Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin eller Mitsubishi?  (läst 7395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad {BÃ¥gen}

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin eller Mitsubishi?
« skrivet: 16 augusti 2017, 14:29:51 »
Det här är säker en otroligt vanlig fråga här men jag hittar inget fråga som passar in på mina funderingar.

Står inför valet mellan en Daikin Caldo x25 eller en Mitsubishi FH25 VEHZ.

Jag är väldigt okunnig på detta området men för mig är dessa väldigt lika och jag har svårt att välja.
Jag tänkte att ni som är mer insatta skulle kanske kunna hjälpa mig att bestämma mig.

Jag har ett 2 plans hus på 130 i Göteborg så vad jag förstår så skulle båda dessa passa mig fint.

Tack på förhand.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2017, 15:39:24 »
Har har en Mitsubishi FH35, skulle aldrig välja den igen p.g.a. knäppningar i plasten på innerdelen. Jag har bytt ut innerdelen en gång och det blev bättre men inte bra.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2017, 16:34:11 »
Vissa verkar ha problem med knäppningar i plasten vissa har det inte....har upplevt det litegrann, men inte så att jag störs av det. Skiljer bara 1000kr till en FH35 så satsa på den istället om ni väljer Mitsu, effekt är något man aldrig kan få för mycket av..
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2017, 16:45:42 »
 kontakta din Ã¥terförsäljare igen om du fortfarande har problem, knäppningar uppstÃ¥r oftast när innerdelen gÃ¥r frÃ¥n att vara varm till nedkyld vid en avfrostning och plasten kan dÃ¥ knäppa dÃ¥ den rör sig.
Kan i och för sig ge lite knäppningar om den uppnått sin temperatur och bara går in i viloläge men det tror jag är mer sällsynt.
Är nog svårt för alla tillverkare att garantera att det inte uppstår några knäppningar från innerdelen.

Kan även bero på att väggen inte är rak så innerdelen hamnar i spänn.
En lite slarvigt monterad uppsättningsplåt kan även ge oljud om den inte sitter dikt mot väggen ordentligt.

Men är det problem som inte är vid avfrostning så kontakta återförsäljaren, han/hon bör hjälpa dig.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2017, 17:09:46 »
Vänta 4 veckor till.  tummenupp
/D

Utloggad {BÃ¥gen}

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2017, 17:21:07 »
Vad händer om 4v?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2017, 18:33:49 »
Förmodligen någon eller några nya modeller som kommer.
Han har skrivit samma sak i Ã¥tskilliga trÃ¥dar sÃ¥ det mÃ¥ste vara nÃ¥got häpnadsväckande pÃ¥ gÃ¥ng  ::)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2017, 07:15:16 »
Daikins tidigare pumpar utan R32 ska vara riktigt bra med lång garanti. Där gör du ett tryggt val oavsett. Men jag säger som M3, gå upp en storlek om du ska. Skadar inte att ha lite till övers, och FH35 iaf är väl inte mer än 1000kr dyrare?

Utloggad elolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2017, 08:19:43 »
Gillar Daikins X- serie med fritt hängande förångare skarpt.
Nu kommer nog den i R-32 med grym prestanda, med namnet XR.
Har du inte panik så vänta tills den kommer.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2017, 09:09:06 »
Ja rykten säger att det kommer en ny Caldo X med R32 i September. De nuvarande Caldo X25/35 är kraftfulla och fina pumpar så
det ska bli mycket intressant.

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2017, 11:35:42 »
Ja rykten säger att det kommer en ny Caldo X med R32 i September. De nuvarande Caldo X25/35 är kraftfulla och fina pumpar så
det ska bli mycket intressant.

You have to notice that Caldo R with R32 (FTXM-M) Pdesingh values is very low comparing to other heat pumps in same size (especially 35).
http://www.daikin.se/binaries/R-serien_2016_tcm544-423575.pdf?quoteId=tcm:544-420383-64

FTXM-M is model year 2016 http://www.daikintech.co.uk/01_Bluevolution/Data/FTXM.html

R25 and R35 seems to be same heat power at -10C 2,2 kW.  :-X
http://emea.intpre.daikineurope.com/energylabel/lot10/index.jsp?o=RXM25M2V1B&i1=FTXM25M2V1B
http://emea.intpre.daikineurope.com/energylabel/lot10/index.jsp?o=RXM35M2V1B&i1=FTXM35M2V1B

Here is Caldo X with R410A
http://emea.intpre.daikineurope.com/energylabel/lot10/index.jsp?o=RXLS25M2V1B&i1=FTXLS25K2V1B
http://emea.intpre.daikineurope.com/energylabel/lot10/index.jsp?o=RXLS35M2V1B&i1=FTXLS35K2V1B
« Senast ändrad: 23 augusti 2017, 11:55:19 av jantijanti »

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #11 skrivet: 23 augusti 2017, 12:13:56 »
Ja det stämmer. Caldo finns idag som Caldo X25/35 och en svagare serie som heter Caldo R men...

...det kommer en ny version av den kraftfullare Caldo X med R32, troligtvis under namnet XR
« Senast ändrad: 23 augusti 2017, 12:16:22 av VP-News »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #12 skrivet: 23 augusti 2017, 12:21:38 »
Ja rykten säger att det kommer en ny Caldo X med R32 i September. De nuvarande Caldo X25/35 är kraftfulla och fina pumpar så
det ska bli mycket intressant.

Av ren nyfikenhet undrar jag vilka effekter pumparna måste ha vid tex -5, -10 eller -15 för att vara kraftfulla och vilken effektivitet bör dom då ha enligt din mening?
Då du skriver att det är fina pumpar innebär det då att du har en sådan modell?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2017, 12:33:29 »
Jantiijanti

Du som gillar att leta runt bland dokumentation kanske kan snoka fram om det är nÃ¥gon modell frÃ¥n Mitsubishi Electric som är 25cm pÃ¥ höjden pÃ¥ väg till det "Nordiska" sortimentet  tummenupp
Kan väl inte vara så tusans svårt att tillverka dom som finns för våra 220-240V istället?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #14 skrivet: 23 augusti 2017, 12:42:06 »
Av ren nyfikenhet undrvid -7 5,3ar jag vilka effekter pumparna måste ha vid tex -5, -10 eller -15 för att vara kraftfulla och vilken effektivitet bör dom då ha enligt din mening?
Då du skriver att det är fina pumpar innebär det då att du har en sådan modell?
Effekten på Caldo X35 är 5,3 vid -7 och 4,6 vid -15 det är i toppskiktet i jämförelse. Att den dessutom har 5 års garanti och 10 års kompressorgaranti grundar för ett bra ägande.

Nej jag har inte Caldo X35, står och väljer mellan Daikin Ururu Sarara R35, Mitsubishi Hero LN35 eller den nya Daikin som släpps snart. Sedan finns det förstås andra intressanta alternativ som tex Panasonic HZ och VZ modellerna, IVT THR-N och Fujitsu LZ09/12 men det är en annan historia.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!