Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump frikyla  (läst 10418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvsjö
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Cirkulationspump frikyla
« skrivet: 22 juni 2009, 21:38:54 »
Under ett par leriga dagar i oktober installerade vi bergvärme. Slet själv bort panelen för rörisarnas dragning till frikylan på övervåningen och drömde om att få nyttja konvektorn heta sommardagar. Nu när kortbyxevädret är här får jag inte kylan att fungera.

Jag startade idag för första gången cirkulationspumpen (och öppnade flödet/ventilen) utan någon som helst kyla. Efter en timme med bara fläkt gick jag ned för att titta till cirkulationspumpen och den var het som en stekpanna. Frikylan (pumpen) har aldrig tidigare använts och t.o.m. jag förstår att något är fel när jag kan steka ägg på Wilon. Vad kan det vara för fel. Är det något jag skall tänka på innan jag startar upp systemet och pumpen?

Tacksam för svar!


Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2009, 21:43:03 »
Någon/några kranar som behöver öppnas?
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Claban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvsjö
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2009, 21:48:04 »
Enligt rörisen var det bara en stor rackare till kran som skulle öppnas (vilket jag gjorde) vid start.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2009, 21:51:54 »
Fastnat?

Öppna skruven på baksidan och kolla om det snurrar....annars ta en mejsel, vanlig spårmejsel och hjälp till
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Claban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvsjö
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2009, 22:03:01 »
Jag läste något kring detta i instruktionsboken och jag har redan skruvat (på den stora skruven i mitten av pumpen) men det började droppa köldmedia så jag vågade inte skruva ut den helt. Du menar att jag skall lossa helt på denna yttre skruv för att innanför hitta en till och ge denna en skruvknuff i rätt riktning för att starta/få igång pumpen?

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2009, 22:41:14 »
Jepp, att det droppar lite gör inget
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #6 skrivet: 23 juni 2009, 07:59:07 »
Systemet måste vara trycksatt och luftat. Du borde ha en avluftning på högsta punkten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Claban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvsjö
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #7 skrivet: 23 juni 2009, 23:55:30 »
Tack för svaren men det visade sig att det satt två ventiler på var sin sida om pumpen dolda under isoleringen. När dessa öppnades svalnade pumpen och jag fick cirkulation i systemet.

Jag har dock en frÃ¥ga till er vp-hajar. Min ingÃ¥ende temperatur pÃ¥ köldmedia/brine under Ã¥rets kallaste vinterdagar ligger mellan 3 och 4,5 grader och under höst/vÃ¥r kring 8 grader enligt min logg frÃ¥n september 2008. Nu när jag idag fick igÃ¥ng cirkulationspumpen gick temperaturen upp till 23  grader (under eftermiddagen) pÃ¥ ingÃ¥ende och nÃ¥got högre pÃ¥ utgÃ¥ende. Exakt klockan 23:00 hade temperaturen sjunkit 12 grader till 11 grader. Hur höga värden klarar en vp av pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare? Jag har byggt in isolerade rör under panelen till fläkt konvektorn pÃ¥ övervÃ¥ningen men det verkar som om fasaden pÃ¥ huset värmer spriten ohyggligt mycket. Om det nu är svaret pÃ¥ de enorma temperatursvängningarna? Om det nu inte finns andra orsaker till mina höga brinevärden. Var i värmepumpen (IVT 9 Kw) mäts in- och utgÃ¥ende temperatur pÃ¥ spriten?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #8 skrivet: 24 juni 2009, 05:34:43 »
Tack för svaren men det visade sig att det satt två ventiler på var sin sida om pumpen dolda under isoleringen. När dessa öppnades svalnade pumpen och jag fick cirkulation i systemet.

