Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9  (läst 8463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #30 skrivet: 30 november 2019, 07:57:43 »
Moonman

Har du fått igång värmen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #31 skrivet: 30 november 2019, 11:02:32 »
Bypassen innan pumpen blir varm. Exempel från ikväll GT1 26,2 GT8 52,3 & GT9 44,2

Om pumpen värmde huset är det inga bra värden. Pumpen arbetar med bakflöde i bypassen så att varmt utgående vatten förs tillbaka till inloppet utan att passera husets värmeavgivande slingor.

Differensen GT8/GT9 är 6,1 grader. Det är ett normalt värde när man har golvvärme och betyder att pumpens interna flöde är som det ska vara. Därav följer att flödet genom golvvärmesystemet är alldeles för lågt. Sätt den externa cirkulationspumpen på högsta hastighet. Som det nu får pumpen arbeta vid ca 20 grader för hög temperatur och det mår den inte bra av. Håller med Lexus, det måste vara något fel på cirkulationen i golvvärmesystemet.

Citera
Idag fick jag larmet "GT8/GT9 Högt värmebärardelta". Tog ut filtret som var helt svart och igensatt och rengjorde det. Pumpen arbetar ungefär 30 minuter innan den slår av.

Detta var förvånande. Varför skulle differensen bli för hög när den var ca 6 grader enligt värdena ovan. Det är också konstigt att filtret var svart. Det tyder på magnetit men var finns det något järn i systemet som kan korrodera? 30 minuters gångtid betraktar jag som rimligt. Frågan är hur länge den står still under en driftcykel. Det bestämmer ju den medeleffekt som tillförs huset.

Man fyller på vatten i systemet via en ventil som sitter vid pumpen. Den brukar sitta vid den förgrening där röret till expansionskärlet är anslutet. Skicka med en bild om det är oklart.

Vill inte måla fan på väggen men om tidigare ägaren hade kört värmepumpen länge på det sätt som inställningarna var när ni tog över huset har den inte mått bra. Pumpen har fått arbeta vid alldeles för hög temperatur vilket sliter på den och har, tack vare den öppna ventilen vid fördelarens bypass, haft för många starter vilket inte heller är bra. Undrar om man kan räkna med normal livslängd på kompressorn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #32 skrivet: 01 december 2019, 23:13:35 »
Ledsen för att svar har dröjt. Har och är mitt uppe i flytten.

Vid luftningen så upptäcktes att tidigare ägare stängt returerna på nästan alla slingor på entreplan och häften på övre plan. Vi har just nu 19,6 grader inomhus och detta är data från tidigare ikväll:

Retur GT1 Från 32,4 Nuv 32,2
Ute GT2 -1,8
Värmebärare Ut GT8 43,2
Värmebärare In GT9 32,7
Köldbärare In GT10 0,7

Har fler frågor som jag återkommer till men det kanske dröjer några dagar. Tusen tack för all hjälp och nu har vi iaf värme!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #33 skrivet: 02 december 2019, 07:56:41 »
Väl hög temperaturdifferens GT8/GT9, 10,5 grader. Prova med att öka hastigheten pÃ¥ interna cirkulationspumpen ett snäpp. Kolla att differensen GT1/GT9 inte ökar dÃ¥ det betyder flöde Ã¥t fel hÃ¥ll i bypassen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #34 skrivet: 03 december 2019, 14:05:06 »
Lexus:
Förstår att det är positivt om P2 endast går när pumpen arbetar men varför finns alternativet att den alltid arbetar? Just nu står den på hela tiden.

Roland:
Yttre pumpen står på 3 och inre på 2. Ska jag öka den inre till 3, hålla koll på GT1/GT9 och se att GT8 & GT9 närmare sig varandra? Vad gör den inre pumpen?
« Senast ändrad: 03 december 2019, 14:16:50 av Moonman »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #35 skrivet: 03 december 2019, 15:32:53 »
Lexus:
Förstår att det är positivt om P2 endast går när pumpen arbetar men varför finns alternativet att den alltid arbetar?

Många har endast den cirkulationspumpen d.v.s. samma pump som cirkulerar över kondensorn, cirkulerar vattnet även till radiatorer och andra värmeavgivande enheter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #36 skrivet: 03 december 2019, 16:18:30 »
Prova med den interna pumpen i läge 3. 

