Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grannens brunn...  (läst 13231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Grannens brunn...
« skrivet: 04 december 2006, 08:53:26 »
En granne med dricksvattenbrunn på ca 80 meters avstånd från vår borra säger plötsligt sig ha slut på vatten. Detta har han upptäckt i samband med att han bytte ut till dränkpump. Första gången han la ned pumpen havererade den och den nya dränkpumpen var trasig (full med mangangros eller liknande).

Andra gången efter spolning och med reparerad ny pump konstaterar han att brunnen sinat!?

Nu frågar han lite försynt om det kan bero på vår energibrunn?

Till saken hör att vår borra blev färdigställd för fem månader sedan! Jag undrade därför varför han inte märkt något tidigare varpå han svarade att han varit "sparsam" med förbrukningen.

Min fråga: är det rimligt att en grannes brunn sinar på detta sätt efter fem månader, och hur brukar försäkringsbolag ställa sig till sådana problem?

Mycket tacksam för synpunkter och erfarenheter!

Putte.
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Grannens brunn...
« Svar #1 skrivet: 04 december 2006, 11:58:21 »
Jag påstår att det är helt omöjligt... du tar ju inte ut nåt vatten ur din brunn!!

Din borrare ska ha försäkringar om nåt händer, även hemförsäkringen kan hjälpa till...

Men fråga på brunnsforum det är ett branschorgan för brunnsborrare. men jag tycker att svaren man får är både precisa och neutrala...

http://www.geotec.se/



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannens brunn...
« Svar #2 skrivet: 04 december 2006, 12:15:08 »
Jag påstår att det är helt omöjligt... du tar ju inte ut nåt vatten ur din brunn!!

Nej, även om det uppstår någon omedelbar störning genom att man råkar på bergsprickor eller genom att borrtrycket påverkar ett eller annat brukar väl en sådan störning i normalfallet återställa sig efter en viloperiod eller?

Visst kan väl störningar uppstå, både med egen dricksvattenbrunn och med grannars. Jag utgår dock från att dessa störningar borde uppstå i samband med, eller direkt efter färdigställande av en brunn. Vi hade själva stopp i vår egen ejektorpump i dricksvattenbrunnen ett år innan energibrunnen kom till. Den var då full med skit och behävde göras ren... en störning som uppstod spontant utan att det borrats eller gjorts något annat runtomkring. Kan det röra sig om en slump vad gäller grannen?

Kan det vara vanligt eller börjar det bli vanligt att man försöker göra grannar skyldiga till sådant i samband med borrning av energibrunnar?
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Grannens brunn...
« Svar #3 skrivet: 04 december 2006, 12:30:47 »
Nja vi funkar väl så... oj nu har det hänt nåt här... tex en parkeringsskada på bilen, VEM har gjort den då.

Lika är det nog om vattenpumpen pajar, kanske det va strömavbrottet. Om brunnen sinar, varför har nån gjort nåt!??

Jag har tre borror pÃ¥ tomten... en gammal 30 meter djup, en nyare 92 meter djup borra för vatten 5 meter frÃ¥n den gamla... dom hade ingen förbindelse alls!!!   Vi pumpade den nya torr i flera veckor utan att vattnet i den gamla grunda pÃ¥verkades. Inte heller fick vi grumling under borrningen.
Sen har jag min borra för bergvärmen ca 20 meter bort (detta pga av råd från miljö o hälsa i kommunen) ingen påverkan när den borrades heller.

Men som du antyder under borrning kan närområdet påverkas.... genom tex grumling.
Med extrem otur kanske man kan Ã¥stadkomma att en grannbrunn sinar...  men knappast utan att du tar ut vatten ur din brunn!

Ring din borrare och hör vad han tror!  Har inte ni en massa regn som alla andra i landet just nu??  Har ni det kan man ju pÃ¥stÃ¥ att det är lustigt att brunnen sinar!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannens brunn...
« Svar #4 skrivet: 04 december 2006, 12:45:19 »
Har inte ni en massa regn som alla andra i landet just nu??  Har ni det kan man ju pÃ¥stÃ¥ att det är lustigt att brunnen sinar!?

Exakt!

Jag slängde iväg frågan på geotecforumet också för att se vad de säger. jag vill nog vänta lite med min borrare för jag var inte så impad av dem med anledning av annat som föreföll...

Tack för svar (och stöd)!  :)
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Grannens brunn...
« Svar #5 skrivet: 04 december 2006, 12:50:11 »
Hoppas du fÃ¥r ett uttömmande svar av Nelson, som brukar svara pÃ¥ brunnsforum  Thumbsup
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grannens brunn...
« Svar #6 skrivet: 04 december 2006, 13:56:02 »
Om det överhuvud taget skulle vara möjligt att påverka vattenmängden en brunn på 80 meters avstånd så borde det vara i positiv bemärkelse. Om brunnar sinar brukar man försöka åstadkomma mer sprickblidningar i berget så vatten rinner till hålet. Att det skulle vara tvärt om (att vatten skulle förvinna genom sprickblidningar i berget) är rent nonsens.