Jag har dock en frÃ¥ga till er vp-hajar. Min ingÃ¥ende temperatur pÃ¥ köldmedia/brine under Ã¥rets kallaste vinterdagar ligger mellan 3 och 4,5 grader och under höst/vÃ¥r kring 8 grader enligt min logg frÃ¥n september 2008. Nu när jag idag fick igÃ¥ng cirkulationspumpen gick temperaturen upp till 23  grader (under eftermiddagen) pÃ¥ ingÃ¥ende och nÃ¥got högre pÃ¥ utgÃ¥ende. Exakt klockan 23:00 hade temperaturen sjunkit 12 grader till 11 grader. Hur höga värden klarar en vp av pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare? Jag har byggt in isolerade rör under panelen till fläkt konvektorn pÃ¥ övervÃ¥ningen men det verkar som om fasaden pÃ¥ huset värmer spriten ohyggligt mycket. Om det nu är svaret pÃ¥ de enorma temperatursvängningarna? Om det nu inte finns andra orsaker till mina höga brinevärden. Var i värmepumpen (IVT 9 Kw) mäts in- och utgÃ¥ende temperatur pÃ¥ spriten?

Känns som om du saknar den backventil som skall förhindra att köldbäraren cirkulerar bakvägen intern inne i huset.
Det skall sitta en backventil mellan de två avsticken som går till frikylans cikrulationsledningar, backventilen skall öppna när den interna cirkulationspumpen i värmepumpen går, men den skall stänga om du kör frikyla utan att den interna cirkulationspumpen är igång.

Utan backventil värms brinen fort upp till rumstemperatur.

Eventuellt sitter där en backventil, men den stänger inte som den skall?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Claban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvsjö
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #9 skrivet: 24 juni 2009, 20:58:35 »
Rickard,

Jag skall prata med rörisen som installerade systemet. Är dock fundersam till att backventilen skulle strula eftersom temperaturen på köldbärararen är ok vissa tider på dygnet men inte på andra. Min egen gissning är att husfasaden, när solen ligger på, tyvärr värmer upp vätskan. Vet dock ej om detta är rimligt med tanke på hur fort vätskan omsätts från borrhål till konvektor. Vet någon av er vp-hajar om det finns något bra sätt, om det visar sig att fasaden värmer spriten, att isolera isolerade rör mot solvärme (under panel)?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #10 skrivet: 24 juni 2009, 23:21:51 »
Är det inte så att de tider tempen är OK är när VP kör? Då cirkulerar brinen rätt väg.

Det torde inte vara husfasaden som värmer, om inte solen kommer åt väääldigt mycket slang.

Ett sätt att testa är väl att manuellt köra VP:ns brinepump samtidigt som frikylan, då lär det inte cirkulera baklänges genom VP.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Claban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvsjö
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #11 skrivet: 25 juni 2009, 09:50:32 »
Ni har helt rätt det fanns inte någon backventil alls. Jag kör nu på brinepumpen och då strömmar kylan från konvektorn. Rörisen kommer för att tömma frikylekretsen och sätta dit ventilen under morgondagen. Jag lyfter på min hatt till alla ni vp-hajar! Thumbsup

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #12 skrivet: 25 juni 2009, 21:59:01 »
Så han missade både att öppna ventilerna vid cirkulationspumpen och att sätta dit backventil. Ganska klantigt tycker jag.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #13 skrivet: 27 juni 2009, 21:52:29 »
Rätt vanligt anser jag.
Tyvärr.  huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Claban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvsjö
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump frikyla
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2009, 20:28:51 »
Lite mer frågor kring frikylan. Mitt konvektorelement fullständigt "läcker" nu i värmen. När vi satte dit konvektorn drog rörisen ett kondensrör (i koppar som jag sedan kopplat ned till dagvattnet). Det fullständigt rinner om detta rör under konvektorn. Då min installation inte varit helt felfri undrar jag om även kondensröret skall isoleras? Tanken är antar jag att kondensvattnet skall gå inuti kondensröret och inte utanpå. Det kan inte vara meningen att alla med frikyla skall tömma motsvarande ett Big Pack (ca 0,5 till 1 l) varje kväll. Är det något mer/annat väsentligt som gäller konvektorelement och kondens man bör känna till, som jag kan ta med röris, när han nu behagar dyka upp och laga övriga fel? >:(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!