Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump eller Bergvärme? Synpunkter pÃ¥ kalkyl/offert önskas  (läst 5676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad björnb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej,

Ny här på forumet men har insett att här finns en stor kunskap och erfarenhet och önskar lite tips och råd.

Har idag en frånluftsvärmepump som är 20år gammal och ska bytas ut.
Frågan är om jag ska ersätta den eller satsa på Bergvärme+FTX-aggregat.

Huset kräver en maxeffekt pÃ¥  6.6kW (uppvärmning 4kW+ventilation 2.6kW)
Uppskattad årsförbrukning om man haft direktel 18.000kWh (värme+vatten)

Med Frånluftsvärmepump 12.000kWh (ca 7.200kr)
Med Bergvärme 5.000kWh (ca 15.800kr)

Alltså kan jag spara 8.600 extra med Bergvärme
Detta till en merkostnad av 88.000:-

Om jag lånar 88.000 till 5% ränta och 30% ränteavdrag och en amortering på 15år kostar det mig 8.800:- år 1, 8600:- år 2, 8460 år 3 osv.

Rent ekonomiskt går det alltså på ett ut de första åren.

Är ändÃ¥ sugen pÃ¥ bergvärmen dÃ¥ det ökar husetsvärde samt att FTX:en förhoppningsvis sparar nÃ¥gra  kronor till.

Mycket tacksam för alla råd och synpunkter!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett tredje alternativ är en kraftfullare FLVP som t ex Comfortzone eller Nibe 750.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad björnb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Tack för snabbt svar!

Har funderat på dessa men CZ känns för riskabelt. Litet märke och ny obeprövad teknik har jag fått för mig. Sen känns prisskillnaden upp till bergvärme för liten (25-30'?)

Jag blev avrådd av både säljare och en servicekille jag pratade med.

Kan jag inte få problem med kondens på rören för den kalla utluften? Eftersom det är ett befntligt system är det komplicerat att isolera rörsystemet.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Kan jag inte få problem med kondens på rören för den kalla utluften? Eftersom det är ett befntligt system är det komplicerat att isolera rörsystemet.


CZ har funnits ett tag så jag ser ingen anledning att vara skeptiskt på så sätt, men du har rätt i att avluftskanalen måste troligen isoleras bättre. Besparingen ska vara i samma storleksordning som med bergvärme vid normalstor förbrukning.

http://www.comfortzone.se/besparing.htm
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad björnb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Jo visst har de funnits ett tag, men som jag fattat det är de små och går inte med vinst.
Frågan är om de finns kvar om ett antal år?
Man kan lösa om en del problem på bla detta forum.

Känns som det är en för dyr pryl för att testa. Vill satsa på säkra kort (fabrikat).

Vad tror du annars om kalkylen FLVP alt BV?
Känns besparigarna realistiska i förhållande till varandra?

Finns det aspekter som jag inte tagit upp? Tex skillnader i livslängd?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror beräkningarna är ganska OK.
15 års livslängd borde man kunna räkna med på en bergvärmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad björnb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Tusen tack för att du tar dig tid att svara  :)

Har fått förslag på en Thermia Diplomat 8kW med 160m hål samt ett FTX Fläktwoods RDRK.
Pris 160.000:- (140.000 efter ROT)

Alt

Nibe 1245-6 med 130m hål. Frånluftsmodul FLM-30
Pris 135 500:- (107.000 efter ROT)

Synpunkter?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om den uppskattade årsbehovet för värme + varmvatten är 18000 kWh så är 8 kW på tok för stort. Specellt om man lägger till en FTX, jag fattar inte hur offertlämnare 1 tänker.

En 6 kW VP och 130 m borra låter rätt dimensionerat. Men en FTX är helt klart bättre än en FLM.

 :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad björnb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Misstänkte det och det var ju kul att fÃ¥ det bekräftat av en kunnig.  :)

Ska be om en uppdaterad offert på en 6:a, en optimum eller G2 lockar som alternativ till diplomaten.

Hur djup hål tycker du jag ska föreslå, runt 130m kanske?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur djup hål tycker du jag ska föreslå, runt 130m kanske?

Jepp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad björnb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Har fastnat för en Thermia G2 och har offert från två Thermia installatörer.

Båda förespråkar 8kW före 6:an.


Thermia G2 8kW med 140m hål, 6m foder: 130.000 (110' efter ROT)

Thermia G2 6kW med 130m hÃ¥l, 6m foder  123.000 (104.500 efter ROT)

(FTX aggregatet, Heru 62T tar jag separat och installerar själv)


Låter det vettigt, och framför allt vilken storlek ska jag välja?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Varför föresprÃ¥kar de 8 kW alternativet? Med 18000 kWh värmebehov tycker jag 6:an verkar självklar, i synnerhet som FTX-aggregatet kommer att minska max effektbehov frÃ¥n pumpen. 8:an kommer ju att ge mer än 150 % effekttäckning med hänsyn tagen till värmeÃ¥tervinningen frÃ¥n ventilationsluften. Även 6:an borde klara de flesta vintrar utan tillsatsel. 

130 meter borrhål + 6 kW pump fungerar bra i mellersta och södra Sverige om det är normal berggrund.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad björnb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Tack både Roland och Carl.

Kanske ska tillägga att jag bor i Linköping.


Är priserna bra?

Utloggad björnb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Gömde tillägga att motiveringen från en av installatörerana motiverade valet av en 8:a med att det tar lång tid att skapa varmvatten med 6:an jmfrt med 8:an.

Å andra sidan ska väl G2:an vara bra på just varmvatten?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Gömde tillägga att motiveringen från en av installatörerana motiverade valet av en 8:a med att det tar lång tid att skapa varmvatten med 6:an jmfrt med 8:an.

Å andra sidan ska väl G2:an vara bra på just varmvatten?


Ett argument som det går att förstå. Fundera över familjens varmvattenbehov. Även om en G2 skall vara bra på varmvatten, vet inte hur det är med det, så är 5-6 kW inte mer än det oavsett vilken pump det handlar om. När pumpen gör varmvatten kan den inte värma huset men huset verkar välisolerat i det här fallet.

Linköping, finns det inte områden där med sedimentära bergarter som har sämre värmeledningsförmåga? Fast en leverantör med lite erfarenhet skall känna till det om det är så.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!