Om din granne väntar ett tag så rinner det så småningom till mer vatten ska du se, men han har för dåligt vattenflöde i sin brunn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannens brunn...
« Svar #7 skrivet: 04 december 2006, 15:27:06 »
Om det överhuvud... försöka åstadkomma mer sprickblidningar i berget så vatten rinner till hålet...

Om din granne väntar ett tag så rinner det så småningom till mer vatten ska du se, men han har för dåligt vattenflöde i sin brunn.

Grannens dricksvattenbrunn är 36 meter djup och vår energibrunn 170... Kanske han resonerar som så att vattnet runnit ner i det djupare hålet?
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Grannens brunn...
« Svar #8 skrivet: 04 december 2006, 15:41:11 »
Men ditt hål är ju inte tomt, det är fyllt till grundvattennivån.
Din grannes däremot har en lägre grundvattennivå. Detta eftersom han tar vatten ur sin brunn.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannens brunn...
« Svar #9 skrivet: 04 december 2006, 15:54:33 »
Men ditt hål är ju inte tomt, det är fyllt till grundvattennivån.
Din grannes däremot har en lägre grundvattennivå. Detta eftersom han tar vatten ur sin brunn.

Javisst, mitt hål är ju fyllt...

Nu har han ju inte ställt några direkta krav på mig än i denna suspekta fråga så ju mer kött jag får på benen desto mer sakligt kan jag bemöta pratet.
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Lusekoftan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grannens brunn...
« Svar #10 skrivet: 04 december 2006, 16:16:55 »
Finns det ett forum för brunnar geotec eller brunnsforum? Vad är länken?

/Stefan
165 m2 hus med ouppvärmd källare och vind i det blåsiga Skåne
Har en fin Viessman tickande i källaren

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannens brunn...
« Svar #11 skrivet: 04 december 2006, 17:06:20 »
Finns det ett forum för brunnar geotec eller brunnsforum? Vad är länken?

/Stefan

Bertil har länkat lite längre upp...

På det forumet lägger man in en fråga som i ett mailformulär... Det är väl kanske inte den typiska forumsutformningen men huvudsaken man får en respons.

 :)
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannens brunn...
« Svar #12 skrivet: 05 december 2006, 21:18:21 »
Hoppas du fÃ¥r ett uttömmande svar av Nelson, som brukar svara pÃ¥ brunnsforum  Thumbsup

Nelsons svar, antyder som du redan pekat på, att eftersom jag inte tar ut något vatten ur min energibrunn den inte påverkar grannens brunn.

Jag tar dessa era svar till mig och hoppas de räcker som argumentation vid en eventuell dispyt. Tyvärr känner jag mig ändå något kluven när det gäller att ta ställning till om borrningstillfället för fem månader sedan orsakade en störning som nu först har följder för grannen.

Vad jag begriper av Nelsons svar skulle det teoretiskt kunna vara möjligt, men, rent juridiskt har jag vid iakttagande av mer än normalt skyddsavstånd inget med saken att göra utan grannen får lösa sina problem själv?

Vad tycker Bertil och forumet?  Sc:,h
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Grannens brunn...
« Svar #13 skrivet: 05 december 2006, 21:29:12 »
Hur skulle vattnet kunna minska i din grannes brunn, finns det nån spricka i marken mellan era hål borde ju vattnet i din brunn, som ju har högre nivå, få nivån att stiga i hans brun. Men om han slutar att pumpa upp vatten en dag eller två så har han med största sannorlikhet en full brunn. Om han inte har en grävd brunn och grundvatten nivån har blivet lägre och nederbörden kan du nog inte göra nått åt
« Senast ändrad: 05 december 2006, 21:31:47 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannens brunn...
« Svar #14 skrivet: 05 december 2006, 21:57:46 »
... din brunn, som ju har högre nivå, få nivån att stiga i hans...

Jag försöker att hänga med här... PÃ¥ vilket sätt har min brunn en högre nivÃ¥? Förklara hur du resonerar sÃ¥ att jag fÃ¥r det klart för mig.  Sc:,h

Alltså min energibrunn är 170 meter djup och grannens dricksvattenbrunn 36 meter djup. Ytmarknivån kanske skiljer en halvmeter där min brunn är den högre och det är ett uppskattat avstånd på 80 meter mellan brunnarna, 50 meter till tomtgränsen på min sida och sedan ungefär 30 meter på grannens tomt.

Förklara är du snäll?
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!