Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!  (läst 4496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #15 skrivet: 19 april 2018, 23:31:51 »
Och tack alla, för de mÃ¥nga kommentarerna! Betydligt bättre respons än jag hade väntat mig!  tummenupp

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #16 skrivet: 20 april 2018, 05:46:59 »
Scroll är bra, få rörliga delar

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #17 skrivet: 20 april 2018, 08:05:46 »
En årlig elförbrukning på 15000 kWh tyder på att pumpen i alla fall fungerar som den ska. 1998 dimensionerade man normalt värmepumpar rätt snålt. De gav ofta bara runt 50 % av maximalt värmebehov. Vid byte till ny pump är det troligt att du vill ha en kraftigare variant. Det kan då bli problem med att markvärmeslingan också är för snålt dimensionerad. Tyvärr finns det vad jag vet ingen visning av drifttimmar och tillsatstimmar på en så här gammal pump. Det hade annars gett en hel del information om dimensioneringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Ason

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Veteranlastbilar Forum
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #18 skrivet: 21 april 2018, 16:25:00 »
Känn på komponenterna när kompressorn är i arbete om där är något som vibrerar eller "skakar". Fäst med buntband så det håller sig stilla. Alla hårda saker som rör ska dock inte fästas i väggen utanför VP förrän 0,5 till en meter bort. Kretskortet ska inte hänga i kablarna, om det nu gör det - det ska sitta fast. Avlasta kontakter o kablar mekaniskt. Är ni enbart vuxna i familjen kan väl fronten vara borttagen, annars ska den dit. Alternativt kanske den är borta för foto?
Döljer min ålder med ett omoget sätt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #19 skrivet: 21 april 2018, 19:50:25 »
Går den så går den. Bara att köra på efter eventuellt lite fix med fronten etc. Sedan är det väl inte någon överraskning att VPn var gammal som gatan när du köpte huset?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #20 skrivet: 22 april 2018, 13:37:23 »
Jag har också hört 20 år livslängd, och precis där är vi nu... :( Jag är väl hyfsat händig, men mina reparationsprojekt brukar falla på att jag inte har rätt verktyg till hands. Är det nåt jag bör göra själv i förebyggande syfte? Eller bara gilla läget, hålla regelbunden koll på Blocket.se och hoppas att det inte smäller när det är som kallast?

Händer det nÃ¥tt sÃ¥ har du ju detta forum att frÃ¥ga till rÃ¥ds.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #21 skrivet: 23 april 2018, 05:12:29 »
kompressorn ser nyare ut än de övriga prylarna, kolla om du ser nån beteckning hur gammal den är.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #22 skrivet: 23 april 2018, 07:16:30 »
Är det inte bara att skruva fast kortet i fronten (stäng av pumpen och dra ur kontakten ur högerkanten sÃ¥ du kan dra om kabeln).  Kanske med skruv/bussningar som saknas, men lätt ersätts.  Sedan skruvar du fast fronten och pumpen  ser ut nästan som ny?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!