Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecodan utedel lÃ¥ter mycket vid frostbildning?  (läst 19412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #60 skrivet: 07 februari 2022, 07:08:42 »
Ja just det!

Byggde ett bullerplank på 4m. (helt fristående från husväggen)
100mm markplatta och 28mm plankor som "botten".

Hjälpte inte ett skit!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #61 skrivet: 07 februari 2022, 09:40:14 »
Kanske skulle prova flytta in "utetempgivaren" pÃ¥ insidan av förÃ¥ngaren, det borde göra att den avfrostar lite oftare.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #62 skrivet: 12 februari 2022, 15:01:35 »
Okey, lite (possitiva) nyheter gällande oljud och tidigare avfrostning:
(Jag är ingen expert, delar bara med mig av mina erfarenheter!)

Vi är ju slående överens om att utedelen dånar mer och mer med växande frostbildning på kylflänsarna. Detta p.g.a fläkten vars luftflöde ändras när kylflänsarna är igensatta.

Jag var inne på att ändra SW7 dipp 6 till "ON" tidigare i tråden, men vågade inte riktigt p.g.a. varningen i manualen (V.g. se bilaga) samt avrådan här.

Nu har jag haft SW7 - 6 "ON" nästan en vecka och kan konstatera att:
Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.

Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket.

Nackdelen (kan vara) att han avfrostar flera gånger och bra mycket tidigare.
Jag har sett honom avfrosta flera gånger utan att det har kommit en endaste droppe kondens vatten.

Sämre ekonomi? Troligen, men det skiter jag i. Jag var beredd att köra elpatron för både värme och varmvatten.

Notera också att jag bor i Skåne! Jag har 4 km till havet och 3 km till en sjö!
SÃ¥ jag har det ganska fuktigt.

Sedan vad Mitsubishi tolkar som "for high humidity" låter jag vara osagt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #63 skrivet: 12 februari 2022, 18:35:20 »
Tråkigt att den avfrostar för ofta. Men hellre det, utan is blir avfrostningarna förhoppningsvis klara väldigt fort. Gör den det var 45:e minut oavsett hade jag tyckt det var jättebra. Ekonomin blir förmodligen bättre i alla fall. Står luften stilla i timmar plockas nästan ingen billig energi ut.
Även farligt för kompressorn när det är så.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #64 skrivet: 13 februari 2022, 09:35:55 »
Tråkigt att den avfrostar för ofta. Men hellre det, utan is blir avfrostningarna förhoppningsvis klara väldigt fort. Gör den det var 45:e minut oavsett hade jag tyckt det var jättebra. Ekonomin blir förmodligen bättre i alla fall. Står luften stilla i timmar plockas nästan ingen billig energi ut.
Även farligt för kompressorn när det är så.

Inget ifrågasättande här, bara nyfiken varför det är så?
Varför är det farligt för kompressorn med stillastående luft? Inget att arbeta med, så att säga?
Vidare, andra hävdar att färre avfrostningar är bättre för ekonomin, då avfrosning "kostar".

Jag vet inte, jag känner att maskinen gör sitt jobb annars, vill bara bli av med oljudet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #65 skrivet: 13 februari 2022, 12:12:07 »
Inget ifrågasättande här, bara nyfiken varför det är så?
Varför är det farligt för kompressorn med stillastående luft? Inget att arbeta med, så att säga?
Vidare, andra hävdar att färre avfrostningar är bättre för ekonomin, då avfrosning "kostar".

Jag vet inte, jag känner att maskinen gör sitt jobb annars, vill bara bli av med oljudet.
Lite att det inte är något att arbeta med, men väldigt sekundärt perspektiv.
Utan den får svårt att göra sina förväntade steg med köldmediet. Efter expansionsventilen börjar värmeupptagningen. Vätska i lågt tryck ska kokas. När det kokar tar det upp värme. Detta ska ske i förångaren med hjälp av uteluften som energikälla.
Flödeshastigheten i detta förångningssteg regleras av expansionsventilen. Feedback sitter efter förångaren. Det får inte gå för fort och inte för långsamt. Måste man välja får det gärna ske en fullständig förångning, dvs för långsamt.

Passerar det ändÃ¥ vätska sÃ¥ kommer det till kompressorn, som kan vara varierande bra pÃ¥ ta hand om vätska. Men det är aldrig mening att kompressorn ska fÃ¥ vätska, för det är tanken att uteluften ska vara energikällan, inte kyla där  man vill ha värme -> kompressorn och fram till expansionsventilen.

