Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenmantlad kamin eller bara braskamin  (läst 6547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Yo Han

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vattenmantlad kamin eller bara braskamin
« skrivet: 24 januari 2011, 12:17:27 »
Hej

Har en Daikin Altherma (9kw) luft/vatten, och ett enplanshus på ca 143 kvm i västsverige.

Dessutom har vi en gammal braskamin, som "äter" ved, och dessutom inte lagrar värmen speciellt länge.
Så vi har tänkt oss at slänga ut denna, och satsa på en nyare, effektivare, samt förstås mer estetisk variant.

Jag tänkte mig först att vi nu också skulle passa på att skaffa oss en vattenmantlad variant, för att därmed också kunna göra något åt elåtgången i huset. (Veden är gratis)
Men. Jag är inte så säker längre, och skulle behöva lite synpunkter. Dels så förstår jag ju nu att vi i det vattenmantlade fallet kommer att behöva investera minst 20-25000 kr mer än om vi bara köper en braskamin, och dels så undrar jag lite om det gör så mycket på vår energiförbrukning? Det estetiska är också en faktor här. Vi har titttat på en HWAM Monet som är vattenmantlad och ser "ok" ut, men den ger bara 3,6 kw på vattensidan.
Jag har dessutom ingen acktank i dagsläget, men det får jag ju skaffa. Frågan är väl om jag ändå blir tvungen att elda hela dagen om jag skall få något ut av detta?
Om det är så, så lutar det nog mer åt en vanlig braskamin.

En annan fråga: Är det en bra idé att komplettera min nuvarande anläggning med en acktank, även om jag inte köper en vattenmantlad kamin? Jag tänker att jag då kanske kan minska antalet start/stopp på min VP, och kanske kan jag få en jämnare värmeavgivning från mina fläktkonvektorer om jag har lagrat radiatorvatten när VP:n värmer vattnet i vvb:n.

Tacksam för synpunkter.

/Johan

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Vattenmantlad kamin eller bara braskamin
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2011, 00:43:00 »
Har ingen koll på kaminer med eller utan vattenmantel.
Har bergvärme själv och eldar bara om för mysfaktorn (i kakelugn o vedspis).

Hur många starter per år/drifttimmar per år?

Prio 1 med värmepump borde väl vara att bara elda för att slippa eltillsats.
Övrig eldning borde väl vara oekonomisk (kanske inte med gratis ved).
Om veden börjar kosta pengar eller om du inte orkar/har tid att hugga ved, hur gör du då?

Värmepump borde innebära att det lönar sej att inte elda med ved, annars är ju investeringen felaktig...eller?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin eller bara braskamin
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2011, 17:04:30 »
Jag tror inte på en vattenmantlad kamin, hellre då en med lite tyngd i.
Att elda i braskamin för värme är inte rimligt, det är så oändligt många timmar som man inte eldar.
Dessutom blir ju en bra vattenmantlad braskamin ganska lik en vedpanna :-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin eller bara braskamin
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2011, 18:58:22 »
Jag tror inte på en vattenmantlad kamin, hellre då en med lite tyngd i.
Att elda i braskamin för värme är inte rimligt, det är så oändligt många timmar som man inte eldar.
Dessutom blir ju en bra vattenmantlad braskamin ganska lik en vedpanna :-)
Vattenmantlat kräver en hel del planering, styrning och plats (acktank). Saknas något i den kedjan så blir det inte bra. Är inte systemet genomtänkt för att kunna docka in en kamin så blir det kostsamt även för rörinstallationerna. Har du ingen styrning av shuntar så blir det 1 steg frammåt och 2 tillbaka tillsammans med värmepumpen. Acktanken måste ställas någonstans och den bör stå i närheten av värmepumpen för att göra en docknng möjlig. Går inte det måste du vara beredd att dra stammar för anslutning av tanken mot systemet.

Gör du inte mycket av ovanstående själv så kommer det nog kosta mer än 25' över en vanlig kamin. Det ska ju dras el, tas hål och efterlagas och sist men inte minst isoleras.

Tänk igenom installationen noga. Vart allt ska stå, hur rören kommer att dras, kaminensplacering kontra tanken. Vattenmantlat är väldigt smidigt när det väl är färdigt men det är mycket jobb innan dess. Besparingen om du har fri tillgång till ved kan bli ganska stor och du jämnar ut årets elförbrukning ganska rejält. De kallaste dagarna vi hade under förra året var också de jag hade lägst energiförbrukning, så visst funkar det.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Yo Han

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin eller bara braskamin
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2011, 11:37:23 »
Tack för synpunkterna

Jag har nu bestämt mig för att installera en braskamin utan vattenmantel. Det blir en Contura 586, med tilluft utifrån.

Arbetet, och merkostnaden med en vattenmantlad kamin blir för stort inser jag, och tanken är väl främst att ha den för "mysvärme"

Men. Man måste väl kunna sparar en del av värmekostnaden med en kamin även om man har en värmepump?

Om jag har en inomhustermostat till VP:n, sÃ¥ kommer den ju iallafall inte att producera värme när jag eldar i kaminen. Om jag dessutom sänker temperaturinställningen inne, för att sÃ¥ att säga tvinga mig själv att elda när det är kallt inne,sÃ¥.... Besparingar eller inte. Det är iallafall inte dumt att kunna starta en brasa pÃ¥ kvällen, och sätta sig ner i soffan och njuta av 26-27 graders inneklimat  ;)

Apropå mitt sista spörsmål, så hade jag blivit väldigt nöjd om någon ville kommentera huruvida det är värt att satsa på en acktank till min luft/vatten värmepump. Dels för att minska antalet start stopp, och dels för en jämnare värmeavgivning inne.

Tack igen för synpunkterna


/Johan

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin eller bara braskamin
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2011, 11:53:01 »
När du skriver acc.tank tänker jag på en tank som värmepumpen värmer upp och sedan shuntas vattnet ut till radiatorerna. Ja, det blir färre starter och jämnare värme, MEN är det värt besväret?
Du får sämre verkningsgrad på värmepumpen p.g.a. högre arbetstemperatur. tanken kostar och tar plats, värmestyrningen kanske måste göras om.

Om du med acc.tank menar en arbetstank som allt rad.vatten passerar hela tiden, så ja, färre starter och jämnare värme. nackdelen med arbetet och utrymmet kvarstår.

Vid vilken utetemperatur går VP hela tiden? Vad styr VP idag? vad styr tillsatsvärmen?
Värmer VP varmvatten?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!