Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkna behov utifrÃ¥n nuvarande jordvärmepanna?  (läst 1390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d_eriksson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Har haft några olika säljare på plats och fått in offerter. Problemet är att de skiljer sig så enormt så känner att jag behöver få kläm på vad det är jag är i behov av. Får dock inte kläm på det själv utan behöver er hjälp...

Min situation idag:
Villa 96kvm boendeyta (halva ytan golvvärme, halva gamla radiatorer) + 95kvm källare med några enstaka element i. Värms idag upp till ca 15 grader på vintern. Byggår 1946, bytt alla fönster för ca. 10 år sedan. Bor utanför Jönköping
Värme idag: Har idag en jordvärmepanna IVT Greenline compact C5 (installerad 1998) som skall bytas ut mot en ny luft/vatten.
Energiförbrukning idag med jordvärmepannan: 17000kWh/år (har en del utrustning som drar en hel del el så som saltvattensakvarium året runt och växtbelysning för förvaring av växter under vintertid)
Vi är 2 vuxna+1 barn i hushållet.

Vad för kapacitet skall jag försöka leta efter på en luft/vattenvärmepanna, vilken storlek (kW) bör jag välja (har fått offert från allt från 7-13kw vilket påverkar priset väldigt mycket)? Jordvärmepannan vi har idag är på 5kW och vi upplever inga problem idag med värmen, betyder det att det antagligen räcker med 7kW på den nya (som jag antar är mer effektiv än vår panna från 1998).

Tack för lite hjälp att få kläm på det här...

Mvh
Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkna behov utifrån nuvarande jordvärmepanna?
« Svar #1 skrivet: 08 december 2019, 15:31:34 »
SvÃ¥righeten är att din gamla jordvärmepump ger typ 5 kW även när det är -20 C ute, men en 7 kW LVVP ger kanske 3,5  kW vid -20 C ute.
Nu är det sällan -20 C ute så merkostnaden för eltillskott vid denna utetemp är inte så stor.
Värre är kanske att du måste säkra upp till större huvudsäkringar och i Jönköping är skillnaden ca 1000 kr/år i fast avgift om man går upp en storlek i huvudsäkringar.

Jag skulle dock föreslå en 9 kW inverter (de flesta LVVP:ar kan variera uteffekten) så kommer den inte behöva mer eltillskott än din gamla värmepump.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9631
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Beräkna behov utifrån nuvarande jordvärmepanna?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2019, 15:39:06 »
Jönköping har en dimensionerande vinterutetemperatur på -16 celcius. En luftvattenvärmepump har lite lägre årsvärmefaktor än en jordvärmepump så den extra energibesparingen blir inte lika stor om man bara jämför "kW". Om man antar hushålls-el inkl övrigt är 7 MWh/år så blir uppvärmningen 10 MWh/år. Med en 5 kW jordvärmepump motsvarar det ca 26 MWh/år brutto. Med en bra luftvattenvärmepump kanske man kan få ner uppvärmningen till ca 8 MWh/år tror jag efter att ha räknat en del.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Beräkna behov utifrån nuvarande jordvärmepanna?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2019, 17:06:08 »
Varför ska ni byta till L/V?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad d_eriksson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beräkna behov utifrån nuvarande jordvärmepanna?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2019, 17:30:49 »
SvÃ¥righeten är att din gamla jordvärmepump ger typ 5 kW även när det är -20 C ute, men en 7 kW LVVP ger kanske 3,5  kW vid -20 C ute.
Nu är det sällan -20 C ute så merkostnaden för eltillskott vid denna utetemp är inte så stor.
Värre är kanske att du måste säkra upp till större huvudsäkringar och i Jönköping är skillnaden ca 1000 kr/år i fast avgift om man går upp en storlek i huvudsäkringar.

Jag skulle dock föreslå en 9 kW inverter (de flesta LVVP:ar kan variera uteffekten) så kommer den inte behöva mer eltillskott än din gamla värmepump.

Vi har idag 20A huvudsäkringar då vi nyligen säkrat upp pga. köp av elbil.
Tolkar jag dig rätt - 7kW verkar för lite, och 13kW är overkill? Fattar bara inte hur jag kommer fram till det så att jag kan räkna utifrån mina egna förutsättningar själv?

Utloggad d_eriksson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beräkna behov utifrån nuvarande jordvärmepanna?
« Svar #5 skrivet: 08 december 2019, 17:33:36 »
Jönköping har en dimensionerande vinterutetemperatur på -16 celcius. En luftvattenvärmepump har lite lägre årsvärmefaktor än en jordvärmepump så den extra energibesparingen blir inte lika stor om man bara jämför "kW". Om man antar hushålls-el inkl övrigt är 7 MWh/år så blir uppvärmningen 10 MWh/år. Med en 5 kW jordvärmepump motsvarar det ca 26 MWh/år brutto. Med en bra luftvattenvärmepump kanske man kan få ner uppvärmningen till ca 8 MWh/år tror jag efter att ha räknat en del.

Tack för svar, vad betyder det i dimensionering, 8 MWh/år blir att jag borde söka efter en LVVP på X kw.... men vad är X?

Utloggad d_eriksson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beräkna behov utifrån nuvarande jordvärmepanna?
« Svar #6 skrivet: 08 december 2019, 17:36:16 »
Varför ska ni byta till L/V?

Gammal värmepump sÃ¥ byte behövs. Men jordvärmen skippar vi dÃ¥ vi enbart har 250m jordkabel och ingen möjlighet att lägga mer. Redan idag ser vÃ¥r gräsmatta ut som en puckelpist vid midsommar, och vad jag förstÃ¥tt sÃ¥ är dagens pannor effektivare än vÃ¥r gamla sÃ¥ ännu mer energi kommer att dras ur marken vilket borgar för en ännu bättre puckelpist. Problemet är att vi inte är sÃ¥ glada i alpint, sÃ¥ vi skippar gärna puckelpisten helt  ;-)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9631
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Beräkna behov utifrån nuvarande jordvärmepanna?
« Svar #7 skrivet: 08 december 2019, 18:07:06 »
Ok, dimensioneringsprogrammet (NIBE äldre version) rekommenderar närmare 300 m jordslinga i fast lera med data för ert hus och 5 kW värmepump. En luftvattenvärmepump med högt COP/SCOP och effekt 8 eller 9 kW blir bra. Olika tillverkare kan dock ha lite olika sätt att ange värmeeffekten så man måste försöka få tag på detaljuppgifter och jämföra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkna behov utifrån nuvarande jordvärmepanna?
« Svar #8 skrivet: 08 december 2019, 20:19:59 »
Vi har idag 20A huvudsäkringar då vi nyligen säkrat upp pga. köp av elbil.
Tolkar jag dig rätt - 7kW verkar för lite, och 13kW är overkill? Fattar bara inte hur jag kommer fram till det så att jag kan räkna utifrån mina egna förutsättningar själv?

Jag antar mellan tummen och pekfinger.
Eftersom du skriver att din gamla värmepump hållit huset varmt så utgick jag från denna.
Man kan också komma fram till 13 kW på följande sätt:
96+95 m2 gammal kåk som behöver max 70 W/m2 => 13 kW.
Men då borde inte nuvarande lösning räckt till + att du skriver att källaren inte värms full ut.
Jag antar även att spillvärmen från t ex akvariet hjälper till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!