Om kompressorn kyls internt av köldmediet sjunker även oljetemperaturen. Oljan bör ha driftstemperatur för att hållas i bra skick, viskositet och inte binda köldmedium som förstör smörjande egenskaper.

Gör expansionsventilen sitt jobb så kan inte vätska gå tillbaka till kompressorn. Men med tanke på vad man kan se i fält så sker nog inte detta helt perfekt i verkligheten. Sker ingen värmeupptagning så bör flödet vara helt/nästan still, då stannar den på lågtryckslarm och det larmet har jag aldrig sett någon Mitshubishiägare skriva.
Då kan man bara gissa vad som händer. Om invertern sänker kompressorn så får den igenisade kondensorn mer kapacitet att ge värme, då kan den hålla sig ifrån larmet. Kör kompressorn för fullt, ja då är det absolut vätska som går vidare.

Så vad som händer exakt behöver man koppla in monometerställ för att se.

Verkningsgrad


Avfrostningar möjliggör för uteluften att koka köldmediumet, så köldmediumet kan ta upp ny energi.
Om man jämför specifikationen på en värmepump som går i 0 gradig utetemperatur mot -20 så är COP förmodligen cirka +- 3,75 respektive +- 2,2. Det är ju bara tillgänglig energi som skiljer här om framledningen är den samma.
Är det en ishög över förångaren så "flyttar du" värmepumpen in i ett klimat där det är kallare "ute". Då sjunker verkningsgraden likt labbsiffrorna i optimalt förhållande.

Så det vill man ju inte. En igenisad värmepump skulle jag tro har COP max 1,5. Offra 5 minuter avfrostning för att få tillbaka verkningsgraden till 3,75 kan vara värt att offra 3-5 minuter avfrostning. Desto oftare man avfrostar desto snabbare smälts isen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #66 skrivet: 15 februari 2022, 13:29:04 »
Lite att det inte är något att arbeta med, men väldigt sekundärt perspektiv.
Utan den får svårt att göra sina förväntade steg med köldmediet. Efter expansionsventilen börjar värmeupptagningen. Vätska i lågt tryck ska kokas. När det kokar tar det upp värme. Detta ska ske i förångaren med hjälp av uteluften som energikälla.
Flödeshastigheten i detta förångningssteg regleras av expansionsventilen. Feedback sitter efter förångaren. Det får inte gå för fort och inte för långsamt. Måste man välja får det gärna ske en fullständig förångning, dvs för långsamt.

Passerar det ändÃ¥ vätska sÃ¥ kommer det till kompressorn, som kan vara varierande bra pÃ¥ ta hand om vätska. Men det är aldrig mening att kompressorn ska fÃ¥ vätska, för det är tanken att uteluften ska vara energikällan, inte kyla där  man vill ha värme -> kompressorn och fram till expansionsventilen.

Om kompressorn kyls internt av köldmediet sjunker även oljetemperaturen. Oljan bör ha driftstemperatur för att hållas i bra skick, viskositet och inte binda köldmedium som förstör smörjande egenskaper.

Gör expansionsventilen sitt jobb så kan inte vätska gå tillbaka till kompressorn. Men med tanke på vad man kan se i fält så sker nog inte detta helt perfekt i verkligheten. Sker ingen värmeupptagning så bör flödet vara helt/nästan still, då stannar den på lågtryckslarm och det larmet har jag aldrig sett någon Mitshubishiägare skriva.
Då kan man bara gissa vad som händer. Om invertern sänker kompressorn så får den igenisade kondensorn mer kapacitet att ge värme, då kan den hålla sig ifrån larmet. Kör kompressorn för fullt, ja då är det absolut vätska som går vidare.

Så vad som händer exakt behöver man koppla in monometerställ för att se.

Verkningsgrad


Avfrostningar möjliggör för uteluften att koka köldmediumet, så köldmediumet kan ta upp ny energi.
Om man jämför specifikationen på en värmepump som går i 0 gradig utetemperatur mot -20 så är COP förmodligen cirka +- 3,75 respektive +- 2,2. Det är ju bara tillgänglig energi som skiljer här om framledningen är den samma.
Är det en ishög över förångaren så "flyttar du" värmepumpen in i ett klimat där det är kallare "ute". Då sjunker verkningsgraden likt labbsiffrorna i optimalt förhållande.

