Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Ny medlemsgrupp med betrodda medlemmar?

Kanon
9 (34.6%)
Ja
3 (11.5%)
Varför inte
10 (38.5%)
Nej
4 (15.4%)
Absolut inte
0 (0%)

Antal personer som röstat: 25

Författare Ämne: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?  (läst 7001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« skrivet: 23 augusti 2006, 08:47:28 »
Jag har funderingar på att skapa en ny medlemsgrupp där jag som ägare av forumet kan gå in och manuellt lägga in de medlemmar som jag anser uppfyller mina krav på en riktigt viktig person för forumet, en som:

1. Är genuint tekniskt intresserad och kunnig.

2. Har en hög komptens inom värmepump, energiteknik eller annan kunskap som värderas högt i forumet och av mig personligen.

3. Är bra på att uttrycka sig i skrift.

4. Ger sakliga och utförliga svar på frågor.

5. Inger förtroende och går att resonera med.

Exempel på medlemmar som jag skulle vilja upphöja är:

Gla, Svenske Kocken, Messer, CarlN, Bertil m.fl. Ingen inbördes rangordning, och det finns fler...


Vad jag undrar över är:

Kommer de som inte blir "upphöjda" av mig, men ändå tillför forumet mycket nytta, nöje eller på annat sätt ger forumet den atttraktionskraft det har att förvinna?

Skulle det vara en sporre för de som blir "upphöjda" av mig att skriva än längre, bättre och tydligare svar?

Vad tycker ni, svara gärna på "gallupen" och kommentera gärna dessutom med vad ni tycker.

Dessutom, vad skulle man kalla denna medlemsgrupp?

/Rickard
« Senast ändrad: 23 augusti 2006, 08:54:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2006, 09:15:59 »
Energi gurueller värmepumps rÃ¥dgivare kanske!  Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2006, 10:39:32 »
Du Rickard som äger forumet och är envÃ¥ldshärskare fÃ¥r bestämma.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2006, 11:12:26 »
Jag tycker idén är utmärkt!

Någonting i stil med "Rådsgruppen", eller "Rådet", borde väl kunna fungera.

De föreslagna namnen är bra, -det är personer med stort kunnande, och som skriver vettiga inlägg. Jag är säker på att de som inte blir "upphöjda" av dig, ändå stannar kvar vid Forumet. Det är alltid intressant att ta del av vad andra har för erfarenheter, och tycker och tänker, -speciellt kring energifrågorna...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2006, 12:20:27 »
Håller med dej, tycker det behövs en nivå till. Dignitärnivån (300 inlägg) är lite för lätt att nå (räcker att vara pratsam på allmänna forumet).

Tror inte att det inverkar menligt på andra som tycker om att spamma hemsidan. Själva tjatet är ju dragningskraften, inte nivåerna.

Den som får mer förtroende gör också ett bättre jobb, så brukar det väl vara ? Kör Rickard.

MVH/Gano


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2006, 12:29:31 »
Kalla dom dignitärer kanske, och ta bort den nuvarande dignitärsnivån, som inte säger mycket om ev kunskap
(sagt av en "dignitär")  ;)
Jag röstar in Roland också.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2006, 12:32:23 »
Det kan ju vara bra att veta vem man kan lita på, ser dock en liten risk med att många inte vill ta strid med en "upphöjd" om man skulle ha en annan åsikt. Ibland kan det vara nyttigt med många infallsvinklar.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2006, 13:06:02 »
Det skulle klart fungera, men jag tror att det måste finnas ett mål/krav med/på "medlemskapet" t.ex tillgänglighet (nog inget problem), fullständigt opartisk är nog en stor fördel mm!

Men att tjafsa lite med dom går nog bra i fortsättningen också, dom kommer att ha lika många rätt/fel efter grupperingen! ;)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #8 skrivet: 25 augusti 2006, 21:52:36 »
Hej Rickard! vad är det du vill uppnå med detta? Är du kanske lite less på att frågorna upprepas? Kanske känner du at vissa länkar slutar i "kaos" och att du inte hinner med att alla trådar? Alla forum upprepar sig!

