Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?  (läst 8745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erst41

  • Gäst
erst41
byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?
« skrivet: 10 november 2011, 20:04:02 »
hej, jag har en fråga som jag hopaps på att f¨å lite bra tankar om..

har ett hus på 69 m2, enplans, med 69 m2 halvt uppvärmd källare. Byggt 50 talet. sitter idag en el/olje panna.

Jag har tänkt att sätta in en luft/vattenvärmepump, ctc med eco elpanna.

Pratat med lite olika firmor och bekanta, en rörmockar bekant kom då med iden att jag ska byta ut radiatorerna i huset.. han säger att det ger en mycket bra energibesparing....

Jag är dock VÄLDIGT skeptisk till det, idag sitter stora gamla radiatorer, som jag förstått l'mpar sig mycket bra med värmepumpsdrift.

Jag förstår ju att det möjligtvis kan ge bättre värmeutbyte vid varje element, men att jag skulle vinna nåt i energikostnader e jag skeptisk till... ? kan nån hjälpa mig reda ut detta?

min teori är att det är betydligt smartare att satsa på nya radiatorventiler, injustera rätt flöden och dra på nya termostater och en tryckstyrd radiatorpump....

tacksam för hjälp!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?
« Svar #1 skrivet: 10 november 2011, 20:09:48 »
Vad behöver du för framledningstemp när det är som kallast?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?
« Svar #2 skrivet: 10 november 2011, 20:11:57 »
Lägg upp några bilder på dina gamla radiatorer och vi vill se även anslutningsrören.
Jag gissar att de duger alldeles utmärkt.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?
« Svar #3 skrivet: 10 november 2011, 20:20:00 »
En värme pump jobbar effektivare när den jobbar med kallare vatten så nya bättre radiatorer kommer att spara energi helt klart men om du klarar dej med en framledning på max 50-55 grader kommer det ta väldigt lång tid att tjäna in dina nya radiatorer lite beroende på vilken vp du slutligen väljer. Om framledningen du måste ha blir för hög kan det bli så att returtempen till vp blir för hög och kompressorn stänger ner och då fortsätter endast elpatronen att gå och du har skaffat dej en elpanna tills returen sjunker nu kanske det inte händer och om det händer nån gång per år är ingen katastrof om den inte går som elpanna i veckor. Det är faktiskt så att det är bättre att spetsa med en kupevärmare än elpatron i vp för då jobbar vp med lägre temperatur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

erst41

  • Gäst
erst41
SV: byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?
« Svar #4 skrivet: 10 november 2011, 21:01:59 »
oj snabba svar här. Jag har inga bilder just nu, men kan ta senare, om nån dag, har inte flyttat in ännu. :)

Men jag tror att det är gamla "tubradiatorer" eller vad man nu kan kalla dem, de man kan se rakt igenom så att säga. skulle tro att det är dimensionerat 60/45 från början. Det är ju femtital. CTC värmepumpen kan ju bara ge 55 som högsta temp. Å andra sidan är fönstren utbytta vilket lär sänka effetkbehovet rejält, även fasaden är ny, även om det kanske inte gör jättemycket på u-värdet.

Så jag skulle tippa att 55 grader borde kunna räcka, oavsett så lär väl COP bli så dåligt när man komemr nedåt 15-20 minusgrader att jag då ändå måste köra elpatron, och isf kan jag ju få upp temperaturen över 55.

Vad har ni för tankar om det?

Min grundfundering var egentligen om man överhuvudtaget tjänar nåt i energikostnader på att byta radiatorer? Det känns inte som det borde göra nån skillnad. ?? Förutom det som nån nämnde att man får bättre COP vid lägre framledningstemp då förstås...

