Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon som har erfarenheter av luftsolvärme?  (läst 9922 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« skrivet: 28 december 2009, 19:37:49 »
Hejsan!

Spana lite på den här hemsidan: http://www.solarventi.se/ och det gick mig att undra hur bra en sån där fungerar?
Dom hade någon modell som var för upp till 140 m2 golvyta för runt 16 papp, som såg intressant ut för mig.
(Solfångarens dimension: 3000 x 1020 x 105 mm)
Men det vore ju roligt att höra lite om vad man kan förvänta sig ifrån dom.

Hur mÃ¥nga kw värme tror ni att man kan förvänta sig att fÃ¥ ut per Ã¥r?  Sc:,h
Mitt hus står i Sundsvall och jag skulle kunna sätta den i söder läge på väggen.

/Mvh Lars
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2009, 20:29:14 »
Hejsan!

Spana lite på den här hemsidan: http://www.solarventi.se/ och det gick mig att undra hur bra en sån där fungerar?
Dom hade någon modell som var för upp till 140 m2 golvyta för runt 16 papp, som såg intressant ut för mig.
(Solfångarens dimension: 3000 x 1020 x 105 mm)
Men det vore ju roligt att höra lite om vad man kan förvänta sig ifrån dom.

Hur mÃ¥nga kw värme tror ni att man kan förvänta sig att fÃ¥ ut per Ã¥r?  Sc:,h
Mitt hus står i Sundsvall och jag skulle kunna sätta den i söder läge på väggen.

/Mvh Lars

Hejsan Lars!

Jodå, Luftsolvärme funkar utmärkt och med en stor anläggning kan man faktiskt värma ett helt hus under soliga timmar under höst, vinter och vår, sen får man ju ett bra tillskott om man förvärmer tilluften med luftsolvärme också! Den modellen du länkade till funkar säkert bra, men tyvärr så är den inte isolerad så verkningsgraden lär nog inte vara så bra under den kallare årstiden...

Du frågade om hur många kwh/år man skulle kunna få ut. Faktiskt lite svårt att uppge eftersom allt hänger på installation, isolering av luftsolfångaren och användningssätt. Men nyttjar man en "optimal" Luftsolfångare fullt ut och tar vara på allt den ger så borde runt 500-600 kwh/kvm/år vara en realistiskt siffra.

Mvh. Johan 
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2009, 22:41:38 »
Aha, ja jag har ingen aning om hur effektiv deras paneler är direkt.
Jag har spanat lite på din sida, är dina paneler uppbyggda enligt den här beskrivningen? http://www.solenergiutveckling.se/seugds1.3.html
Och skulle du kalla dom för en optimal solfångare som då ger runt 500 kw/kvm?

Hur gör man på vintern, kör man på med den som vanlig eller kan det vara smart att täppa till hålet så det inte kommer in kall luft i huset?
Lär väl vara så få soltimmar då iaf så det borde väl inte just ge något tänkte jag.


Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2009, 00:58:48 »
Aha, ja jag har ingen aning om hur effektiv deras paneler är direkt.
Jag har spanat lite på din sida, är dina paneler uppbyggda enligt den här beskrivningen? http://www.solenergiutveckling.se/seugds1.3.html
Och skulle du kalla dom för en optimal solfångare som då ger runt 500 kw/kvm?

Hur gör man på vintern, kör man på med den som vanlig eller kan det vara smart att täppa till hålet så det inte kommer in kall luft i huset?
Lär väl vara så få soltimmar då iaf så det borde väl inte just ge något tänkte jag.


Ja, i grunden är dom uppbyggda som SEU1.3. Vet inte riktigt vad du menar med "runt 500kw/kvm" Min beräkning gällde årsbasis kwh.. Hur som helst är en isolerad Luftsolfångare mycket effektiv och har en mycket hög verkningsgrad under den kalla delen av året och man får faktiskt ut "toppeffekt" trots att solinstrålningen i kwh är svagare. Du frågade om "täppa till hålet", nja, det kan man ju göra den perioden när solen lyser helt i sin frånvaro, men annars är är det bästa och låta så mycket av husets tilluft som möjligt gå genom Luftsolfångaren och få förvärmd luft av olika grad. Många tänker inte på hur mycket energi det går att att värma ventilationsluften i våra bostäder och varje grads temphöjning över utetemp är ju en besparing!