Bry dig inte om detta! vill man ha svar på en fråga, oavsett nybörjare eller "proffs" så kan man välja vad man vill läsa. Jag inser vad du är ute efter men du kan inte förlita dig på en "liten" expertgrupp" även om jag inser att de är kunniga. Ska alla få tillgång men ej kunna svara?

Låt forumet vara "fritt" det är det som är finnessen!

Om jag eller alla andra frågeställare inte skulle platsa i ditt "nya forum" var vänder jag mig då?

MVH

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2006, 23:34:05 »
Skulle det vara möjligt att av dig utvalda, verkade i en frågopanel utan att de nämdes vid namn/synonym. Viss svarstid skulle vara nödvändig när panelen måste enas om ett gemensamt svar. Det vore också nödvändigt att panelens medlemmar kunde föra diskusion bakom kulisserna om frågorna. Med tiden borde det bildas en fråga-svar bank som kunde komma intresserade tillgodo. Då skulle vi ha kvar den lite skämtsamma ordväxlingen som uppstår ibland, med alla, men åtskild från faktarutan. Bara en tanke, gör du som du vill så blir det säkert bra. Om inte blir antagligen funktionen självsanerad, precis som dåliga inlägg, som jag till en del är pappa till.
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2006, 09:11:26 »
En bra ide!
Ge dom lite rättigheter att "modda" och låsa trådar också.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2006, 10:12:31 »
Hej Rickard! vad är det du vill uppnå med detta? Är du kanske lite less på att frågorna upprepas? Kanske känner du at vissa länkar slutar i "kaos" och att du inte hinner med att alla trådar? Alla forum upprepar sig!

Bry dig inte om detta! vill man ha svar på en fråga, oavsett nybörjare eller "proffs" så kan man välja vad man vill läsa. Jag inser vad du är ute efter men du kan inte förlita dig på en "liten" expertgrupp" även om jag inser att de är kunniga. Ska alla få tillgång men ej kunna svara?

Låt forumet vara "fritt" det är det som är finnessen!

Om jag eller alla andra frågeställare inte skulle platsa i ditt "nya forum" var vänder jag mig då?

MVH

Jens

Min tanke är absolut inte att införa några begränsningar för någon att skriva frågor eller svar, min tanke med "expertgruppen" är mer att uppmuntra de personer jag anser vara till stor nytta för forumet, dessutom ge en "kvalitetsstämpel" till de inlägg de gör.
Expergruppen skulle så att säga borga för att deras svar har hög trovärdighet, och nya gäster/medlemmar skulle kunna känna förtroende för de svar de ger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2006, 10:22:26 »
Tycker att det låter som en förträfflig idé. Vissa personer har man redan i dag större förtroende för än andra. Att uppmuntra dessa ytterligare borde bli en sporre till fortsatta kvalitetsinlägg. Thumbsup

MVH/SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #13 skrivet: 26 augusti 2006, 10:25:27 »
Tycker inte att "expertgrupp" låter bra alls, det kan leda till en del kontroverser i frågor där svaret inte är givet (som t ex möjligheten att återladda borrhål, elprisets utveckling, hur en CTC fungerar...) och även om man är expert på något så är man troligen inte expert på allt. Ska man då bara uttala sig om det man är bra på?
Skrota istället den nuvarande rankingen med ""Expert på värmepump", "Dignitär......" osv, som inte har någon bäring på hur det verkligen förhåller sig. Andra forum har liknande beteckningar men i mer skämtsam form. På ett bilforum kanske man börjar som "Däcksparkare" och slutar som "Chefsmekaniker" eller "Leg. Bilgalning" när man fått ihop tillräckligt med inlägg.
Det är ditt forum, så utnämn istället de du har förtroende för till dignitärer. :)
« Senast ändrad: 26 augusti 2006, 13:11:17 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny medlemsgrupp, av mig utvalda goda representanter?
« Svar #14 skrivet: 26 augusti 2006, 10:27:35 »
Tack för era synpunkter, jag tar gärna emot fler.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!