Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?  (läst 12999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #30 skrivet: 26 januari 2007, 01:03:42 »
Hej !

Resultat av min snabbtest med VP avstängd och endast el-patron igång !

När jag stängde av kompressorn så ändrade jag samtidigt i Inställningsmenyn "Shunt fördröjd" från 180min till 1min.
Detta för att shunten omedelbart skulle börja ta vatten från den övre elvärmda delen av pannan, och inte vänta 180 min innan detta skedde.
Utetemp. var hela tiden -8-- -9 ºC.

Kl.  EffektFramReturAnm.
19  6kW51 ºC43.3 ºCFrånslag av kompressor
20  7.5kW47 ºC41.0 ºCÖkade el-effekt pga. temp sjönk
21  9kW47 ºC41.3 ºCÖkade el-effekt pga. konstant temp
22  9kW50 ºC42.3 ºC
23  9kW47 ºC41.2 ºCTemp ner pga. familjens "kvällsbestyr"
24  9kW50 ºC42.6 ºC

Resultatet tolkar jag så att:
6kW - klarar inte att hålla uppe framledningstemp.
7.5kW - klarar precis att bibehålla framledningstemp.
9kW - klarar att höja framledningstemp (om man inte spolar ur VV !)

Detta betyder som jag ser det att när jag kör VP (EcoHeat 8.5) med 1.5kW TS inkopplad så motsvarar detta en avgiven effekt någon stans mellan 7.5kW och 9kW med enbart elpatronen inkopplad.

Då återkommer frågan: Vad är fel ?
- Är effekten över huvud taget för liten ?
- Beror detta bara på för liten radiator-effekt ?

Om orsaken är för liten radiator-effekt, blir det bättre om jag ökar denna (byter ut några mot större) ?
Vid eldrift så minskar väl inte den producerade effekten med högre temp på producerat vatten som den gör vid Vp-drift ?

MVH,
/Erland
« Senast ändrad: 26 januari 2007, 01:05:52 av Snoopy32 »
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #31 skrivet: 26 januari 2007, 06:46:23 »
Visst låter det väl som felet är:högtempradiatorer.
54 ºC vid -7 ºC ute är ganska tufft för värmepumpsdrift.
med din gamla panna så körde du troligen med högre fart på cirkulationspumpen, och jämnvarma radiatorer, eller ? ? ?
tror du åker på en fläktkonvektor eller effektivare radiatorer på vissa ställen.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #32 skrivet: 26 januari 2007, 06:59:34 »
Blir det ännu kallare så kommer din kompressor antagligen att böra stänga av sig då systemtemperaturen kommer att bli så hög att den inte längre tillåts gå.
Mitt tips till dig blir då att stänga av elpatronerna (eller sänka kurvan) och istället för eltillskott i värmepumpen köra med värmefläktar utplacerade på strategiska ställen i huset.
Som värmefläktar finns det en hel del billiga grejer du kan använda, bl.a. finns det riktigt billiga 2000W fläktradiatorer på ÖB, JULA, RUSTA eller OK.

Har man värmepump så är det alltid bättre att tillföra tillskott externt, inte i radiatorkretsen, de gånger tillskott behövs, och det är speciellt viktigt i högtemperatursystem.

Men visst, på sikt kan det nog vara lämpligt att sätta in ett par vattenburna fläktradiatorer på strategiska ställen i huset, genom att köra med ett par elektriska värmefläktar i vinter (när det är kallt) så kan du också prova ut vilka platser som funkar bra för eventuellt framtida vattenburna fläktradiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #33 skrivet: 26 januari 2007, 09:10:22 »

- Om alla radiatorer håller den temperatur de skall, så borde det väl inte bli kallt i huset pga. en ev. kortslutning ?


Det är rätt men kortslutningen är inget som uppkommer plötsligt utan den har funnits hela tiden och leder till att man ställer in en högre framledningstemperatur än vad som annars skulle behövas. Det är inte som en elektrisk kortslutning som brukar vara ett kortvarigt och rätt våldsamt fenomen. Ur den synpunkten är ordet kortslutning i det här sammanhanget kanske inte så lyckat.

