Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9  (läst 8636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #45 skrivet: 29 februari 2020, 09:42:16 »
En differens på 8 grader är som det ska vara. Att den ökar till 11 med elpatronen inkopplad är också ok.

När jag läste igenom gamla inlägg insåg jag att jag förmodligen missförstod ett inlägg från 10/12. Om 13 graders differens var med elpatronen inkopplad är det inget onormalt. Men det skadar ändå inte att se efter hur det ser ut i slangarna med tanke på att det var svart gegga i filtret.

Tack! Det var jag som var otydlig. Elpatronen går inte in tidigt? När "ska" den gå in?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #46 skrivet: 29 februari 2020, 13:28:59 »
Elpatronens inkoppling bestäms av värdena i meny 8.1 och 8.3.4. Fabriksinställningen för 8.1 är 60 minuter, för 8.3.4 kommer jag inte ihåg vad det är för standardvärde. Det kan vara värt att kontrollera de inställningarna.

Är inkopplingstiderna rätt inställda är pumpen lite klen i förhållande till husets värmebehov. För egen del skulle jag vilja att elpatron behövdes först vid ca -7 grader. Då blir det inte många timmar tillsatsel per år i Stockholmstrakten. Men det är inte mycket att göra något åt, man har den pump man har.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #47 skrivet: 01 mars 2020, 14:27:19 »
Kontrollerade inställningarna och det verkar ha varit fabriksinställningarna. Vi har märkt att när temperaturen har gått under nollan så ökar vår temperatur inomhus. Ställde ned kurvan från 2,8 till 2,2 nu så vi får se om det fungerar bättre.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #48 skrivet: 01 mars 2020, 17:16:58 »
Har man en inställning som fungerar bra vid noll grader kan man ändra värmekurvan vid andra värden i meny 1.3. Värmekurvan i reglersystemet är en rak linje. Men då värmeavgivningen från radiatorer och golvvärme ökar snabbare än temperaturdifferensen värmebärare/rum ska en korrekt värmekurva plana ut lite vid låga utomhustemperaturer. Knäcker man värmekurvan i 1.3 slipper man ändra värmekurva när temperaturen ute ändras mycket.

Ett annat alternativ är att installera en rumsgivare som till stor del kompenserar för att värmekurvan inte har idealt utseende. Rumsgivare ger också jämnare inomhustemperatur när solen börjar värma.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #49 skrivet: 03 mars 2020, 21:39:11 »
Känn på rören hur varma de är. Du kan om du börjar vid pumpen känna dig fram var värmen tar vägen. Känn från varma röret ut från värmepumpen hela vägen fram till golvvärmefördelarna, och sen individuellt på varje slinga i golvvärmen. Genom att känna efter på alla avstick o dyl brukar man kunna känna var värmen tar vägen och om det finns nån kortslutning nånstans. Att du fick HP larm när du stängde bypass tyder på noll flöde i slingorna. Prova vrid hälften av ventilerna på en fördelare för gv i botten och hälften helt uppskruvade. Känn sen om det blir nån skillnad i värme och i vilket läge rattarna ska vara.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!