Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter och resultat efter 12 mÃ¥nader men LLVP och kaminer  (läst 2292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
Hej,
dax att betala tillbaka lite till VPforum - jag har haft ganska stor nytta av allt kunnigt folk på den här sidan. Därmed vill jag nu - efter ett år i nya huset - dela med mig av erfarenheter gällande uppvärmning och energikonsumtion.

Så, vi flyttade in i en villa uppvärmd med direktverkande el. Förra ägaren hade en sammanlagd kostnad för el på ca 55.000 per år.Förutsättningarna för värmepump i någon form är väldigt goda men alla alternativen har sina utmaningar i detta hus.
Direkt gick planerna till bergvärme och konvertering till vattenburet. Detta lades på is p.g.a. den stora arbetsinsats som skulle krävas direkt vid inflyttning. Av samma anledning bordlades luft-vatten.
Flera rekommenderade att inte göra något alls under första året, vilket i sig kan vara vettigt och ge bra underlag för kommande investeringar. Hursomhelst ansåg jag att en luftluft-VP borde betala av sig på 12-18 månader - så att inte göra detta skulle vara dumt d.v.s. slänga pengarna på Vattenfall.
I huset fanns även två öppna spisar. Vi beslöt nästintill genast att dessa skulle förses med kaminer, mest av trivselskäl.

Så i juni började jag leta efter leverantörer. En bra tid för sådant kan jag tillägga. Sen vår och tidig sommar är lågsäsong i denna bransch (värme) och därmed var det lätt att få kontakt och hembesök.
Att bestämma vilket fabrikat och modell av luftluft-VP och leverantör var en mödosam process.
Antingen välja det billigaste alternativet d.v.s. en nätbutik med tillhörande installatör, eller en dyrare lösning med installatör som även säljer pumpen. Efter mycket funderade landade jag på det andra alternativet p.g.a. enkelhet och trygghet.
Jag kontaktade en firma som gjort ett mycket bra arbete åt min far - och fick en offert.
Denna prutade jag så hårt att det var på gränsen att installatören inte ville göra jobbet. Då låg priset runt 15% över nätbutik+installatör - vilket jag fann för rimligt.
Installationen och kontakten med leverantören var jättebra. Placeringen blev i en trapp, så pumpen kan värma både över och undervåning. Även kontakten efter att pumpen monterats har varit mycket god - all heder åt denna leverantör.

Att köpa kamin var svårare. I mitt tycke verkar denna bransch vara full av lycksökare och personer som vill blåsa kunden. De flesta ville göra stora ingrepp i murstocken - vilket medförda stora arbetskostnader. Mina spekulationer ät att ROT är orsaken till detta,
Efter att ha haft flertal leverantören hemma, utan att lyckas hitta någon som verkade trovärdig och seriös, började jag tala öppet om dessa problemen. Mitt orerande ledde till att en kollega rekommende en firma. Denna var som en dröm i jämförelse.
Fick en tydligt specificerad offert på båda kaminerna och arbete - återigen pruta tills det gnisslade.

Så i augusti var luftluft-VP monterad (blev en ME FD35) och kaminerna på plats (2st energikassetten hörn).

Vi startade VP i slutet av augusti. Då gick den i fläktläge 2 på börvärde 19 grader. Ju kallare det blivit har dessa variabler trimmats att när det varit som kallast ligga på fläkläge 3 och börvärde 23. Jag klarar inte av att ställa fläkten på max (läge 4) när jag är hemma - stör mig på ljudet.
Vi har egentligen inte använt några element under året - när det var som kallast (kallare än -20C) startade jag elementet i sonens rum, mest för att dämpa oron att det skulle kunna bli för kallt när han sover. Vi har eldat vid behov i kaminerna - och det behövs när tempen går under -15C, gjorde vi inte det måste vi starta element. Det har fungerat mycket väl och är väldigt behagligt och rogivande med en brasa.
 
SÃ¥ mina erfarenheter:
 Luftluft-VP: jag stör mig pÃ¥ ventilationsljud, och störs av ljudet frÃ¥n pumpen pÃ¥ vintern. Jag sänker fläktläget när jag tycker det blir jobbigt och tänder en brasa - svÃ¥rare är det egentligen inte.
Jag tycker att det är viktigast med bra effekt och COP när det är riktigt kallt d.v.s. under -10C. Ett alternativ istället för en kraftfull är 2 mindre för att få tillräcklig effekt vid kallgrader. Split tror jag inte på. Min tanke är att investera i en till LLVP till övervåningen - för att få mer effekt vi extrem kyla och att kunna använda AC på sommaren.
 
Kaminer:
I vårt fall är kaminerna ganska god investering, vi kan få veden i stort sett gratis. Det är oxå svårt att bortse från hur mysigt det är med en brasa en kall vinterdag. Som en reserv att kapa energitoppar vid extrem kyla och säkerhet vid strömavbrott är de ovärderliga.

Så - förra veckan kunde jag göra första bokslutet för ett helårs energikonsumtion i huset, det blev 12.079kWh förbrukat. Kostnad för el ca 18.500:-. Detta är under alla de kalkyler vi gjort och såklart en glädje. Ska man utgå från förra ägarens monstruösa el-räkningar så kommer vi kunna räkna hem investeringarna på ~18 månader.

Trägen vinner - så nu i dagarna har vi haft en firma som har ordnat med alla tätningslister runt dörrar och fönster. Förhoppningsvis ger detta en komforthöjning till kommande vinter, och kanske några kapade kWh.

Så jag är väldigt nöjd, men har en del projekt för framtiden t.ex. ventilation mha FTX och eventuellt som tidigare nämnt sätta in ytterligare en LLVP.
« Senast ändrad: 04 juni 2013, 12:48:18 av stebo »
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
NEEEEEEEEEEJ.....
Nu har du sabbat alla möjligheter att fÃ¥ en god ekonomi och skäl för att byta till vattenburet system, nu är det i princip omöjligt att konvertera!!!!!!  Ajabaja

Jag själv brassar alltid på i läge 4, men den sitter i undervåningen så den hör jag inte ett smack, den klarar lätt ner till nollan.. ibland tänder jag en brasa om det är rått inne, men då har jag en fläkt som blåser på kaminen för att få en bättre värmeuttag och spridning..

Starkt jobbat å snyggt, riktigt kul att läsa ditt inlägg tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
Haha... det finns bättra skäl än $$ att konvertera, men man får leta noga och läääänge!
Tack RÃ¥dis!  tummenupp
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Kamin i all ära men man måste ju ha ved. Jobbigt. ::)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!