Skillnaden mellan VBin och VBut påverkas av vattenflödet genom pumpen och den av värmepumpen avgivna effekten. En kortslutande radiator höjer främst nivån på temperaturerna. Skillnaden VBut-VBin påverkas i den mån de förhöjda temperaturerna sänker pumpens effekt.

Försöket tycker jag visar att pumpen ger den effekt den skall. Om 9 kW behövs vid -8 ute är det rimligt att pumpen utan tillsats klarar ca -4 (trots att det inte riktigt går ihop med tidigare värmeförbrukning men sånt händer). Kan temperaturnivån sänkas genom byte av enstaka radiatorer är det säkert en lönsam sak. Höga framledningstemperaturer kostar i elförbrukning.

För att få ut mesta möjliga av pumpen när det är kallt ute är det Rickards recept som gäller. Rekommenderar ändå genomgång av radiatorerna för att kontrollera att det inte finns några med låg temperaturskillnad mellan in- och utlopp i och med att det verkar vara blandat nytt och gammalt system.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #34 skrivet: 26 januari 2007, 12:04:52 »
Hej !

Tack för alla svar och funderingar !

För att inte göra denna tråd för stor/lång skulle jag vilja återvända till mina ursprungliga två (tre) frågor:

(1) Skulle mitt "problem" lösas om jag ökade radiatorernas effekt ?
(2) Är pumpen i rätt storlek (8.5 kW) jämfört med tidigare förbrukning (olja ca 3.6 m3/år eller eldrift ca 31000 kWh/år för värme+VV) ?
(3) Beror "problemet" på något annat ?

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag nog underdimensionerade radiatorer.
- På mellanvåningen (86m2) borde jag ha effekten 6880W vid 80W/m2
- Jag har nu ca 4200W (deltaT 30) på befintliga radiatorer
- Antar att förhållandet är likartat på de två övriga våningarna (souteräng samt övervåning)


På fråga (1) känner jag att jag fått svaret att jag måste öka värmeavgivningen med fler/större radiatorer och/eller fläkt-konvektor(-er).
Fråga (3) har jag fått svaret att en ev. "kortslutning" i något element i början på slingan skulle kunna vara problemet. Hur jag skall detektera detta har jag inte riktigt förstått (än).

Fråga (2) känner jag inte att jag fått svar på än ?!
Kan man inte på något sätt, utifrån tidigare års-förbrukning, uppskatta hur stor pump man behöver, och vilken utetemp den bör klara utan TS ?
Skulle vara bra att veta om jag skall klaga på leverantören, eller bita ihop och köpa större radiatorer !

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #35 skrivet: 26 januari 2007, 17:10:14 »
Citera
Fråga (3) har jag fått svaret att en ev. "kortslutning" i något element i början på slingan skulle kunna vara problemet. Hur jag skall detektera detta har jag inte riktigt förstått (än).

Om stig och retur på nån radiator har i stort sett samma temp... då är det kortslutning.

jag hade 27000kwh/år i tiotal förbrukning min pump på 7,5 kw räckar rätt bra!

Din borde va rätt ok, men som hos många kunde den varit ett snäpp större. Men då hadu du definitivt nått för höga temperaturer vid vp drift.

Så det hela är en balansgång.
Större radiatorer sänker elförbrukningen om man har värmepump! Dessutom så kan man köra på mera elpatron utan att det blir en för hög temp och därmed stopp på värmepumpen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #36 skrivet: 26 januari 2007, 17:23:28 »
Hej !

 Thumbsup (3) Om symtomet på "kortslutning" är att temp i toppen och botten på ett element är nästan samma (eller liten diff.) så har jag ej detta !

 Thumbsup (2) Med ledning av vad många andra har för tidigare förbrukning och nuvarande storlek på pump, så borde min pump inte vara för liten ! Efterlyser dock fortfarande någon "formel" för uträkning av pumpstorlek med ledning av tidigare förbrukning !!

 :( Återstår (1) : Jag måste byta ut några radiatorer till större modeller och/eller skaffa fläkt-konvektorer  :(

Blir ett besök på Bauhaus i helgen...


