Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r lÃ¥gtryckslarm nr 51 vid driftläge varmvatten Nibe F370  (läst 9251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag får på min Nibe F370 lågtryckslarm nr 51 vid driftläge varmvatten. Jag har loggat aktiviteten på pumpen och ser att larmet inträffar när följande är uppfyllt:

- Värmebärarpumpen är ej aktiv dvs. aktivitet är EJ värme.
- Medeltemperaturen är högre än max inställt värde för el-tillsats
- Inträffar efter 3 min kompressordrift
- Driftläge är varmvatten

Den bifogade bilden visar larmloggen och pumpens värden när larmet kommer. Alla larm har liknande värden. Vid kallare temperatur då värmebärarpumpen går har inte larmet inträffat.

Innan jag tar hit en tekniker tänkte jag kolla med er duktiga forumdeltagare om ni har några idéer om vad det kan bero på. Tilläggas kan att jag har rengjort luftfiltret och justerat trycket till ca 1 bar. Alla element blir varma då värmen går.

2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Vet inte riktigt, men "justerat trycket" säger du, har du fyllt på med vatten då? Dvs. det var lågt innan eller?


Kanske har du luft i tanken. Stäng av pumpen, vänta någon minut och öppna försiktigt på luftningsskruven.
Om det kommer luft efter ett par sekunder håll öppet tills det kommer vatten. Stäng luftskruven.
Repetera vid behov flera ggr.

Egentligen är det bäst att göra detta då cirk.pumpen fått gå en stund men värt ett försök.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja, jag fyllde pÃ¥ frÃ¥n ca. 0.8 bar till ca. 1.0.  Men larmet kom bÃ¥de före och efter.
Jag ska testa att lufta systemet!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Är -13 grader på förångaren normalt vid så pass höga avlufttemperaturer?
Tror du att varmvattentempen stämmer, eller kan den givaren visa fel?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Det tar normalt några minuter att stabilisera temperatrurerna efter att kompressorn startat. Då kan förångaren nå neråt -8° kanske men avluften har ännu inte hunnit bli så kall.

-13° är för lågt och antagligen därför pumpen avbryter.

Jag tror att om det finns luft i tanken så blir kondensorslingan för varm och lämpar av all värme så det inte blir mycket kvar vid förångaren.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag tänker mer att det borde vara tvärt om, om det är luft i slingan så kan den inte bli av med värmen, och då borde avkylningen av frånluften bli låg, samt temp på batteriet hög.
Om det däremot är köldmediebrist så kanske det blir som nu beskrivs?
Fast jag är ingen kyltekniker.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för info och svar. Jag har nu avluftat och fyllt på i omgångar, det var mycket luft. Nu ska det bli intressant att följa loggningen och se vilka värden jag får. Och givetvis se om LP-larmet försvinner. Men om inte detta funkar blir det nog att ta hem en Nibe-tekniker...
Ã…terkommer!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan rapportera att det blivit mycket bättre! På fyra dagar fick jag inte larm alls med idag så kom dock ett. Så helt klart var det relaterat (en del i all afall) till avluftningen. Nu har det åter igen varit varma nätter och kompressorn har gått mycket utan eltillsats.

Som parantes kan jag säga att jag kontaktat två servicefirmor och även Nibes supportmail. Ingen av dessa har föreslagit att avlufta pumpen. Kanske ska man förstå detta själv (står ju i manualen) men att bara få "se till att filtret är rent och att du har rätt tryck" som svar känns lite tunt. Nu kanske jag åker på att ta hit en tekniker i alla fall men...

Stort tack för hjälpen jag fått!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lyckade du lösa problemet? Och iaf hur löste du det?

Kan rapportera att det blivit mycket bättre! På fyra dagar fick jag inte larm alls med idag så kom dock ett. Så helt klart var det relaterat (en del i all afall) till avluftningen. Nu har det åter igen varit varma nätter och kompressorn har gått mycket utan eltillsats.

Som parantes kan jag säga att jag kontaktat två servicefirmor och även Nibes supportmail. Ingen av dessa har föreslagit att avlufta pumpen. Kanske ska man förstå detta själv (står ju i manualen) men att bara få "se till att filtret är rent och att du har rätt tryck" som svar känns lite tunt. Nu kanske jag åker på att ta hit en tekniker i alla fall men...

Stort tack för hjälpen jag fått!

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Oj det var länge sedan detta. Resultatet av allt blev att förångaren och kompressorn byttes då det var läckage. Det finns en annan tråd för det.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!