0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tråkigt att den avfrostar för ofta. Men hellre det, utan is blir avfrostningarna förhoppningsvis klara väldigt fort. Gör den det var 45:e minut oavsett hade jag tyckt det var jättebra. Ekonomin blir förmodligen bättre i alla fall. Står luften stilla i timmar plockas nästan ingen billig energi ut.Även farligt för kompressorn när det är så.
Inget ifrågasättande här, bara nyfiken varför det är så?Varför är det farligt för kompressorn med stillastående luft? Inget att arbeta med, så att säga?Vidare, andra hävdar att färre avfrostningar är bättre för ekonomin, då avfrosning "kostar".Jag vet inte, jag känner att maskinen gör sitt jobb annars, vill bara bli av med oljudet.
Lite att det inte är något att arbeta med, men väldigt sekundärt perspektiv.Utan den får svårt att göra sina förväntade steg med köldmediet. Efter expansionsventilen börjar värmeupptagningen. Vätska i lågt tryck ska kokas. När det kokar tar det upp värme. Detta ska ske i förångaren med hjälp av uteluften som energikälla.Flödeshastigheten i detta förångningssteg regleras av expansionsventilen. Feedback sitter efter förångaren. Det får inte gå för fort och inte för långsamt. Måste man välja får det gärna ske en fullständig förångning, dvs för långsamt.Passerar det ändå vätska så kommer det till kompressorn, som kan vara varierande bra på ta hand om vätska. Men det är aldrig mening att kompressorn ska få vätska, för det är tanken att uteluften ska vara energikällan, inte kyla där man vill ha värme -> kompressorn och fram till expansionsventilen.Om kompressorn kyls internt av köldmediet sjunker även oljetemperaturen. Oljan bör ha driftstemperatur för att hållas i bra skick, viskositet och inte binda köldmedium som förstör smörjande egenskaper. Gör expansionsventilen sitt jobb så kan inte vätska gå tillbaka till kompressorn. Men med tanke på vad man kan se i fält så sker nog inte detta helt perfekt i verkligheten. Sker ingen värmeupptagning så bör flödet vara helt/nästan still, då stannar den på lågtryckslarm och det larmet har jag aldrig sett någon Mitshubishiägare skriva.Då kan man bara gissa vad som händer. Om invertern sänker kompressorn så får den igenisade kondensorn mer kapacitet att ge värme, då kan den hålla sig ifrån larmet. Kör kompressorn för fullt, ja då är det absolut vätska som går vidare.Så vad som händer exakt behöver man koppla in monometerställ för att se.VerkningsgradAvfrostningar möjliggör för uteluften att koka köldmediumet, så köldmediumet kan ta upp ny energi.Om man jämför specifikationen på en värmepump som går i 0 gradig utetemperatur mot -20 så är COP förmodligen cirka +- 3,75 respektive +- 2,2. Det är ju bara tillgänglig energi som skiljer här om framledningen är den samma.Är det en ishög över förångaren så "flyttar du" värmepumpen in i ett klimat där det är kallare "ute". Då sjunker verkningsgraden likt labbsiffrorna i optimalt förhållande.Så det vill man ju inte. En igenisad värmepump skulle jag tro har COP max 1,5. Offra 5 minuter avfrostning för att få tillbaka verkningsgraden till 3,75 kan vara värt att offra 3-5 minuter avfrostning. Desto oftare man avfrostar desto snabbare smälts isen.
Jag har loggat en värmepump som gick med för täta avfrostningar, avfrostade som regel innan det bildats någon frost alls synligt.Resultatet var förvånande, det tog 7 minuter och under den tiden förbukades elenergi för 3 öre om man räknar med elpris 1 kr.Så onödiga avfrostningar är BILLIGA, så det är säkert en perfekt lösning för er som har dessa problem.
Hur har det gått för alla er med zubadan utedelar? Någon lösning från mitsubishi?Har ni något framför eller på sidan av era utedelar som gör att ljudet studsar tillbaka rakt in i huset?Har själv beställt en och ska nog fråga om att ställa om till Sw7 som en användare ovan gjort om oljudet skulle uppstå.
Nä jag har stora mängder vatten. Vad jag kan se så hade det värsta oljudet försvunnit om den bara satt igång avfrostningen i tid. Så sent som någon vecka sedan (någon minus) stod den och krystade i 20min innan iglon gav med sig. Bifogar ett videoklipp...