Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SupersnÃ¥la cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)  (läst 10576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Supersnåla cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)
« skrivet: 21 november 2008, 10:35:52 »
Jag har ett litet hyreshus med 3 cirkulationspumpar som kunde kopplas om till 75 eller 115 W från 1975.
Köpte 3 nya cirkulationspumpar frÃ¥n www.Ebay.de för 4700 SEK med frakt. Det var 2 st Grundfos Alpha2 25-40 samt 2 st 25-60. Det har fungerat perfekt hittills. Det har varit -3 grader hittills som lägst.  Resultat:

Pump 1 på 115W till 260 kvm ersattes med 25-60 och förbrukar nu 20W. Effektbesparing 95W.
Pump 2 pÃ¥ 75W till 100 kvm ersattes med 25-40 och förbrukar nu 10W.  Effektbesparing 65W
Pump 3 på 75W till 30 kvm golvvärme ersattes med 25-40 och förbrukar nu 8W.

Gamla effektförbrukningen 265W
Nya effektförbrukningen 38W
Effektbesparing 227W

Jag upplever att det var mycket mer än jag förväntat mig.
Varför sätter man då in "gamla" cirkulationspumpar i nya värmepumpar?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Supersnåla cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)
« Svar #1 skrivet: 21 november 2008, 11:33:09 »
Förmodligen för att de sämre typerna av cirkulationspumpar är billigare i inköp.
Sen kan man fråga sig hur det är med de allra strömsnålaste pumparna: finns det risk att de pumpmotorerna har lägre startmoment än de äldre typerna, så att risken är större att en sådan pump inte startar utan att vridas igång med skruvmejsel efter strömavbrott?

En annan sak man fÃ¥r tänka pÃ¥ när man jämför effektförbrukning för cirkulationspumpar är att Ã¥tminstone äldre typer av pumpar har lÃ¥g effektfaktor (stor fasförskjutning mellan spänning och ström, lÃ¥gt cos φ). De här billiga effektmätarna som man stoppar i vägguttaget brukar tyvärr inte ta hänsyn till effektfaktorn utan mäter bara skenbar effekt (U x I). Om pumpen har dÃ¥lig effektfaktor kommer alltsÃ¥ en sÃ¥dan effektmätare att en mycket högre effekt än den verkliga.
Ett sätt att prova effektmätaren är att mäta förbrukningen hos en gammal lysrörsarmatur med faskompenseringskondensator. Om effektmätaren visar en mycket högre effekt när man kopplar bort faskompenseringskondensatorn, så tar den ingen hänsyn till effektfaktorn. En "bra" effektmätare ska inte ändra utslag nämnvärt för att man kopplar in eller kopplar bort kondensatorn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Supersnåla cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)
« Svar #2 skrivet: 21 november 2008, 11:58:19 »
Om effektvärdena för de gamla pumparna var nominell effekt, dvs det som stod på pumpen, behöver det inte betyda att de drog den effekten. På värmebärarpumpen till min anläggning står det 30 W för läge 1 men den plus värmepumpens elektronik drar 23 W enligt elmätaren. Köldbärarpumpen drar också mindre än vad som står på den. Men det är säkert bra besparing i alla fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Supersnåla cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)
« Svar #3 skrivet: 21 november 2008, 12:55:00 »
Jag har gjort avläsning av effekten på den inbyggda effektmätaren.
Om jag kör på max med 25-60 visar den 45 W vilket motsvarar 90W på vanliga 25-60.
Om jag kör 25-40 på max visar den 22W. En 25-40 behöver väl 60W.
Men som sagts tidigare, jag vet inget om effektfaktorn
Jag har en elmätare pÃ¥ väggen som  jag köpt frÃ¥n Värmepumpsforum. Tar den hänsyn till Effektfaktorn? För i sÃ¥ fall att den gör det kan jag mäta med den.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Supersnåla cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)
« Svar #4 skrivet: 21 november 2008, 14:39:01 »
Köpte 3 nya cirkulationspumpar från www.Ebay.de för 4700 SEK med frakt.