Det är lite konstigt att cirkulationspumparna ska behöva gå på högsta fart. Det finns nog en hel del injusteringsarbete på golvvärmeslingorna att göra.

Har det blivit varmt i huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #37 skrivet: 03 december 2019, 22:33:31 »
Jag ändrade nu så att P2 enbart går när pumpen arbetar samt ändrade hastigheten från 2 till 3. Förhållandet mellan GT1 och GT9 är det samma och GT8 har sjunkit 0,9 grader, från 41,4 till 40,5. Jag trodde ärligt talat att det skulle hända mer men jag ändrade 17 tiden och inget mer har hänt.

Satte på legionella-"peak" var 14 dag.

Det har blivit varmt i huset, 20,8 grader och ständigt ökande även om det går sakta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #38 skrivet: 06 december 2019, 15:59:48 »
Det skulle vara intressant att veta temperaturen efter blandningspunkten för bypass och utgående värmebärare. Vill man mäta det på ett enkelt sätt behövs en IR-termometer. För att man ska få rättvisande värden måste man mäta mot en målad yta eller tejp. Det går inte att mäta mot en metallyta.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #39 skrivet: 10 december 2019, 08:02:23 »
Vi har haft värmen på nu ett tag men frågorna hopar sig:
  • Vi har varit uppe i 21,0° men det är inte stabilt och i morse var vi nere pÃ¥ 18,4°. Är detta normalt? VÃ¥ra nya innerdelar till spaltventilerna kommer idag, nu är det hÃ¥l rakt in, kommer det att pÃ¥verka positivt? Vi har ingen inomhusgivare.
  • Hur varmt fÃ¥r värmebärare ut vara? Idag gick pumpen med tillskott. ReturmÃ¥let var 33° och den lÃ¥g pÃ¥ 31° med värmebärare ut pÃ¥ 44°.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #40 skrivet: 10 december 2019, 08:47:55 »
13 graders skillnad mellan värmebärare ut och retur är lite för mycket. Du behöver bättra på cirkulationen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #41 skrivet: 10 december 2019, 09:04:45 »
13 graders skillnad mellan värmebärare ut och retur är lite för mycket. Du behöver bättra på cirkulationen.

Pumparna står på max, dvs 3.

Skulle flexslangarna i pumpen vara ett problem? Har läst att det är vanligt att de sätter igen sig på IVT-pumpar.
« Senast ändrad: 10 december 2019, 09:59:18 av Moonman »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #42 skrivet: 10 december 2019, 10:02:33 »
Ett vanligt problem med IVT-pumpar av lite äldre årgång är att de flexibla slangarna i pumpen är gjorda av ett magnetiskt material. Det gör att magnetit avsätts där och så småningom blockerar flödet. Prova med en magnet om ståltrådarna runt flexslangarna är gjorda av ett magnetisk stål. Om slangarna är magnetiska är det, med tanke på att filtret var svart, troligt att slangarna är igensatta av magnetit. 13 graders differens med interna pumpen i läge 3 är inte alls som det ska vara.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #43 skrivet: 28 februari 2020, 20:51:46 »
Tack vare er alla så har vi värme!

Angående slangarna så tänkte jag rensa dem till sommaren och pga detta så väntar jag med att optimera flödet i pumpen och slingorna men några frågor har dykt upp.

Just nu är det -3,9 grader och då har elpatronen gått in. Är inte det tidigt och vad kan sådant bero på?

Har normalt sett en diff mellan tur och retur på 8 grader men när elpatronen går så ökar diffen och var nu på 11. Är detta normalt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #44 skrivet: 29 februari 2020, 08:00:15 »
En differens på 8 grader är som det ska vara. Att den ökar till 11 med elpatronen inkopplad är också ok.

När jag läste igenom gamla inlägg insåg jag att jag förmodligen missförstod ett inlägg från 10/12. Om 13 graders differens var med elpatronen inkopplad är det inget onormalt. Men det skadar ändå inte att se efter hur det ser ut i slangarna med tanke på att det var svart gegga i filtret.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!