Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn  (läst 8836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« skrivet: 24 september 2006, 22:01:13 »
Går och väntar på att få min Sanyo 123ehn monterad.
Jag tänkte försöka att förbereda installationen så att jag inte drabbas av något obehagligt oväntat.
Det ingår tydligen väggfäste och 5 m rör.

Problemet är att jag inte riktigt vet hur och var jag skall placera ytterdelen.
Enklast är väl att hänga upp den på väggen över källarnedgången intill entren/hallen så kommer den
nära innerdelen. Det är bara det att det är bergtegel som är stenhårt, dessutom tror
jag det blir fruktansvärt fult och kommer att förstöra den mycket fina stenfasaden.

Jag funderar därför på att markmontera den längre bort på samma vägg där den inte syns lika mycket.
Det är markplattor här och jag tänkte därför höra om ni kan tipsa om bra markstativ och vad de kan kosta till Sanyo 123ehn?
Kan man kanske bygga något själv med behållare under för kondensvattnet? Hur högt upp från mark skall den sitta?
Jag antar att markmonteringen bör bli bättre ur bullersynpunkt. Är det ok att montera på plattor om man säkrar den i väggen?
Denna markmontering kommer att innebära att jag behöver större längd rör än 5 meter.

Jag skall ta ett kort på fasaden och försöka posta det imorgon så att det bättre syns hur jag menar.

Tacksam för tips och ideer gällande just mark kontra väggmontering.

Utloggad morsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #1 skrivet: 25 september 2006, 18:22:11 »
Denna markmontering kommer att innebära att jag behöver större längd rör än 5 meter.

Nu är inte jag någon expert på området men man tappar nog effekt ju längre ifrån innedelen är ifrån utedelen. Jag tror också att varje 90 graders böj räknas som 1 meter. Kan vara bra att veta.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #2 skrivet: 26 september 2006, 00:01:21 »
...Jag tror också att varje 90 graders böj räknas som 1 meter. Kan vara bra att veta.
Den matematiken gäller rör man knäcker tvärt utan verktyg. Gör man böjar försiktigt i vida radier eller med bra verktyg så blir det inte dylika förluster. En innerdel och ytterdel innehåller säker mer än 50+ st 90º böjar och inte besväras maskinen nämnvärt av det?
Bara för att man placerar pumpen längre bort så borde det inte öka antalet 90º böjar nämnvärt...

Denna markmontering kommer att innebära att jag behöver större längd rör än 5 meter.
Precis som morsbo säger så uppstår det en del förluster. Dels sipprar värmen bort genom isoleringen, dels försvinner en del effekt pga strömningsförluster. Förlusterna inom 1-5m är det nog bara petnoga tekniker som bryr sig om. Utöver 10m bör man verkligen tänka till. Då kan det bli aktuellt/lönsamt med att dimensionera om rör och sådant.
Vad som är riktigt enkelt är att tilläggsisolera rören (själv). Kostar inte mycket per meter, en engångsgrej som gör att man sover lite bättre med tanken på att man gjort vad man kan.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #3 skrivet: 26 september 2006, 21:33:11 »
Tack för era svar, skall försöka ta ett kort efter jobbet innan mörkret faller
så är det kanske lättare att hitta bästa placering.

Var köper man annars markstativ till bra priser?

Utloggad Värmefixaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #4 skrivet: 26 september 2006, 21:44:18 »
jag fick min värmepump installerad i fredags med markstativ betalar 250 kr inkl moms för markstativet köpta via Elon installerad av Electoluxinstall.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #5 skrivet: 26 september 2006, 22:32:06 »
jag fick min värmepump installerad i fredags med markstativ betalar 250 kr inkl moms för markstativet köpta via Elon installerad av Electoluxinstall.
Kan tänka mig att i installationspriset ingår väggfäste för ett antal hundralappar så 250kr var nog en del av mellanskillnaden.
Tycker att det var ett jädrigt bra pris, även för att vara mellanskillnaden + väggfästekostnad.
Typiskt kostar nog markstativ en bra bit norr om 1000kr... hittade kylma's grossist priser, 1300kr(!!!) innan moms och påslag altså.

Annars kan man bli rätt så kreativ med en såg + formplyfa + 3 säckar cement + lite skruv och hyvlat plank.
Kan man gjuta smäckra lodräta vingar under pumpen, komplettera med något trevligt slags krysstag så dom inte tippar.