Så det vill man ju inte. En igenisad värmepump skulle jag tro har COP max 1,5. Offra 5 minuter avfrostning för att få tillbaka verkningsgraden till 3,75 kan vara värt att offra 3-5 minuter avfrostning. Desto oftare man avfrostar desto snabbare smälts isen.


Tack för uttömmande och bra svar! Det är sådant här som lyfter forumet! :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #67 skrivet: 15 februari 2022, 13:36:06 »
Jag har loggat en värmepump som gick med för täta avfrostningar, avfrostade som regel innan det bildats någon frost alls synligt.
Resultatet var förvånande, det tog 7 minuter och under den tiden förbukades elenergi för 3 öre om man räknar med elpris 1 kr.
Så onödiga avfrostningar är BILLIGA, så det är säkert en perfekt lösning för er som har dessa problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #68 skrivet: 19 februari 2022, 19:50:38 »
Jag har loggat en värmepump som gick med för täta avfrostningar, avfrostade som regel innan det bildats någon frost alls synligt.
Resultatet var förvånande, det tog 7 minuter och under den tiden förbukades elenergi för 3 öre om man räknar med elpris 1 kr.
Så onödiga avfrostningar är BILLIGA, så det är säkert en perfekt lösning för er som har dessa problem.

Tack för matnyttig information.
Jo, han är som sagt märkbart tystare. Men fortfarande hörs han in, så det blir att flytta utedelen.
Men för någon annan kanske snabbare avfrostningar är en permanent lösning.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #69 skrivet: 29 april 2022, 16:11:15 »
Hur har det gått för alla er med zubadan utedelar? Någon lösning från mitsubishi?

Har ni något framför eller på sidan av era utedelar som gör att ljudet studsar tillbaka rakt in i huset?

Har själv beställt en och ska nog fråga om att ställa om till Sw7 som en användare ovan gjort om oljudet skulle uppstå.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #70 skrivet: 04 maj 2022, 19:24:43 »
Hur har det gått för alla er med zubadan utedelar? Någon lösning från mitsubishi?

Har ni något framför eller på sidan av era utedelar som gör att ljudet studsar tillbaka rakt in i huset?

Har själv beställt en och ska nog fråga om att ställa om till Sw7 som en användare ovan gjort om oljudet skulle uppstå.

Svar från Mitsubishi kan du glömma.
Antingen får du "vi har aaaaaaldrig hört talas om liknande" eller "Det ska vara så".

Nu har jag en Ecodan utedel (SW100YAA) och den dånar väldigt mycket.
Men så som jag tolkar forumet så har Zubadanutedelarna samma dånande.
Igentligen inte så konstigt, det är väldigt liknande utrustning.

SW7-6 gjorde så min utedel låter märkbart mindre, men ändå dånar den mycket.

Att ljudet studsar tillbaka låter lite långsökt i mitt fall. Det är mer än 13 m ljudet färdas.
Men man ska aldrig äga aldrig.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #71 skrivet: 05 maj 2022, 18:50:57 »
Tråkigt! Jag kommer väl få reklamera allt om det är för mycket oljud, bli en jobbig kund helt enkelt ;)

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #72 skrivet: 07 maj 2022, 07:33:32 »
Ni som har problem med avfrostning på utedelen. Har ni lite vatten i systemet tex golvvärme eller 1 rörs system som gör att det inte finns nog med energi för värmepumpen att hämta när den ska avfrosta?
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad bolian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #73 skrivet: 11 maj 2022, 08:23:49 »
Nä jag har stora mängder vatten. Vad jag kan se så hade det värsta oljudet försvunnit om den bara satt igång avfrostningen i tid. Så sent som någon vecka sedan (någon minus) stod den och krystade i 20min innan iglon gav med sig. Bifogar ett videoklipp...
« Senast ändrad: 11 maj 2022, 08:36:47 av bolian »

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #74 skrivet: 11 maj 2022, 19:36:54 »
Nä jag har stora mängder vatten. Vad jag kan se så hade det värsta oljudet försvunnit om den bara satt igång avfrostningen i tid. Så sent som någon vecka sedan (någon minus) stod den och krystade i 20min innan iglon gav med sig. Bifogar ett videoklipp...

Ser ut som min gjorde innan min tekniker uppmanade mig att ställa om till tidigare avfrostning.
Se om det hjälper dig?
SW7-6 på utedelens kretskort, bild finns längre upp i tråden

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!