nÃ¥n som har nÃ¥n koll pÃ¥ hurpass mycket man kan fÃ¥ ned erforderlig framledningstemp genom att byta radiatorer? 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?
« Svar #5 skrivet: 10 november 2011, 21:31:47 »
Tror Ctc ger lägre temp när det är kallt ute men är osäker. Kolla på rinkabyrör dom har uppgifter på vilken effekt din typ av radiatorer lämnar i katalogen sen kan du jämföra med moderna det skiljer nog inte så mycket mot dina som brukar vara hyffsade. Det enklaste är att köra ett är och se vad framledningen hamnar på funkar det dåligt byt raddar annars gör nått kul för pengen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?
« Svar #6 skrivet: 10 november 2011, 23:33:55 »
Byte av raddar är enbart intressant för att få ner framledningstemperaturen om du redan har tillräcklig radiatoreffekt installerad för att värma huset med framledning med 55 ºC framledning. Det finns några trådar här på forumet som visar vad man kan spara på den sänknngen, det betalar definitivt inte ett totalt radiatorbyte på mycket lång tid. Vad du kan överväga tycker jag är om du kan komplettera med flera raddar istället och behålla dom gamla. Det blir billigare och sänker framledningstempen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?
« Svar #7 skrivet: 11 november 2011, 06:04:01 »
Är det sektionsradiatorer eller liknande (som man ser genom) så är nog enda anledningen till att byta om de kan bytas mot större. Modeller i sig är i toppklass. Byt till större eller fler vid behov men byt inte till nya panelvarianter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?
« Svar #8 skrivet: 11 november 2011, 06:47:03 »
Om du kan sänka den genomsnittliga framledningstempen med 10 grader (det är rätt mycket) så kan du få en 30% lägre driftskostnad på din värmepump.
I ett så litet hus bör energiförbrukningen inte vara stor ens nu, men om vi antar att nuvarande energibehov för värme och tappvarmvatten är 17 000 kWh/år, och din värmepump har ca 2.3 i COP med nuvarande radiatorer så skulle det innebära ca 7400 kWh/år i energiförbrukning efter installation av värmepumpen.
Med 10 grader lägre framledningstemp skulle COP öka med ca 30%  (COP 3.0) och energiförbrukningen skulle hamna pÃ¥ 5666 kWh/Ã¥r.
Alltså en besparing på 1733 kWh/år tack vare utbyte av radiatorer.
I runda slängar skulle du spara 2000 kr/år vilket gör att varjeradiator tar 2-3 år att spara in.

I ett så litet hus skulle en enda vattenburen fläktradiator (som komplement) kunna göra nästan lika stor nytta, men till en bråkdel av kostnaden.

Även jag anser dock att du bör köra en vinter innan du tar beslut om eventuella kompletteringar, det kanske inte alls behövs.

Det viktigaste är att din värmepump kan leverera den framledningstemp som krävs ändå ned till den utetemp som helt stoppar värmepumpen.
Skulle dina radiatorer vara så pass klena att det behövs eltillskott, och en framledningstemp som "släcker" kompressorn t.ex. redan vid -8 grader - då kan du göra betydligt större besparingar genom att komplettera eller byta ut radiatorerna.

Om du tänkt satsa på annat än nya radiatorer, satsa på att montera ventiler/radiatorkoppel som ger dig goda möjligheter att strypa in grundflödet över varje enskild radiator, det är mycket bättre investerade pengar än att byta ut eller montera termostater.
Om du ställer in rätt grundflöde (som ger bra temp i alla rum) och låter värmepumpens reglerdator + centralt placerad rumsgivare så kommer du att få bra värmekomfort och optimal COP på din värmepump.

Monterar du istället nya termostater så riskerar det att du kör med onödigt hög kurva i reglerdatorn, och COP blir låg, i värsta fall med resultatet att kompressorn stoppar för att den inte kan leverera den framledningstemp som reglerdatorn räknar fram behövs.

Enligt mig är alltså prioriteringsordningen som följer:

Möjlighet att justera in grundflödet i systemet
Injustering av reglerdatorn (Kurvlutningen)
Sen kommer radiatorernas och värmepumpens storlek (Dimensioneringen)
Rätt inställd kurva

Med allt ovanstående rätt utfört och injusterat så kan väl fungerande termostater kan i bästa fall spara ytterligare någon enstaka procent på totalen.
Satsar du pengar på termostater men struntar i ovanstående kan det lätt kosta 20-40% i förlorad besparing.
« Senast ändrad: 11 november 2011, 06:56:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

erst41

  • Gäst
erst41
SV: byte av vattenradiatorer -energieffektivisering?
« Svar #9 skrivet: 12 november 2011, 11:05:45 »
tack för mycket bra svar! kanon!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!