Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Caldo XRH40 fundering  (läst 1423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zoureen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Daikin Caldo XRH40
Daikin Caldo XRH40 fundering
« skrivet: 09 januari 2019, 17:31:27 »
Har haft en Daikin Caldo XRH40 nu i en månad och måste säga att jag är imponerad över värmekapaciteten och öppenspisfunktionen.
Men har en fundering kring en ljud som uppstår när den avfrostar eller rättare sagt när den avfrostat klart låter det som det byggts upp ett kraftigt tryck som släpper och det blir en ordentlig pust som snarare låter som en smäll i innedelen, skall det vara så eller är det nåt fel på min pump?
Upplever även att den avfrostar ofta med tanke på att enligt produktbladet skall XRH klara 10 timmar drift även vid -25 under rätt förutsättningar?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH40 fundering
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2019, 22:03:06 »
Har haft en Daikin Caldo XRH40 nu i en månad och måste säga att jag är imponerad över värmekapaciteten och öppenspisfunktionen.
Men har en fundering kring en ljud som uppstår när den avfrostar eller rättare sagt när den avfrostat klart låter det som det byggts upp ett kraftigt tryck som släpper och det blir en ordentlig pust som snarare låter som en smäll i innedelen, skall det vara så eller är det nåt fel på min pump?
Upplever även att den avfrostar ofta med tanke på att enligt produktbladet skall XRH klara 10 timmar drift även vid -25 under rätt förutsättningar?
Hej och grattis till en fantastisk maskin.
När en maskin jobbar så måste den fördela tiden mellan värmeproduktion och avfrostning. Ju snabbare den avfrostar desto mer värme kan den producera. Det betyder dn effektivare maskin. Vid snabb avfrostning så hinner systemet inte tryckutjämna och då kan det låta lite om enheten. Dock är det inte något som påverkar livslängden. Om maskinen isar på för att det är fuktigt så kan den inte jobba i tio timmar utan den måste avfrosta. Bara fysik faktiskt.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad zoureen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Daikin Caldo XRH40
SV: Daikin Caldo XRH40 fundering
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2019, 21:32:19 »
Tack för svar då ska jag sluta oroa mig över det.
Finns det nått tråg eller liknande att sätta under utomhusenheten då den isar väldigt mycket vilket resulterar i att den vibrerar rejält trots fjäderupphägning?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!