Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vad tror ni ärevördiga medlemmar ? Kommer EU existera om 10 år ?

Ja utan tvekan
23 (53.5%)
Ja med viss tvekan
9 (20.9%)
Har ingen åsikt
1 (2.3%)
Nej med viss tvekan
5 (11.6%)
Nej  utan tvekan
5 (11.6%)

Antal personer som röstat: 43

 

Författare Ämne: EU "En parantes i Europas historia ? "  (läst 75034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
EU "En parantes i Europas historia ? "
« skrivet: 17 juni 2011, 22:31:49 »
Hej  *vinkar*
Vore kul att få en omröstning med folk som troligtvis är för EU. Dvs män i medelåldern  :'( Som troligtvis huserar på detta forum.

Har själv uppnått den aktningsvärda åldern 45   8).
Har för egen del alltid varit emot EU å EURO samarbetet dvs röstat nej. Rätt eller fel ?
Har endast gjort det på magkänsla. Har inte känts rätt.

Följer sporadiskt med vad som sker inom EU. Vad tror ni på för utveckling ?

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Joelk

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2011, 22:38:29 »
Klart att det är fel att vara emot EU. Är man emot EU har man missat hela syftet, nämligen fred i europa. Ta fram historieböckerna och läs på om kål och stål unionen, syftet med den och vad den mynnat ut i idag.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2011, 22:39:08 »
kryssade Tyvärr nr 1 ja utan tvekan tror inte på att så mycket händer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Joelk

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2011, 22:42:05 »
Jag tror att EU i stora drag kommer att vara oförändrat, möjligen ett fåtal mindre nya medlemsländer på balkan och östeuropa, däremot kommer det troligen ske stora förändringar i EMU, det går inte att köra sin ekonomi i botten som man gjort i några fall.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2011, 00:00:13 »
EU kommer naturligtvis att förstärkas o bli ännu bättre. Det är ju helt fantastiskt bra både som företagare och privatperson. studs studs

Så eg är frågeställningen som sådan lite naiv.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2011, 00:04:21 »
EU kommer naturligtvis att förstärkas o bli ännu bättre. Det är ju helt fantastiskt bra både som företagare och privatperson. studs studs

Så eg är frågeställningen som sådan lite naiv.


Har jag missat nått  Sc:,h vad har eu för fantastiskt att erbjuda mej.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2011, 20:21:56 »
Hej  *vinkar*
Undrar jag oxå !
Funderar varför Sverige med många andra länder skall vara nettoutbetalere år efter år....
Varför skall vi göda länder som missköter sig.
Även fast jag retar mig på länder vars befolkning tar till strejker/blockader typ "Fransmän" måste jag ändå ge dem en eloge att de inte bara knyter näven i fickan utan går ifrån ord till handling..

Tycker att Eu's system med jordbruksstöd osv...... "byråkrati" endast gynnar länder med låg arbetsmoral/korruption. Grekland/Spanien/Italien/Portugal osv .....

Fortsättning följer...

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2011, 20:37:03 »
Hej igen  *vinkar*
Joelk har inget emot dina tankar ang fred. Bra tänkt ! Tror själv inte på krig. Men för att det skall funka måste man både ge å ta . Känns för tillfället som vissa stater försöker köra med kalsongrycket dvs rycka så mkt som möjligt utan att ge efter. (Ordagrant sno åt sig så mkt som möjligt av bidrag/stöd utan att släppa taget "Parasitism")

rabalder måhända har du rätt ang EU's framtid. Men tror inte att folket/omvärlden trodde på fallet av Sovjetunionen/Berlinmuren 10 år innan det skedde. Under har skett innan. Måhända naiva tankar men konstigare saker har skett tidigare. (Obs inga kopplingar mellan EU å kommunismen) även fast "jag Tyke" tycker att EU är styrt av en Elit.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2011, 20:39:26 »
Tanken med EU är bra, men byrokraterna har fått för fria händer när det gäller vad de skall blanda sig i, typ raka gurkor.
Att vi får vägskyltar o.s.v. som man kan föstå oavsett i vilket land man rör sig kan väl ingen anse vara en dum ide?
Samarbete mot organiserad brottslighet likaså.

Det finns mycket bra med EU, men också mycket dåligt, och EMU har jag aldrig trott på.

Är det någon kollaps som kommer att ske så är det i så fall EURO:n som faller, EU som sådant tror jag aldrig kommer att upplösas (men förändras över tid), men däremot borde man sätta sig ned helt förutsättningslöst och försöka stryka så mycket som möjligt som EU styr över, och som inte nödvändigtvis behöver styras från central nivå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2011, 21:10:33 »
Hej igen  *vinkar*
Är jag helt fel ute om jag tror att Sveriges politiker eftersträvar att hamna i Europaparlamentet. Sverige känns fjuttigt. Men hamnar man i Brussel/Strassburg så tror man sig ha hamnat i strålkastarljuset.
Sedan kan man hitta på vilka dåraktigheter som helst för att ev hamna i historieböckerna.

