Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering av radiatorer, integrerade koppel?  (läst 679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matrin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Justering av radiatorer, integrerade koppel?
« skrivet: 02 oktober 2022, 15:33:14 »
Hej!

Vi bor i ett hus byggt i mitten av 60-talet. Original-uppvärmningen var oljepanna, men vi har bytt pannan mot en bergvärmepump.

Vi har problem med fördelningen av värme. Radiatorerna pÃ¥ övervÃ¥ningen  blir väldigt varma, det är inte mÃ¥nga millimeter vi kan vrida pÃ¥ termostaterna innan de blir för varma. PÃ¥ nedervÃ¥ningen däremot blir radiatorerna inte lila varma. Speciellt inte i vardagsrummet (ca 40 m2) där radiatorn bara blir ljummen.

Jag har läst lite trådar angående injustering av radiatorer och tänkte prova mig på det. Men när jag kollade på elementen så är kopplet integrerat i radiatorn, inte "fristående" som de koppel som beskrivits i de trådar jag läst. Går flödet att justeras i dessa radiatorer?

Den enda radiatorn där in-och utlopp skiljer sig åt är det stora, där inloppet är på ena sidan och utloppet på andra sidan. Där ser det ut som att det skulle kunna gå att justera på utloppet, eller?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9706
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Justering av radiatorer, integrerade koppel?
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2022, 15:42:43 »
Hej! Jag tycker det låter som man får sätta en instrypningsventil på stammen till övervåningen för att få ner flödet dit och förhoppningsvis öka flödet och värmen på nedervåningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29417
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering av radiatorer, integrerade koppel?
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2022, 08:42:45 »
På bild 2 har du en returventil, bara att lossa täckmuttern och skruva.
Enklast är att skruva in helt och sen räkna antal varv man skruvar ut och anteckna.

De andra är svårare, ser nästan ut som enrörskoppel?
Vet du säkert att nån stolle inte blandat enrör med 2-rörsgrejer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad matrin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Justering av radiatorer, integrerade koppel?
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2022, 09:59:45 »
Jag har ingen aning faktiskt. Jag är osäker på vilket system det är i huset. Det går ut en ledning från pannan, ledningen delar sedan upp sig i en ledning till övervåningen och en till undervåningen. Det finns bara en returledning som kommer upp ur golvet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29417
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering av radiatorer, integrerade koppel?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2022, 13:23:10 »
Jag har ingen aning faktiskt. Jag är osäker på vilket system det är i huset. Det går ut en ledning från pannan, ledningen delar sedan upp sig i en ledning till övervåningen och en till undervåningen. Det finns bara en returledning som kommer upp ur golvet.

Då är det enkelt att kolla.
Stäng radiatorn på understa bilden helt (är ganska säker på att den är 2-rörskopplad), blir alla andra kalla då så är det ettrörsystem.
Är de övriga fortfarande varma så har du 2-rörsystem (vilket är vanligast om returen inte är förgrenad).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad matrin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Justering av radiatorer, integrerade koppel?
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2022, 08:18:34 »
Nu har jag testat att stänga av radiatorn. De andra radiatorerna är fortfarande varma.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29417
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering av radiatorer, integrerade koppel?
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2022, 23:21:23 »
Man kan ju försöka byta ut de där termostaterna mot nån handratt.
Tror det är AGA termostater, men vilken handratt och adapter som behövs är jag inte säker på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Justering av radiatorer, integrerade koppel?
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2022, 07:44:04 »
KrÃ¥ngla inte med att försöka strypa pÃ¥ returen.  För det första är det ingen instrypningsventil utan en avstängning för att kunna lyfta av radiatorn och för det andra sÃ¥ är det sÃ¥ otroligt enkelt att skruva av termostaterna och skruva pÃ¥ en plasthatt där istället.  Med den stryper man in flödet och termostatventilen är till för reglering av flödet.

https://www.thingiverse.com/thing:4242812

https://www.vvsbutiken.nu/search.html?SEARCH=1&Search_Text=Handratt&SEARCH=

« Senast ändrad: 08 oktober 2022, 08:13:18 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!