Exakt hur mycket man sparar in på "förvärmningen" är svårt att räkna ut pga av alla hus olikheter men har man ett till/frånluftsflöde på tex 150m3/timme (hus på ca 120kvm) och det är 5 minus ute ska alltså tilluften värmas 25 grader för att hålla 20 grader inne, och till denna "luftuppvärmning" går det åt ca 1kwh och 24kwh/dygnet. Om vi nu skulle lyckas få genom all tilluft genom en Luftsolfångare så skulle vi få en besparing på ca 40watt/timme på varje grads temphöjning över utetemp, kanske låter löjligt lite, men eftersom man lätt når en temphöjning på över 25 grader en solig vinterdag så sparar man helt plötsligt 1kwh per soltimme och detta på bara förvärmning av tilluft! Kommer sen Luftsolfångaren upp i 30-40 graders temphöjning ökar ju besparingen ännu mer!

Obs ovanstående exempel blir ju självklart "mellan tummen o pekfingret" men visar att Luftsolvärme verkligen funkar även vid låga temphöjningar. Själv klarade jag hela uppvärmningen av mitt dragiga hus under kalla ruggiga september med luftsolvärme och som alltid med luftsolvärme för man det behagliga och torra inomhusklimatet på köpet!

Mvh. Johan           
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2009, 12:00:01 »
Ang, temphöjning under "dåliga" solförhållanden fick jag nyss detta resultat från min stora anläggning som syns på bilden. Kanske ingen jätte höjning, men det visar att en Luftsolfångare mer eller mindre ger en temphöjning oavsett "solgrad" och det är helt klart bättre att få in tilluft som håller +2 än -10. Annars är mitt decemberrekord 32 graders höjning. Kan tillägga att min anläggning inte är helt färdigisolerad än så alla värden lär åka upp några grader när detta är klart!

Mvh. Johan
« Senast ändrad: 29 december 2009, 12:03:01 av Luftsolvärme »
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« Svar #5 skrivet: 29 december 2009, 12:26:05 »
Jätteintressant...

skulle kunna göras lönsamt även om man har en värmepump. Naturligtvis förutsätter det mekanisk ventilation eller (FTX).

Installationen kan vara enkel, en enkel fläkt och temostat behövs. Inget komplext styrsystem och lagringssystem som för vattensol-värme.

Livslängden är säkert flera årtionden. Problemet är att det inte blir någon utsmyckning av fasaden direkt. Men det blir inte vatten-solfångare heller.

Vad säger Raffen som har blivit litet av ventilationsexpert på gamla dagar.??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« Svar #6 skrivet: 29 december 2009, 13:05:55 »
Bevisen för Luftsolvärmens förmåga fortsätter... Har precis kollat vad min välisolerade SEU1.3 gav när dimman/diset tog överhand över solens strålar. Kan tillägga att det inte är lönt att köra med solcell om man vill få ut temphöjning under såna här solförhållanden, utan det är nätadapter som gäller!

Mvh. Johan
« Senast ändrad: 29 december 2009, 13:13:52 av Luftsolvärme »
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« Svar #7 skrivet: 29 december 2009, 19:12:47 »
Helt klart intressant!  Thumbsup

Hur gör du när du isolerar panelen? Har du några bilder på det?
Vore intressant o se.
Tror inte dom man köper är isolerade så det kanske är bättre att bygga dom själv istället.
Får man lite bättre anpassning av panelen mot huset oxå...

Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« Svar #8 skrivet: 30 december 2009, 19:17:22 »
Helt klart intressant!  Thumbsup

Hur gör du när du isolerar panelen? Har du några bilder på det?
Vore intressant o se.
Tror inte dom man köper är isolerade så det kanske är bättre att bygga dom själv istället.
Får man lite bättre anpassning av panelen mot huset oxå...



Nja, har inga "offentliga" bilder på själva isoleringen, men grunden för en lyckad Luftsolfångare är ju att den uppvärmda luften inte kyls av någon yttre kyla!

Jo, trådskaparen frågar efter erfarenheter av Luftsolvärme och här kommer ytterligare ett bildbevis på Luftsolvärmens funktion i praktiken! Diagrammet är från min 7kvm anläggning idag, underbart soligt vinterväder, men kallt!