Återigen tack för all hjälp och kloka synpunkter !


MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #37 skrivet: 26 januari 2007, 17:28:05 »
Har gjort en kalkyl med mitt nibeprogram och en 1230-8 kW, borde vara rätt likavärdiga.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #38 skrivet: 26 januari 2007, 20:01:10 »
2. Tidigare förbrukning är lite förbryllande. För 3,6 m3 olja per år och gammal panna räknar jag 450 liter per år bara för att hålla pannan varm. Det tillsammans med 90 % brännarverkningsgrad ger ca 28500 kWh/år. Det kan vara så att en del av förlusterna kom huset till godo. Är värmebehovet runt 30 000 kWh/år är 8,5 kW ett bra val.

Problemet här är nog att det behövs så hög framledningstemperatur att pumpen tappar orken när det blir kallt ute. Det positiva är att borrhålet verkar vara mycket bra med strömmande grundvatten.

Det kan också vara så att tidigare förbrukning inte är representativ, att tidigare förbrukningsvärden var från ovanligt varma år. Beräkningarna av vilken utetemperatur pumpen klarar utan tillsats utgår från att det är normalårsförbrukningen man startar med. Det är många av de senaste åren som har haft ett uppvärmningsbehov på ca 10 % mindre än normalåret och då hamnar kalkylen 2-3 grader fel. 
« Senast ändrad: 26 januari 2007, 20:03:54 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #39 skrivet: 26 januari 2007, 23:34:53 »
Hej !

-> Rickard : tack för beräkningen ! - men kan du vara snäll och tolka den åt mig ! tyder den på att min panna är för liten eller lagom ?

Lite nya siffror på senaste årets förbrukning !

Förbrukningen vid VP-drift 06-01-27 -- 07-01-26:
Drifttid: 8747 h
VP: 7959 kW (är förmodligen 5-10% mer då CTC räknar med en konstant 2.2kW/h, och jag har haft "för hög" VB-fram pga för dåliga radiatorer !)
TS: 913 kW (manuellt "rattat" vid behov, för det mesta har TS varit manuellt satt till 0kW)

Jag inser att tidigare förbrukning kanske inte verkar logisk.
El-förbrukningen avser åren 03(nov.) -05(nov.) och Olje-förbrukningen hänför sig till åren 01--03. Vintrarna har ju inte varit helt lika under dessa år.
Dock så borde olje-verkningsgraden inte varit lika dålig som "worst case" pga. att brännare blivit "till-tittad" av en expert (en gammal "räv") varje år.
Dessutom så ligger pannrummet i källaren och murstocken går ungefär i centrum av huset, upp genom de övre två våningarna. I badrummet på översta våningen har handukar och badrockar (som hänger mot murstocken) varit behagligt varma ! Men det var förståss på "den gamla goda tiden" med olje-eldning.

Känner mig ganska lättad över att panna enligt era åsikter förhoppningsvis inte är för klen !
Det känns mer produktivt att byta till mer effektiva radiatorer än att "kasta ut" VP-delen och skaffa en större.
När jag valde VP mellan de olika fabrikaten, var dock en av fördelarna som jag såg hos CTC att man "enkelt" kunde ta ut VP-delen ur pannan, utan att behöva lyfta ut hela "skåpet".

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #40 skrivet: 27 januari 2007, 00:59:11 »
Min kalkyl pekar på att du borde ha full energitäckningsgrad ned till ca. -7 grader, kallare än så - ja då får du räkna med eltillskott.

I övrigt har du rätt bra koll på siffrorna, med högre temp fås lägre COP vilket ger din anläggning en något sämre årsmedelverkningsgrad än de flesta får.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #41 skrivet: 27 januari 2007, 14:51:11 »
Min pump, som ju befinner sig ”nästgårds”, har från 31/1 till dags dato plus prognos för resterande dagar till 31/1 i år dragit 7145 kWh (separat elmätare på pumpen sedan april 2006, timmar x 1,55 tidigare). Av det ser det ut att bli 550 kWh tillsatsel. Alltså 6600 kWh till kompressor och cirkulationspumpar. Mitt hus klarar ner till -3 utan tillsatsel som jag normalt har bortkopplad, kopplar in den när det behövs. 6600 kWh omräknat från de 23000 kWh/år mitt hus behöver till 30 000 kWh/år blir 8600 kWh. 7959 är ett bra värde på kompressorns elförbrukning även om rätt värde skulle vara 10 % högre vilket jag inte tror då KBin är en eller två plusgrader. Det kompenserar en hel del  av behovet av högre framledningstemperatur så radiatorerna verkar inte vara något större problem.

