillgänglig, men inser att att man nog bör ha en hel FTX anläggning för att få ut full potential.

Finns det någon på detta forum som faktiskt sett någon sådan(kallas det passiv värmeväxlare eller?) anläggning i verkligheten eller ens räknat på det? Om jag får ut mindre effekt än vad fläktar och pumpar drar är det inte lönt :-)
« Senast ändrad: 15 juli 2011, 15:06:51 av peptk »
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!