Skulle vara kul att genomföra en undersökning av EU tillhörighet/kontra var man bor i Sverige. "Vet inte hur det skulle göras dock"

Tror att om man ev är involverad med affärer med EU typ host host ra**ld*r host kan se ett intresse av positiva flöden av pengar kan vara intresserad av en fortsättning med EU samarbetet. Men som en vanlig knegare/egen företagare i Sverige ser jag inte fördelarna.

Apropå annan tråd tycker jag även att det är bra att Danmark stärkt sin gränskontroll. Tycker att Schengenavtalet var ett totalt misslyckande. Så länge det finns vinstintressen kommer det att föras in olagligliga varor/individer som inte tillför Sverige någonting förutom elände.
Mvh tyke  :D

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #10 skrivet: 18 juni 2011, 21:17:51 »
EU och EMU är en grogrund för partier som SD, eller rättare sagt, partier som vågar ställa sig upp och försvara ländernas identiteter, och om de även skulle satsa på att gå fram med förslaget att minimera EU:s makt, och enbart fokusera på "fredsskapande" regelverk och insatser så skulle de kunna bli väldigt mycket större än vad de idag är, och få rätt mycket att säga till om i EU.

Visst vill våra proffspolitiker i karriären komma till bryssel och tjäna storkovan, inget konstigt med det, och som sagt, det behövs politiker och partier som motarbetar egoismen hos enskilda "konventionella" politiker, som drabbar hela EU:s befolkning.
Tyvärr tror jag inte att det kommer att framföras denna typ av krav i de "konventionella" partierna om inte "extremisterna" gör det och attraherar tillräckligt många väljare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #11 skrivet: 18 juni 2011, 22:01:44 »
Hej igen  *vinkar*
Som sagt i ett land även så litet som Sverige finns det många tankar /åsikter som bör tas i beaktande hur skall det kunna fungera i ett större sammanhang med en massa folkgrupper. (Vet ej antalet) Pratar inte om länder utan olika minoriteter samer/romer/laestidianer/finnar/Svenskar osv multiplicerat med antalet länder inom EU. Har ej tagit med skåningar osv...... ;)
Tyvärr tycker jag att Sverige lider av ett duktighetssyndrom "sug på den Joelk. Pga av historiska tillkortakommanden, eftergivliga mot tyskarna 2 världskriget dåligt samvete för att vi lyckades hålla oss "neutrala"  "
Därför skall vi vara bäst på att ge bidrag både inom riket plus utomlands.... Sedan vart pengarna hamnar i någon diktators ficka eller i Brussel eller hos någon fräck utnyttjare av systemet här hemma ,tycks inte spela någon roll.
Känns som ymnighetshornet snart måste vara tömt.

Mvh tyke  :D
 
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2011, 00:05:34 »
Har aldrig riktigt förstått varför en del bybor tror att besluten blir sämre för att de fattas i Bryssel än i Stockholm. Det är inte självklart att det lokala självbestämmandet minskar för att maktcentrum flyttas längre bort - det kan vara tvärtom.

En del saker är förstås bra att ha gemensamt. En gång i tiden hade vi lokala valutor, lokala mått, t o m lokal tid. Var det bättre?
EU är långtifrån perfekt.
Men EU som idén om europeiskt samarbete kommer förstås 'alltid' att finnas. Den kommer att ändra utseende. Förhoppningsvis växa - vad är alternativet?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #13 skrivet: 19 juni 2011, 11:11:23 »
God Morgon  *vinkar*
Jag är nog en sådan där bybo som du skriver om drjukebox. Antagligen ganska så inskränkt oxå  ;D
Faktum är att jag fortfarande skriver mina räkningar (Bruna kuvert)  :-\. Jag är nog ganska ensam om
att göra det här på forumet ?

Jag tror tyvärr att ju längre bort makten flyttas ifrån väljarna, minskar politikernas insikt /vilja att slåss
för sina undersåtar. Nu blir det istället ett jämkande med andra länders intressen  :'(

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: EU "En parantes i Europas historia ? "
« Svar #14 skrivet: 19 juni 2011, 11:17:31 »
>Finns det verkligen en levande anti EU debatt idag eller är den lika död som anti-kärnkraftsdebatten är i Sverige?

Iaf så tycker jag som dom flesta verkar tycka...

- EU har en för stor jordbruksfördelnings politik
- Vi medborgare tar inte våra ansvar i valen till EU.

Schengenavtalet är fantastiskt bra

Det är så skönt att kunna betala med € nästan överallt. (men detta är ju bara en del av EMU)

Man sparar tusentals kronor varje år genom att kunna handla enkelt inom hela EU.

osv osv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!