2001-2003 var varmare än normalt. Antalet graddagar enligt SMHI var för 2001 92% och för 2002 90% av normalår. Värdena för 2003 var 97% och för 2004 94% men hänför sig till en annan och varmare basårsperiod (1971-200, klimatändringen ställer till problem på de mest oväntade ställen). 2005 var av mina förbrukningsiffror att döma ett ca 90% år enligt nya normalårsdefinitionen. Huset behöver alltså ett normalår mer värme än vad givna siffror visar.

Dimensioneringsprogrammen utgår från att förbrukningssiffran som matas in i programmet skall vara normalårsförbrukningen. Huset betraktas därför av dimensioneringprogrammen som bättre isolerat än det är.

Forsätter klimatet att vara som det har varit de senaste åren spelar det ingen roll för prognosen över pumpens elförbrukning. Det är bara utetemperatur utan tillsats som påverkas men det är egentligen inte heller något problem då kallare dagar kommer att vara mera  sällsynta framöver.

Tillägg: Ändrat lite felskrivningar
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 10:55:22 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #42 skrivet: 27 januari 2007, 16:40:42 »
Hej !

Detta skulle kanske kunna förklara skillnaden i min förbrukning vid oljedrift 2001-2003 samt eldrift 2003-2005 !?

Det är ju sant att antalet dagar med många minusgrader är relativt begränsat här i Stockholms-området. Man kanske skall ha det i minnet, och inte kräva att VP skall klara de fåtal dagar vi har som är kallare än -5 ºC. Kräver man det kanske man får en "för stor" VP, som pga. detta går oekonomiskt under de resterande 330 dagarna under året ?!

I vart fall har jag beställt 4 st nya radiatorer på Bauhaus. Dessa skall ersätta de mindre jag har under mina stora vardagsrums-fönster. Med denna förändring kommer jag upp i nivå med den radiator-effekt jag borde ha vid DeltaT30 (ca 6800W) på mellanvåningen.
Det blev Sanicomfort's motsvarande Compact22, fast till halva priset  :)
1200 kr st för 500x1800 22-or är oförskämt billigt (tycker jag när jag jämför med andra fabrikat). Dessa mått hade de inte i sitt normala sortiment, men de gick att beställa från Tyskland.  Thumbsup

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad oscgi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ödsmål / Sverige
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dragigt gult hus!
    • Lite loggning från anläggningen
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #43 skrivet: 27 januari 2007, 18:52:38 »
Lycka till! Återkom gärna med utfallet, funderar själv på att byta upp mig, så det blir intressant att höra resultatet!

/Oscar
 Thumbsup
Hus: 255kvm uppvärmd yta, dåligt isolerat, byggt -1913. Ort: Ödsmål, 5 km norr om Stenungsund, utsatt läge vid havet.
Pump: Nibe 1215 10kWh. 2 Borrhål, 150m + 70m samt 40m jordvärme. Årsförbrukning: Totalt ca 22000kWh. Övrigt:Gamla värmepumpen från 1979(!) bytt 2003.

Utloggad staffan55

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp ! - Vad är feldimensionerat ?
« Svar #44 skrivet: 27 januari 2007, 23:39:45 »
La märke till att du säger att CTC räknar med en konstant på 2,2 kwh. Har du skrivit rätt?

En Ecoheat 8,5 har en beräkningskonstant på 2,6 eller 2,7. Du ser ju den konstanten när kompressorn går.

Om du skrivit rätt siffra så är det nog så att du har en Ecoheat 7,5. Den är nog i så fall i minsta laget för ditt hus.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!