Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Roligt att riva i gamla hus!  (läst 4320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
Roligt att riva i gamla hus!
« skrivet: 05 februari 2007, 13:28:57 »
Nu har vi äntligen börjat på med renoveringen av huset igen efter att det legat i dvala ett tag.
Upptäckte direkt va roligt det är att riva i gamla hus.
Vid första bortslitningen av heltäckningsmattan så upptäckte vi att den gamla golvmattan låg kvar under, det var ett hemskt mönster på den, å gult var det... aja, stannade där med rivningen av mattan då vi inte hunnit tömt rummet riktigt än så skulle iallfall inte kunna få bort hela mattan,
började riva bort tapeten istället, där upptäckte vi att det var 3olika tapeter under den översta tapeten och de var verkligen olika i stil. bakom alla tapeter där fanns det riktig spåntvägg, rejält och riktigt som det varit i resten av huset vi rivit.
Sen kom vi fram till skorstsensmuren, där fann vi att de har klistrat på massa dagstidningar närmast skorstenen, efter mycket letande fick vi fram att tidningarna var från 1948 :)
En herrskjorta kostade då 7:50 och en herrjacka i samma affär reades ut för 49kr från att ha kostat 72kr.
Rev ännu mer och se där kom det fram en ventil i skorstenen, varför man nu viljat tapetsera över en sådan... så den tryckte jag upp och poff sa det sen var jag svart i ansiktet... sot/aska poffade ut innan jag han stänga igen luckan igen.. jaja.. ner och hämta munskydd, hink och spade och något att gräva ut askan med, sen upp igen och börja gräva ut askan.
fyllde en 10liters hink helt men hade ändÃ¥ inte lyckats fÃ¥tt nÃ¥ drag i ventilationen... men det fick räcka för dagen.. nu var jag helsvart hela jag och fick av nÃ¥gon anledning inte sätta mig vid matbordet innan jag duschat av mig  ;D

jaja.. det var min lilla berättelse om vad som hände igår :)

Som sagt, Det är roligt att riva i gamla hus  Thumbsup
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2007, 13:46:03 »
En liten varning bara. Av nÃ¥n för mig okänd anledning, sÃ¥ verkar det inte helt ovanligt att det ligger krossat fönsterglas i botten av sÃ¥gspÃ¥nsisolering, t.ex golv/tak mellan under Ã¥ övervÃ¥ning, sÃ¥ akta fingrarna ifall Du behöver gräva i nÃ¥t sÃ¥nt... Har själv fÃ¥tt lära mig det, den hÃ¥rda vägen  ;D

mvh humlan.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2007, 14:08:44 »
En liten varning bara. Av nÃ¥n för mig okänd anledning, sÃ¥ verkar det inte helt ovanligt att det ligger krossat fönsterglas i botten av sÃ¥gspÃ¥nsisolering, t.ex golv/tak mellan under Ã¥ övervÃ¥ning, sÃ¥ akta fingrarna ifall Du behöver gräva i nÃ¥t sÃ¥nt... Har själv fÃ¥tt lära mig det, den hÃ¥rda vägen  ;D

mvh humlan.

Vi upptäckte när vi rev upp golvet i köket att sågspånet var fullt med kapsyler :) det var någon då som sa att det var för att hålla mössen borta, dom trivdes visst inte med kapsyler, men det verkar inte mössen i vårat hus ha fattat för dom hade varit fram och käkat på tidningarna som låg bredvid ändå..
Får se vad vi hittar när vi river upp golvet i detta rum som vi håller på med nu hehe.

Har hittat två "luckor" i väggen också som vi inte förstår vad dom kan ha varit till... märks väl kanske när vi river bort dom för att se vad som finns bakom. Har en liten gissning på att det kan ha att göra med värmesystemet att dom har tagit upp för att komma åt rören som kan ha/fortfarande går där.