Intressant att de kan sälja så billigt. Motsvarande 3 pumpar från Rinkaby kostar 8250 + frakt om jag fattar rätt.
Då skall ju ändå Rinkaby vara budget, jamför med den lokala VVS-firman.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Supersnåla cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)
« Svar #5 skrivet: 21 november 2008, 15:32:57 »
Hmm Intressant :)

Tittade just idag på Grundfos Alpha 2 och den säljs just nu i Finland för 199 euro i VVS-butik
Så visst är den billigast på Ebay
En snåljåp till pump är det
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Supersnåla cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)
« Svar #6 skrivet: 21 november 2008, 17:25:29 »

Jag har en elmätare pÃ¥ väggen som  jag köpt frÃ¥n Värmepumpsforum. Tar den hänsyn till Effektfaktorn? För i sÃ¥ fall att den gör det kan jag mäta med den.

Den mäter rätt, dvs den tar hänsyn till effektfakton.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Supersnåla cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)
« Svar #7 skrivet: 21 november 2008, 17:37:32 »
Har nu kontrollmätt cirkulationspumpens inbyggda wattmeter med Kamstrupmätaren. Det visar sig den inbyggda effektmätaren och kamstrupmätaren visar samma effekt. Avvikelsen mellan de båda varierar mellan 0-3W.
Min erfarenhet av ebay.de är att det går att få hem nya varor med frakten betald för under halva priset. Detta gäller t.ex startmotorer,generatorer,luftmassemätare....

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Supersnåla cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)
« Svar #8 skrivet: 22 november 2008, 14:59:55 »
Om effektvärdena för de gamla pumparna var nominell effekt, dvs det som stod på pumpen, behöver det inte betyda att de drog den effekten. På värmebärarpumpen till min anläggning står det 30 W för läge 1 men den plus värmepumpens elektronik drar 23 W enligt elmätaren. Köldbärarpumpen drar också mindre än vad som står på den. Men det är säkert bra besparing i alla fall.

Precis. Varenda pump tar i regel mindre effekt beroende på flödesmotståndet i kretsen som pumpen sitter i. Dvs pumpen tillåts inte pumpa så mycket vatten den är specad för och då tar den mindre ström.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Supersnåla cirkulationspumpar (Grundfos Alpha2)
« Svar #9 skrivet: 22 november 2008, 16:17:49 »
Sen kan man fråga sig hur det är med de allra strömsnålaste pumparna: finns det risk att de pumpmotorerna har lägre startmoment än de äldre typerna, så att risken är större att en sådan pump inte startar utan att vridas igång med skruvmejsel efter strömavbrott?

En annan sak man fÃ¥r tänka pÃ¥ när man jämför effektförbrukning för cirkulationspumpar är att Ã¥tminstone äldre typer av pumpar har lÃ¥g effektfaktor (stor fasförskjutning mellan spänning och ström, lÃ¥gt cos φ).
När det gäller att pumparna skulle kärva fast sÃ¥ är de nyare energieffektiva pumparnai regel  mycket bättre än de gamla vanliga pumparna dÃ¥ de har en speciell startsekvens som skall motverka blockering, där pumphjulet liksom "skakas" igÃ¥ng.  Energibesparingen sker genom "intelligent" steglös varvtalsreglering och permanentmagnetmotorer.

Har själv ersatt VB-pumpen i min Nibe 1210-7 med en Wilo Stratos Eco och gÃ¥tt ner i "tomgÃ¥ngsförbrukning" frÃ¥n 125W till 50W (mätt via Kamstrup 3-fas vägg-mätare).  Tyvärr saknar jag extern styrning pÃ¥ pumpen sÃ¥ den gÃ¥r pÃ¥ fast varvtal hela tiden, vilket är synd.  Funderar pÃ¥ att byta ut den mot en med extern styrning, sÃ¥ att jag kan köra pÃ¥ lägre varv när kompressorn inte är igÃ¥ng.  Men samtidigt är det ju sÃ¥ att det tar ganska lÃ¥ng tid att tjäna in pengarna även om man sparar 50W... ;)

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!