Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecodan utedel lÃ¥ter mycket vid frostbildning?  (läst 19410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #45 skrivet: 08 december 2021, 06:41:06 »
För min del så är det inte vibrationer utan kavitation. Alltså att fläkten inte får lyft enkelt uttryckt.
När problemen börjar så blåser det inget alls rakt framför fläkten, men står man vid sidan så känns ett pulsande lufttryck.
Det låter inte särskilt starkt, och det är ett väldigt lågfrekvent ljud. Likt när någon spelar musik med djup bas. Det hördes in hos grannarna också. Ljudet låter precis som rotorblad, vilket det är också, fast små :)
Tänk er en störtande helikopter i slowmotion, tjoff.......tjoff.......tjoff.
Ja svårt att beskriva. Omöjligt att beskriva bra samt få med på film.

Stefan85 jag återkommer till dig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #46 skrivet: 08 december 2021, 07:12:13 »
Det där har jag varit med om på en luft/luftvärmepump som avfrostade lite väl sent (Kinamaskin) och i slutet av varje driftscykel så slutade det blåsa i mitten av fläkten, bara i periferin kunde man känna ett drag.
Inga missljud från fläkten dock.
Tyder alltså enligt min uppfattning att de avfrostar lite väl sent för att få det flöde den behöver.
Tror inte att det är god driftsekonomi heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #47 skrivet: 08 december 2021, 09:14:38 »
För min del så är det inte vibrationer utan kavitation. Alltså att fläkten inte får lyft enkelt uttryckt.
När problemen börjar så blåser det inget alls rakt framför fläkten, men står man vid sidan så känns ett pulsande lufttryck.
Det låter inte särskilt starkt, och det är ett väldigt lågfrekvent ljud. Likt när någon spelar musik med djup bas. Det hördes in hos grannarna också. Ljudet låter precis som rotorblad, vilket det är också, fast små :)
Tänk er en störtande helikopter i slowmotion, tjoff.......tjoff.......tjoff.
Ja svårt att beskriva. Omöjligt att beskriva bra samt få med på film.

Stefan85 jag återkommer till dig.


Det du beskriver låter som mitt fall också!
Jag har ett plank, ca. 6m från utedelen. Misstänker att ljudet resoneras upp mellan plank och husets yttervägg och det blir öronbedövande tillslut.

Tack snälla!


Det där har jag varit med om på en luft/luftvärmepump som avfrostade lite väl sent (Kinamaskin) och i slutet av varje driftscykel så slutade det blåsa i mitten av fläkten, bara i periferin kunde man känna ett drag.
Inga missljud från fläkten dock.
Tyder alltså enligt min uppfattning att de avfrostar lite väl sent för att få det flöde den behöver.
Tror inte att det är god driftsekonomi heller.

Jag har en liten teori om detdär.
Jag tror att, eftersom jag har 100YAA modellen, alltså 13kW max effekt så är min utedel för stor för huset.
162 kvm på tre våningsplan.

Eftersom han inte behöver så mycket energi för att hålla värmen igång, särskilt inte när frostbildningen är som värst (mellan 0 och +5 grader), kan han gå längre med igensatta kylflänsar och oljudet är ett faktum?
Jag borde avfrosta nu, men jag håller lite på det, då jag ändå inte behöver så mycket kapacitet. -tänket.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #48 skrivet: 08 december 2021, 09:21:07 »
Nja, jag tror det är så enkelt att de borde trigga avfrostningen lite snabbare.
Som regel styrs det där av difftemp mellan utetemp och temp på gasen efter förångaren, och om man har för stor deltaT som trigger så kan det täcka med luften som vispar runt INNE i maskinen för att gasen skall värmas tillräckligt, alltså även om det frostat på rejält utvändigt.
Min teori är att den börjar suga luft i mitten av fläkten, luften studsar mot insidan av förångaren och värmer gasen tillräckligt för att avfrostning inte skall triggas - den nedkylda luften skickas sedan ut i fläkthjulets periferi.
Det kan t.o.m vara så att tempgivaren som sitter på röret efter förångaren värms av luften som cirkulerar runt inne i utedelen - så det kanske skulle gå lösa genom att isolera den givaren utvändigt så den verkligen bara mäter gastemperaturen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #49 skrivet: 09 december 2021, 19:58:55 »
Det kan t.o.m vara så att tempgivaren som sitter på röret efter förångaren värms av luften som cirkulerar runt inne i utedelen - så det kanske skulle gå lösa genom att isolera den givaren utvändigt så den verkligen bara mäter gastemperaturen.

Tack för matnyttig information!
Är det rätt uppfattat att det är TH3 (Rödmarkerad) man ska isolera då?

EDIT:
Om det är TH3 så ska resistansen vara mellan 4.3 och 9,6 kOhm. Får ta och mäta upp det vid tillfälle
« Senast ändrad: 09 december 2021, 20:31:53 av Stefan85 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #50 skrivet: 09 december 2021, 20:44:07 »
Osäkert, det verkar ju finnas 3 tempgivare på den sidan av förångaren, men nr 3 verkar ju trolig. Brukar i alla fall sitta på samlingsröret efter förångaren, eller på ett av rören innan samlingsröret.

Det här är ju ett riktigt långskott, jag bara spekulerar fritt vad som skulle kunna orsaka denna typ av problem.
Det är ju uppenbart att det är nåt de inte "hittat" i sina labbtester i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #51 skrivet: 10 december 2021, 10:38:09 »
TH3 sitter ju som jag tolkar det placerad så att den vid värmedrift mäter temperaturen på köldmediet efter expansionsventilen men före evaporatorn, så den kan väl inte vara rätt?