Tack för varningen om att golvspånet kan vara blandat med glas förresten :)
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2007, 14:16:23 »
Aha, dÃ¥ kanske glas var tänkt Ã¥ ha samma effekt  Sc:,h Förefaller inte helt otroligt, men "mina" möss verkar inte heller bry sig. Har inte sett ett enda blodspÃ¥r efter nÃ¥n iaf. Fan..., kanske ska testa med kapsyler isället  ;D

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2007, 15:54:50 »
Hos oss låg det arsenik indränkt majs i sågspånet för att hålla mössen borta och den vinken verkar dom ha fattat.
Enda nackdelen är att dom somnar in i krypgrunden i stället.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2007, 16:57:25 »
Det lät inte allt för nyttigt med arsenik....

Ska förresten bli intressant att se om det händer något med värmen på övervåningen när jag får till ventilationen genom ventilen i skorsten... ifall vi får upp värmen bättre eller om all värme försvinner ut.
Verkar ha en del aska kvar där i röret än bara... sattes igen för minst 30Ã¥r sen sÃ¥ det är nog skapligt med aska där i  huvuddunk
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2007, 17:32:03 »
Askan kan ha fyllts på med flit. Aska användes ofta som isolering förr..

mvh humlan.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2007, 18:30:23 »
Askan kan ha fyllts på med flit. Aska användes ofta som isolering förr..
mvh humlan.

aha, ja isÃ¥fall har jag nog nÃ¥gra hinkar kvar att fylla dÃ¥ det är nÃ¥gra meter upp till toppen av skorsten  :-\
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2007, 19:03:19 »
Askan kan ha fyllts på med flit. Aska användes ofta som isolering förr..
mvh humlan.

aha, ja isÃ¥fall har jag nog nÃ¥gra hinkar kvar att fylla dÃ¥ det är nÃ¥gra meter upp till toppen av skorsten  :-\

 ;D ;D Askkungen  ;D

mvh humlan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2007, 19:33:45 »
Aha, dÃ¥ kanske glas var tänkt Ã¥ ha samma effekt  Sc:,h Förefaller inte helt otroligt, men "mina" möss verkar inte heller bry sig. Har inte sett ett enda blodspÃ¥r efter nÃ¥n iaf. Fan..., kanske ska testa med kapsyler isället  ;D

mvh humlan.

Jag tror jag vet varför du hade kapsyler, så klart en förevändning, det där med att det var bra mot möss, för att byggjobbarna skulle få dricka mycket öl. ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2007, 19:43:46 »
Aha, dÃ¥ kanske glas var tänkt Ã¥ ha samma effekt  Sc:,h Förefaller inte helt otroligt, men "mina" möss verkar inte heller bry sig. Har inte sett ett enda blodspÃ¥r efter nÃ¥n iaf. Fan..., kanske ska testa med kapsyler isället  ;D

mvh humlan.

Jag tror jag vet varför du hade kapsyler, så klart en förevändning, det där med att det var bra mot möss, för att byggjobbarna skulle få dricka mycket öl. ;D

Nja, nu var det ju inte jag som hade kapsyler, men Du gav mig iaf en god idé, om hur jag ska kunna fixa kapsylerna  ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2007, 19:45:35 »
Det var slarvig av mej. huvuddunk
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2007, 20:18:27 »
När jag bygger om brukar jag alltid stoppa in nÃ¥gon tidning i nÃ¥n vrÃ¥  :)

När vi bytte kök i farsans kåk hittade vi massa tidningar.
Det stod mycket om andra världskriget,tyskar i sovjet
Rätt kul o läsa
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Roligt att riva i gamla hus!
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2007, 14:21:40 »
När jag bygger om brukar jag alltid stoppa in nÃ¥gon tidning i nÃ¥n vrÃ¥  :)

När vi bytte kök i farsans kåk hittade vi massa tidningar.
Det stod mycket om andra världskriget,tyskar i sovjet
Rätt kul o läsa
Ja det är en kul idé, under något avsnitt av sommartorpet hittade de en tidning när de renoverade. Den stoppade de tillbaka där tillsammans med en dagsfärsk DN :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!