Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedeldning tillsammans med jordvärme  (läst 15066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Orust/Bohuslän
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
Vedeldning tillsammans med jordvärme
« skrivet: 18 augusti 2008, 17:10:52 »
Jag har nu en IVT anläggning för jordvärme som värmer ett hus på c:a 200m2 med konventionellt radiatorsystem och vv-beredare. Jag vill installera en vedpanna med accumulatortank eftersom vi har tillgång till egen ved och tycker det är "kul" att att hålla på med detta och vill spara Kwh.

Nu är frågan hur får jag ihop vedeldningssystemet med jordvärmesystemet så att det blir smidigt? Vedeldningen jobbar ju bl. a. med betydligt högre vattenteperaturer.

/Thommy
* 500 liters Strömsnäs Acktank med solslinga
* 60(4*15) Sfinx heatpiperör
* 9kW Relek El-patron
* Nibe F2120-12 mot tank
* Styrning Nibe SMO 40
* Systemair FTX VR400 DC i huset
* Utedusch med varmvatten från tank
Värmeanläggningen värmer 70m2 garage med golvvärme och 125m2 hus med golvvärme via kulvert på Orust. Byggt 2012.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedeldning tillsammans med jordvärme
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2008, 17:48:11 »
Äntligen någon fler som tycker det är kul med ved. Jag har också en fullt fungerande jordvärmeanläggning och en gammal vedpanna med acctankar. Ändå funderar jag på att uppgradera vedanläggningen inom kort för att förbättra verkningsgraden och användarvänligheten.

Idag har jag VP:n och vedpannan åtskillda med ventiler så jag måste manuellt välja vilket av systemen jag vill värma huset med. Varmvatten förvärms först i vedpannan och toppas sedan i VP:n.

Men jag kommer nog att förbereda allt eftersom så att jag har en 750l systemtank med dubbla VV-slingor och även en solslinga. Till den tanken kopplar jag sedan en ny effektiv vedpanna med laddomat 21. När min nuvarande VP har gjort sitt så blir det en CTC ecopart eller motsvarande enkel VP(27.000:-) som även den kopplas till systemtanken och den får då arbeta med fast kondensering och bara då jag inte har eldat på ett tag. För att utöka ackumuleringsvolymen så kopplar jag ett antal tankar med en laddomat 5030 till systemtanken som bara kommer att användas vid ved och sol drift. Detta är mina planer för det närmaste 20 åren. Och med det systemet så kan jag ha billig drift även när jag inte kan vara hemma och elda. Och så är det förberett för sol om man skulle vilja ha det en dag.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vedeldning tillsammans med jordvärme
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2008, 08:52:18 »
Ja ni måste väl tycka det är kul med vedeldning för säljer ni veden så får ni väl ungefär samma pris i kr/kWh som värmepumpen drar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedeldning tillsammans med jordvärme
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2008, 16:41:13 »
Till viss del handlar det om att jag får mycket bättre klimat i källaren när jag eldar, skulle jag skapa det klimatet med VP:n antar jag att mina driftkostnader skulle öka dramatiskt. Plus att när man har självdragsventilation så förbättras inneluften när man eldar.

Som exempel: När jag inte har eldat på länge kan den relativa luftfuktigheten i källaren vara över 50%, en liten brasa i pannan så har RH sjunkit till 30-35% och kan hålla sig där nere i över en vecka pga av att ventilationen då verkar fungera. Men när det har gått c:a två veckor så har jag tillbaka klimatet som var innan jag eldade...Jag har hört om många alternativa lösningar med fläktar i rökkanalen osv för behålla ventilationen, men jag är allergisk mot allt som låter så då gör hellre upp en brasa i bland.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedeldning tillsammans med jordvärme
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2008, 17:17:24 »
Jag trodde det skulle ta kortare tid innan någon skrev att värmepump är bäst.
Men nu dröjde det 2 dagar! Detta är ett rekord tror jag.

Det finns några trådar i luft/vatten forumet som behandlar det ämne tror jag.
Tekniken borde väl vara samma
« Senast ändrad: 20 augusti 2008, 18:26:59 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad thojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Orust/Bohuslän
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning tillsammans med jordvärme
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2008, 21:05:34 »
Tack heddan och Hansson. Hansson, kan du ge exempel på passande trådar då jag inte hittar dem själv. Gissar att det borde vara löst av några med tips på inkoppling.
* 500 liters Strömsnäs Acktank med solslinga
* 60(4*15) Sfinx heatpiperör
* 9kW Relek El-patron
* Nibe F2120-12 mot tank
* Styrning Nibe SMO 40
* Systemair FTX VR400 DC i huset
* Utedusch med varmvatten från tank
Värmeanläggningen värmer 70m2 garage med golvvärme och 125m2 hus med golvvärme via kulvert på Orust. Byggt 2012.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedeldning tillsammans med jordvärme
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2008, 07:27:31 »
Jo man blir ganska less på alla som bara ser VP som bästa alternativet, men man får väl räkna med det på ett VP-forum.
Äldre hus är ofta uppbyggda kring en murstock som skall användas för att huset skall må bra. Vill man behålla komforten(inte bara temp) i bostadsutrymme och källare så krävs det ett antal åtgärder om man installerar en VP, men detta räknas det nästan aldrig på. Det skall installeras fläktar för att behålla ventilationen, extra radiatorer i källaren för att kompensera för den spillvärme vedpannan förut gav osv.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vedeldning tillsammans med jordvärme
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2008, 12:31:55 »
nja nu är det ju så att han REDAN har en värmepump...

Jag har eldat ved i över 20 år enbart ved inte en kwh med elpatron ens på sommaren. Har man tillgång till ved gratis och en vedpanna så är det riktigt billigt. Härliga och nyttiga svettpärlor får man dessutom i vedskogen.

Men nu gäller det kombinationen ved värmepump...

Nu när du har en värmepump sparar du enormt mycket mindre kwh på att stödelda med ved mot om du gjorde samma sak med elpanna som bas... Ca 25% i besparing mot elpannedrift. Knappast lönsamt om man tom har veden gratis.
Men har man fuktproblem kan det absolut vara värt "besväret".
Det råd jag då ger är att stänga av värmepumpen och köra ren vedeldning en period.. kort eller lång

Eldar man ved och har självdrag så har man stora fördelar av en murstock som är uppvärmd.

Jag kör en avfuktare i källaren några dygn per år. Det är ett tag på hösten som det blir fuktigt.

Ex på inkoppling den bästa som jag ser det.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6270.0
« Senast ändrad: 21 augusti 2008, 12:37:21 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad thojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Orust/Bohuslän
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning tillsammans med jordvärme
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2008, 20:48:10 »
Super, tack!
Thommy
* 500 liters Strömsnäs Acktank med solslinga
* 60(4*15) Sfinx heatpiperör
* 9kW Relek El-patron
* Nibe F2120-12 mot tank
* Styrning Nibe SMO 40
* Systemair FTX VR400 DC i huset
* Utedusch med varmvatten från tank
Värmeanläggningen värmer 70m2 garage med golvvärme och 125m2 hus med golvvärme via kulvert på Orust. Byggt 2012.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!