Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har jag fÃ¥tt igÃ¥ng anläggningen med rimliga driftsvärden?  (läst 17745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hela huset är ett så trögt system att det tar lång tid innan man känner nån skillnad även om inte nån värme är påslagen.
Jag behöver ca 38 grader vid 0 grader ute men framledningtemperaturen varierar mellan 30 grader och 42 grader som ressultat har jag en mycket jämn värme, det kan på ett dygn skilja som mest 1 grad men det beror på andra faktorer som tex. vind, sol osv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Aha igen.
Man borde tänka lite längre än näsan räcker.

Alltså:
- Ingen VP, Radd ut - Radd retur blir då ca 1 C
- Vid Värme Drift så är VB in-VB ut ca 10C. DVS bra COP.
   Radd ut - Radd retur blir dÃ¥ ca 4 C under ca 20 minuter (den tid det tar att göra värme fn).
  
- Vid VV drift är VB ut- VB in ca 6 C (styrs ju av mina hysteresvärden).
   Radd ut - Radd retur blir dÃ¥ ca 1 C dÃ¥ VP stänger av Värme productionen denna tid.

- Dock så riskerar jag att få ojämn / fel värme i huset när det blir kallare, dvs långa VP värme driftstider emedan VP trycker på genom VT och externa cirk pumpen?!?

Förstod jag rätt nu?

/Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Dock så tycker jag det ser ut som om VP interna Cirk pump kortsluter VolymTanken (VT) när den gör värme (går bara då).

Bara bra om interna cirkpumpen bara går samtidigt som kompressorn!!

Ang ojämn värme, det kommer att bli bra!! men du bör ha en rumsgivare som finjusterar rumstempen.

Citera
Alltså:
- Ingen VP, Radd ut - Radd retur blir då ca 1 C
- Vid Värme Drift så är VB in-VB ut ca 10C. DVS bra COP.
   Radd ut - Radd retur blir dÃ¥ ca 4 C under ca 20 minuter (den tid det tar att göra värme fn).

Det första är helt ok.
10 grader är kanske lite mycket men IVT brukar rekommendera 10.
4 grarer...Du bör sänka ett snäpp till på radiatorkretsen! konstigt (iofs bra det går ju mindre ström till cirkpumpen på låg fart) att du har så liten diff, trots att du sänkt farten på pumpen!



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och blir det fel värme när det blir kallare fixas det med kuvlutning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Desto fler kockar deso bättre soppa!! Thumbsup

Tackar för svar. *vinkar*

Det låter som om jag kan sova lungt tills det blir kallare och jag behöver pilla på kurvorna.

Det går inte att sänka pumparna mera.
VP Interna Cirk går på lägsta.

Externa till raddarna går kontinuerligt och på lägsta (skall jag koppla ur den)?

Externa till golvärmen går kontinuerligt och på lägsta. Där är det redan lite väl kallt. Får inte upp den över 19-20 oavsett pumpfart. Man kanske borde pilla på kurvan redan här??

Har en till golvärme i KV som inte fått någon pump ännu, men jag satsar på en liten en (har 44+33 meter 20mm slang i betongen med 15 cm styroform under).


17 starter per dygnär det rimligt?

Törs man stöta på om Legionellan??


Tackar igen för era svar!! ^-^

Mvh

Peter

Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!