Annan lite tråkigare lösning är att gjuta plint (runda pelare) finns en del exempel på det.
Det är enkelt och funktionellt men inte så där bedårande snyggt. Pumpen är så rektangulär, ett par runda pelare under tyckte jag inte blev så där jätteharmoniskt. Nåja, det blev gjort på ett kick.

Det markställage jag såg på kylma var endast 310mm hög. Så har du ofta 3dm höga snövallar runt huset där du bor så bör du skotta eller fixa högre stativ.

Ang. gjutform
Ju mer "hål" du lägger till i formen desto lättare blir ju "biten" och desto mindre cement går det åt. Gör alltid bitarna något koniska så cementbiten kan falla ur formen när den är brunnit tillräckligt (ifall du tänkte gjuta fler ggr i samma form). Släta ytor släpper naturligtvis enklare.
« Senast ändrad: 26 september 2006, 22:38:10 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad MatteSund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige, Stockholm, 3,5 mil NO, Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lura EON pÃ¥ kulor
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #6 skrivet: 27 september 2006, 16:24:37 »
 *vinkar*
Så här ser ställningen ut till min Fujitsu.
Kan kanske ge någon ide.
Installatören hade den med sig och den ingick i priset (15.000)
i september 2005. Markhöjd ca 45 cm.
1 års jubileum med lvp, mycket nöjd.
 :D :D :D

Öhö !!, Glömde visst bilden !!

« Senast ändrad: 28 september 2006, 09:59:49 av MatteSund »
Villa 3,5 mil NO Stockholm, Ã…kersberga
126 m2, 1-plan öppen lösning, tidigare olja, numera vattenburen el, byggår 1967.
Fujitsu ASY9LB sedan nov 2005.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #7 skrivet: 29 september 2006, 15:46:20 »
Hei MatteSund
Hvordan får du vekk " is-kaka" under utedelen ? Ser ut som tverrstaget i markstativet er til hinder . Kanskje du har en liten beholder under som du tømmer ofte ?

Raptus  *vinkar*
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad MatteSund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige, Stockholm, 3,5 mil NO, Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lura EON pÃ¥ kulor
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #8 skrivet: 29 september 2006, 16:34:36 »
Hej Raptus.
Du har helt rätt, på hösten, och nu innan vintern har jag
en hink på 5 liter som jag tömmer vid behov, fuktiga dagar som det
blir nu på hösten, varje dag eller varannan.
När det blev kallt, i vintras kopplade jag en hängränna under som leder bort
vattnet 1,5-2 meter där jag hade min skridskobana.
Skridskobanan varade mellan nyår och mars.
Pumpen jobbar nu endast på natten/tidig morgon, annars stänger
termostaten av den.
Ovanligt varm sensommar och höst.
Nu ser vi fram emot en mild vinter här i mellansverige.
Morsning.
 ::) 
« Senast ändrad: 29 september 2006, 16:41:05 av MatteSund »
Villa 3,5 mil NO Stockholm, Ã…kersberga
126 m2, 1-plan öppen lösning, tidigare olja, numera vattenburen el, byggår 1967.
Fujitsu ASY9LB sedan nov 2005.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2006, 19:38:43 »
Här kommer en bild på alternativen.
Rött är innerdelen intill ytterdörren över trapphuset
på insidan som går ner till källaren.

Blått är väl den montering jag gissar att installatören vill
göra på utsidan med väggfästet.
Teglet är av hårdaste sort och jag gissar att han får problem,
däremot under teglet är det lättbetong och mjukt som smör.
Tjockleken på lättbetongväggen är ca 27 cm.
Sätter man utedelen lågt här så att den täcker det borrade hålet så
finns det risk att utedelen stänger en del av trappan särskilt om man skall
bära möbler el.dylikt.
Sätter man den däremot högre upp på väggen så går trappan fri.
Nackdelen är den hårda tegelväggen samt att den är svår att komma åt för service
samt att ev.is hamnar i trapphuset(brunn finns)
Dessutom är det mycket fult att titta på.

Den gröna markeringen känns bättre då själva trappnedgången går fri från utedelen.
Också lättare att serva men tyvärr längre kabeldragning.