Dock finns det ingen tempgivare efter evaportatorn men före kompressorn, där en sÃ¥dan skulle behöva sitta för att kunna bedöma hur väl evaporatorn fungerar eller om det är för mycket frost relativt vad TH7 mäter i omgivningstemperatur.   Sc:,h

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #52 skrivet: 10 december 2021, 12:57:20 »
Tolkar samma.
Hittar du TH6 i verkligheten? Sitter den på utgående förångare?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #53 skrivet: 10 december 2021, 13:50:03 »
Mmm, såg fel på streckade och hela linjen, så det stämmer.
Men jag undrar om det där schemat verkligen stämmer?
Kan de ha återanvänt ett AC-flödeschema och räknar med att ingen skall analysera det hela?
Ett sätt att avgöra det är ju att mäta temperaturen före/efter förångaren för att se vilken ledning som är varmare, det är den "varma" som skall isoleras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #54 skrivet: 10 december 2021, 15:26:11 »
Tolkar samma.
Hittar du TH6 i verkligheten? Sitter den på utgående förångare?

Har inte manualen tillgänglig i skrivande stund.
Men minns jag rätt, så är kontakten till TH6 på kretskortet och då kan man följa tråden ut där den sitter i verkligheten.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #55 skrivet: 10 december 2021, 15:29:08 »
Mmm, såg fel på streckade och hela linjen, så det stämmer.
Men jag undrar om det där schemat verkligen stämmer?
Kan de ha återanvänt ett AC-flödeschema och räknar med att ingen skall analysera det hela?
Ett sätt att avgöra det är ju att mäta temperaturen före/efter förångaren för att se vilken ledning som är varmare, det är den "varma" som skall isoleras.

Schemat skall vara till min SW100YAA.

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #56 skrivet: 12 december 2021, 10:31:41 »
Om jag inte har sagt det innan så är min en WM85YAA. Och den värmer för tillfället bara huset på 160kvm. Den skall även värma garaget när jag har fått klart någon form av kulvert dit.

Jag har egentligen också för stor pump vid normal väderlek. Men eftersom huset ligger nära havet och det ofta blåser rätt bra så behövs den extra effekten för att inte behöva elpatronen.
Vid vindstilla dagar runt nollan eller strax under så lämnar pumpen för hög effekt på lägsta fart och slår då av lite väl ofta.
Tror också detta gör att den isar på bra, eftersom den klarar sig med luften som vispar runt i utedelen.

Jag tror att oljudet hade minskat om man hade valt en annan design på fläkten, fler blad helt enkelt.
Fler blad ger högre statiskt lufttryck och mindre ljud. Men fler blad ger också en mindre effektiv fläkt och dyrare tillverkning.
Tittar man på tex Nibe eller CTC så har de flera fläktblad med mindre stigning.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #57 skrivet: 12 december 2021, 15:26:12 »
Jag skulle tro 5 blad är sweet spot.
Men det finns en till sak som är värd att fundera på. Desto fler blad desto mindre blir dem, då får de en högre resonansfrekvens som kan börja självsvänga med hur motorn är uppbyggd.
Gick till botten med vad ljudet berodde på min som har 7 eller 9 blad. Gjuten aluminiumfläkt. Känns lite som sjungande vinglas allt ihop, ylar friskt i vissa varvtal.

Tror absolut att ni löser era problem genom att modifiera signalen på avfrostningsrelevanta givaren. Bara så den visar 2-3 grader lägre, det är inte så svårt - om man inte är rädd för modifiera förstås.
Ännu enklare, givarkompensation finns inte i menyn så som på IVT väl?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Trelgob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #58 skrivet: 12 december 2021, 19:39:33 »
Det där har jag varit med om på en luft/luftvärmepump som avfrostade lite väl sent (Kinamaskin) och i slutet av varje driftscykel så slutade det blåsa i mitten av fläkten, bara i periferin kunde man känna ett drag.
Inga missljud från fläkten dock.
Tyder alltså enligt min uppfattning att de avfrostar lite väl sent för att få det flöde den behöver.
Tror inte att det är god driftsekonomi heller.

Samma fenomen pÃ¥ min Zubadan. Kolla länken till videon där jag gjorde det enkla toapapper-testet.  Solklart att fläkten suger in luft i mitten och blÃ¥ser ut i periferin. Luftflödet möts alltsÃ¥ mitt i propellern.  Detta kan omöjligen öka verkningsgraden!!  Katastrofalt dÃ¥ligt av konstruktör / ingenjör!!

https://photos.app.goo.gl/DFL4tfUatfiaLaiz8
« Senast ändrad: 12 december 2021, 19:45:02 av Trelgob »

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #59 skrivet: 06 februari 2022, 23:53:52 »
Det har regnat hela dagen, nu är det 0 grader ute.
Det är rejält fuktigt och utedelen dånar som bara den med igensatta kylflänsar.

Passade på att ta De-Icer (som man använder till bilens vindruta).
Ljudbilden blev snabbt bättre. Både lägre och dånandet försvann.

Igentligen inte mycket nytt, men tänkte bara skriva och bekräfta ämnet på tråden.

Försökte själv med toapapperstestet, helt otroligt att man kan släppa ut en sådanhär dålig maskin på marknaden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!