Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensioneringshjälp av pex RIR  (läst 4968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Absinthe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Dimensioneringshjälp av pex RIR
« skrivet: 13 mars 2011, 22:02:05 »
Hejhej

Vi är i full gång med att renovera våran övervåning, i samband med detta tänker vi påbörja en konvertering av värmesystemet. På ritningen syns helheten.

Men det jag behöver hjälp med nu är att dimensionera storleken på pex rör-i-rör slangen som vi hade tänkt att gömma i väggen på övervåningen, sedan droppa ner förberedande till bottenplan där resterande dragning till radiatorer blir en senare fråga och utanpåliggande montage. Snickaren äter upp allt rotbidrag :)

All denna dragning kommer att ske i ett installationsskikt på mellan 45 och 70cm, räcker det?

Vad ska jag välja för rör storlek till detta?
Kör man samma storlek hela vägen?
Hur ska fastsättningen av rören ske/regler?


Tanken var att göra T skarvar i vägg (markerat blått på ritningen på övervåningen) där anslutningen mot bottenplan skulle ske. Om man får det?

Jag vill kunna köpa och göra rördragningen själv och sen låta en rörmockare komma och göra kopplingarna för att hålla ner kostnaderna , samt att slippa behöva samordna rörmockaren med snickaren, flera resor hit osv.

Vore tacksam om ni vill kika på detta och ge ris och ros på min bifogade ritning.

//Andreas

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Dimensioneringshjälp av pex RIR
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2011, 06:13:40 »
Dolda kopplingar i väggen är väl inte att rekommendera, de brukar man i absolut största mån undvika. Sen ser jag väl inte riktigt varför du vill gå ner där du ritat, vore det inte både enklare och bättre att sticka vid östra och västra radiatorn rakt ner till undervåningen? Även om rören blir lite synliga ska du väl ha gardiner.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Absinthe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringshjälp av pex RIR
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2011, 07:44:51 »
Dolda kopplingar i väggen är väl inte att rekommendera, de brukar man i absolut största mån undvika. Sen ser jag väl inte riktigt varför du vill gå ner där du ritat, vore det inte både enklare och bättre att sticka vid östra och västra radiatorn rakt ner till undervåningen? Även om rören blir lite synliga ska du väl ha gardiner.


Jo, men huset är av typen Västerbottensgård och vi skulle vilja hålla rören intill hörnen om det inte gör något för driftens skull. Gardinerna vi använder är inte som vanliga som går ner till golvet, så dom skulle inte täcka något av rören alls.

Tidigare rörmockare jag pratat med har sagt att det inte alls är några problem att skarva dolt i vägg när det gäller värmesystem. Då vet jag inte om dom använder press eller klämringskopplingar?

Men vad tror ni om dimensioneringen ?
//Andreas

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringshjälp av pex RIR
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2011, 19:40:51 »
Hej
PÃ¥ uponor hemsida kan du ladda ner
Handbok för Uponor Tappvattensystem
där står det mesta av vad du behöver veta.
jag tycker du kan väga in om du har eget vatten
då kan grövre rör behövas som matning.
Att gömma kopplingar gör ingen seriös rörkrökare frivilligt.
(om du kör med 18 pex rör klarar du det mesta)

Utloggad Absinthe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringshjälp av pex RIR
« Svar #4 skrivet: 03 april 2011, 10:08:36 »
Hej
PÃ¥ uponor hemsida kan du ladda ner
Handbok för Uponor Tappvattensystem
där står det mesta av vad du behöver veta.
jag tycker du kan väga in om du har eget vatten
då kan grövre rör behövas som matning.
Att gömma kopplingar gör ingen seriös rörkrökare frivilligt.
(om du kör med 18 pex rör klarar du det mesta)

Hej, nu blev en rörmockare inkopplad på detta, det blir en infälld fördelare och 16pex heldragna ut till varje element och rum, han pratade om några nya regler där skarvning dolt blev förbjudet efter årsskiftet 2010/2011, nån som kan bekräfta det?

Hur många radiatorer klarar en 16 pex slang egentligen?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Dimensioneringshjälp av pex RIR
« Svar #5 skrivet: 03 april 2011, 10:14:17 »

Hej, nu blev en rörmockare inkopplad på detta, det blir en infälld fördelare och 16pex heldragna ut till varje element och rum, han pratade om några nya regler där skarvning dolt blev förbjudet efter årsskiftet 2010/2011, nån som kan bekräfta det?

Hur många radiatorer klarar en 16 pex slang egentligen?

Jupp, värmesystem skall byggas som tappvatten, alltså utan dolda skarvar och utbytbart.
du kan plocka ut ca 1,5KW per 16 slang med lågt(normalt) tryckfall och ca 2.2KW med högt tryckfall
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringshjälp av pex RIR
« Svar #6 skrivet: 04 april 2011, 13:25:00 »
1,5kw på ett 16pex rör är vi 20 graders delta på vattnet
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Dimensioneringshjälp av pex RIR
« Svar #7 skrivet: 04 april 2011, 13:53:03 »
Hej, nu blev en rörmockare inkopplad på detta, det blir en infälld fördelare och 16pex heldragna ut till varje element och rum, han pratade om några nya regler där skarvning dolt blev förbjudet efter årsskiftet 2010/2011, nån som kan bekräfta det?

Det stämmer, enligt branchreglerna "Säker vatten" så får man inte ens skarva värmevattenledningar dolt längre. Vet inte exakt när ändringen kom men 2009 var det i vart fall tillåtet.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!