Taket skyddar bägge alternativen bra.
Vilket väljer man? Eller kanske finns det annat bättre alternativ?
« Senast ändrad: 05 oktober 2006, 21:01:38 av kalle2345 »

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2006, 21:07:47 »
Kan det vara en bättre ide att placera den där jag målat gult?
Jag tar bort rabatten och den gröna busken och lägger stenplattor istället.
Den flyttas då ut från husväggen och det kommer att se snyggare ut längs själva fasaden.
Den är då inte heller ivägen när man skall gå ner i trappan.
Nackdelen är att taket som skyddar räcker inte över pumpen men i gengäld så flyttar jag ut störande buller från huset.
Dessutom räcker 5m kabel.

Tänkte isåfall dra rören som gul linje visar, bakåt vinkla den upp och dra den under högsta trappsteget
sedan om det går vinkelrätt rakt igenom väggen strax under teglet och därefter upp på väggen på insidan.

Kan detta vara ett bättre alternativ?

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2006, 21:42:11 »
Hei dere som har vibrasjoner / høy lyd i fra utedel . DET BEHØVER IKKE VÆRE GUMMIDEMPERE ELLER INNFESTING SOM ER PROBLEMET . Det er nok for mange av dere heller at luften som suges inn / blåser ut fra utedel skaper lyd fordi det kan oppstå en fløytefunksjon ved at luften passerer f.eks. utvendig panel som kan være over og underligger . Prøv å dekke til spalten med en trelekt eller lignende og se om det hjelper , kan og være nødvendig å dekke til husveggen bak utedel med glatt plate . Romlende lyd kan også skyldes at det står noe foran utedel i blåseretning , veranda rekkverk takrenne eller lignende . Utedel som har plassering nær takrennenedløp kan og skape uønsket lyd , prøv å skru ned nedløp eller tett igjen spalten mellom rør og vegg . Så for de av dere som har tatt seg bryet med å grave ned separat fundament og dermed fått mindre støy kunne nok de fleste klart seg med å legge flat plate på vegg bak pumpe . Eller montert med lengre avstand til vegg for å styre luft- tilstrømningen unna der fløytefunksjon oppstår . Prøv dette , å svar oss på forumet slik at vi ser at det er enkle metoder som kan virke . Men unntak finnes .
Mvh. Raptus
Bare viser deg denne , utelukker ikke at rekkverket kan skape lyd , men den kan i tilfelle skjermes med plate , lykke til . Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2006, 22:44:15 »
Det får nog bli det gula alternativet om inte montören tycker det är fel.
Jag vill inte ha klumpen hängandes mitt på stenfasaden, så därför tog jag bort
rabatten och busken och lade dit trädgårdsplattor.

Tänkte montera den med väggfästet på muren som avgränsar källartrappan.
Det är den bruna mur som syns på bilden. Botten på pumpen hamnar då i höjd där staketet börjar.
Problemet är att muren är endast 37 cm hög från marken (40cm rekommenderas)och väggfästets utförande har därför
väldigt stor betydelse. Jag vet att det finns en äldre variant där det finns ett tredje fästhål
som ligger över hyllplanet där pumpen skall stå, detta fäste kommer inte att funka eftersom det sänker pumpen
alltför nära marken. De nya fästena brukar ha 2 fästhål och hyllplanet som högsta punkt.

1,Är det någon som vet vilken av väggfästena på min ritning som Ahlsell använder till Sanyo 123?
   Ã„r det den med 3 fästhÃ¥l sÃ¥ tvingas jag nog köpa ett markstativ för 980 kr.

2, Är det svårt att få rörpaketet snyggt böjt längs med väggarna? Det är ju ofta en del saker som sticker ut
på en vägg lister och annat smått, eller måste man nöja sig med att få böjt bara där det är stora vinklar?

« Senast ändrad: 16 oktober 2006, 22:46:05 av kalle2345 »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #13 skrivet: 13 november 2006, 19:49:01 »
Det funkar inte på andra sidan trappen??...om man går med rören under trappen??

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Vägg el.markfäste Sanyo 123ehn
« Svar #14 skrivet: 13 november 2006, 21:44:25 »
Den är redan monterad enligt gul markering.
Det blev det snyggaste sättet.
Det enda som inte är riktigt bra är under trappan
svårt att få rören snyggt där
men skall fixa till något till våren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!