Temphöjning på ca 36 grader som max och nästan 3 timmars plusvärme in i huset! (Blå linje = temphöjning, Röd linje= lufttemp in till huset, svart linje= luft till Luftsolfångaren, grön linje= utetemp)

Mvh. Johan
     
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« Svar #9 skrivet: 30 december 2009, 22:20:51 »
SÃ¥g det du hade skrivit om passia LSF. http://www.solenergiutveckling.se/passivvarme.html
Det låter helt klart som en smart ide, men hur gör man på sommaren? En svensk sommar är ju rätt oftast omväxlande, kallare, varm, kallare, varm osv.
Man vill ju kanske inte alltid höja tempen inne, och att sätta något för LSF panelen känns ju lite drygt när man har dom ett par meter upp på väggen. Och nästa dag vill man kanske ha den där värmen igen.
Har du nån ide för att undvika det?

Sen blir väl en panel väldigt varm om solen skiner direkt på, väldigt varm, kanske runt 100 grader t.o.m.?
Att lÃ¥ta sÃ¥ varm luft in i huset kanske skapar problem?  Sc:,h

Iden med att låta självdraget suga in luften via panelerna gillar jag helt klart.

Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Någon som har erfarenheter av luftsolvärme?
« Svar #10 skrivet: 30 december 2009, 23:18:17 »
SÃ¥g det du hade skrivit om passia LSF. http://www.solenergiutveckling.se/passivvarme.html
Det låter helt klart som en smart ide, men hur gör man på sommaren? En svensk sommar är ju rätt oftast omväxlande, kallare, varm, kallare, varm osv.
Man vill ju kanske inte alltid höja tempen inne, och att sätta något för LSF panelen känns ju lite drygt när man har dom ett par meter upp på väggen. Och nästa dag vill man kanske ha den där värmen igen.
Har du nån ide för att undvika det?

Sen blir väl en panel väldigt varm om solen skiner direkt på, väldigt varm, kanske runt 100 grader t.o.m.?
Att lÃ¥ta sÃ¥ varm luft in i huset kanske skapar problem?  Sc:,h

Iden med att låta självdraget suga in luften via panelerna gillar jag helt klart.



Största problemet är egentligen under vintern när inte panelerna ger någon värme alls under noll strålning och nätter och man då får väl mycket kallras/tilluft genom panelerna, men det borde man kunna lösa med tex tilluftsventil med termostat som stänger luftflödet när det blir kallt.

Under sommaren blir det ju sämre drag genom panelerna om man har självdrag i huset och lite värme genom en Luftsolfångare ger markant bättre inomhusklimat även på sommaren! Tänk på hur hög luftfuktigheten kan vara inne under vår, sommar och höst vilket ofta ger en rå känsla trots att det är varmt inne! I höstas körde jag min anläggning på "tomgång" varje dag och fick ner luftfuktigheten ca 20-25% så den i snitt låg runt 50% RF! Kan tillägga att lite Luftsolvärme inte höjer tempen inne utan bara förbättrar luften!

Annars är det ju så att effekten på panelen hänger på vilket luftflöde som passerar genom och är det sommar och varmt och man öppnar ett fönster eller en dörr så minskar/sänker draget genom panelen, visst kan man ändå uppleva en hög lufttemp från "ventilen", men det är som ett stearinljus, hög värme, men dålig effekt!

Mvh. Johan   
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Hjältevadshus91

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Mycket intressant trÃ¥d :) Har ett Husqvarna FTX system och funderar pÃ¥ att montera en SolarVenti panel för att förvärma tilluften. Vad tror ni om att sätta ett "T-rör" pÃ¥ FTX'ens insug? PÃ¥ sÃ¥ sätt suger FTX'en in värmen som kommer frÃ¥n solpanelen när det finns och jag behöver inte stänga nÃ¥gra spjäll när panelen inte producerar värme. Dessutom rubbar jag inte balansen i FTX systemet. Som det skrivits tidigare i trÃ¥den sÃ¥ är ju varje grads höjning av tilluftens temeraturen en grad mindre att värma upp till inomhustemperatur. Vad tror ni om  inkopplingen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!