Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av Thermia Villa 75  (läst 8232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #30 skrivet: 09 maj 2019, 07:44:32 »
OM COP är 2.5 vid 0/55 så är det ju 2.5 gånger bättre än elpatron.
Jag förstår inte vad du är ute efter, det är ingen större skillnad på COP på en inverter på max effekt och en on/off-värmepump.
Eller har du några data som visar på stora skillnader?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #31 skrivet: 09 maj 2019, 08:04:54 »
Jag håller med dig Rickard att Daikin ser ut att komma med en trevlig pump som verkar passa bra för många hus där det idag saknas en pump i rätt storlek.

Luka 3: Jag vet att du gillar att argumentera för ON-OFF. I mitt fall med så liten radiatorvolym och ingen plats för en stor tank har jag svårt att se att en on/off skulle fungera bra. Kolla bara hur dagens pump mår. Trotts brister i effektivitet vid vissa laster och osäkerhet från mer oprövad teknik i inverterpumparna ser jag inget rimligt alternativ i det här fallet. Rätta mig gärna om jag har fel.

Om inte någon mot förmodan vill argumentera för att jag ska sätta in en ny ON/OFF-pump här i huset vill jag ödmjukt önska att diskussionen om skillnaden i effektivitet mellan teknikerna kunde hållas till de trådar som handlar om just det.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #32 skrivet: 09 maj 2019, 08:33:26 »
MrMupp.  Helt ok. Jag tar tekniksnacket i en annan trÃ¥d  har man platsbrist eller att man bara vill ha en inverter sÃ¥ skall man sÃ¥klart välja det  tummenupp.

Rickard

Jag gör en ny trÃ¥d, de som är intresserade av att följa den kan gÃ¥ vidare till  Inverter kontra On off .
« Senast ändrad: 09 maj 2019, 08:36:55 av Luka 3 »

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #33 skrivet: 09 maj 2019, 20:30:55 »
Eftersom du nämner Thermia Medium som ett alternativ tänkte jag berätta om mina erfarenheter om den.

Modellen fick en halv dålig start på marknaden med buggar i styrsystemet, men har i mitt tycke utvecklas till en utmärkt maskin. Jag är nöjd, rent mycket nöjd. Jag behöver ca 9kw till huset och har begränsat effekten till ca 9kw. Samtidigt kan den tillverka VV på max effekt. Fördelen med att kunna begränsa effekten är att den inte rusar iväg efter VV i jakt på att äta upp underskottet mot huset . Fördelen med en viss övereffekt på VV är att underskottet mot huset blir mindre. Även VV effekten går att anpassa om man så vill.

Jag sover vägg i vägg med pumpen och det är mycket sällan jag hör den, då oftast vid tillverkning av VV. När den går på låg effekt hörs den inte alls.
Pumpen är utrustad med HGW som hjälper till att underhållsvärma VV. Effekten på HGW är inte stor men visst hjälper den till, speciellt när det är kallt ute. HGW tar nämligen lite energi från värmen och tillverkar VV av energin.

Det ska gå att begränsa max avkylning av köldbäraren, men jag har inte behövt engagera mig i det då jag har klarat mig på plus sidan. Även om det har varit nätt och jämt

Energi förbrukning har jag inte hållit någon super koll på, men ser att min totalförbrukning nästa har minskat sen jag slutat elda med ved. Har tidigare använt elpatron någon helg under vintern då vi varit bortrest. Super nöjd här också.

Som jag ser det har den en nackdel och det är att den inte ska sitta i för varma system tillsammans med allt för stor övereffekt. Den kan få problem att gå ner i effekt då. Har inte själv dom problemen utan det är något som jag antar. Har egentligen inga belägg för det påståendet.


Kan rekommendera pumpen, men höjer ett varnande finger för tempen i systemet.

Men som alltid är det ditt förtroende till installatören som ska vara det avgörande valet. Jag ångrar inte mitt val.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #34 skrivet: 17 maj 2019, 23:04:00 »
En liten uppdatering:

Jag har fått möjlighet att se elförbrukningen här hemma, och när kompressorn hoppar igång så ser den ut att dra 3kW, känns som lite mycket mer än 2,2kW som på pappret? Fast jag vet ju inte om det är en exakt likadan kompressor som sattes in när den byttes sist heller.

« Senast ändrad: 17 maj 2019, 23:44:38 av MrMupp »
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #35 skrivet: 20 maj 2019, 10:24:14 »
Effektförbrukningen på en scrollkompressor stiger rätt mycket med högre framledningstemp.
Uppgiven effektförbrukning kanske är vid +0/35 grader?
Din kompressor verkade ju ta ca 2.3 kW när den startade för att sedan öka med stigande framledningstemp. (Du verkar ju ha annat i huset som förbrukar 500-700 W kontinuerligt)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #36 skrivet: 20 maj 2019, 11:15:23 »
Vad är det för typ av elmätare? Det finns de som inte mäter korrekt när effektfaktorn inte är ett eller när elektronik genererar övertoner. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #37 skrivet: 20 maj 2019, 13:11:49 »
Roland:

Effektmätaren är en EnergyHub från Ferroamp (rätt sofistikerad apparat som gör betydligt mer rän att mäta ström) det jag sett är att den snarare rapporterar aningen för lite effekt när jag jämför med elmtaren från elnätsbolaget.

Rickard:
Ja, grundförbrukningen är ganska konstant på ~600W. Framledningstempen förklarar nog saken. Nu är det ju i princip bara varmvatten som tillverkas, då jobbar den ju mot mycket högre temp än mot radiatorkretsen.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #38 skrivet: 20 maj 2019, 16:36:41 »
Är inte Energyhub egentligen en växelriktare?

Går det att se typbeteckningen på kompressorn? I så fall ska det gå att hitta uppgift om effekt i något datablad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #39 skrivet: 20 maj 2019, 19:37:23 »
Energyhuben är en växelriktare ja, den är monterad med transformatorer över respektive fas precis innanför huvudsäkringarna på inkommande strömmatning till fastigheten, det låter den mäta all ström in/ut.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #40 skrivet: 20 maj 2019, 20:29:28 »
Såvitt jag förstår betyder det att den mäter strömmen och beräknar effekten genom att multiplicera med spänningen utan att ta hänsyn till effektfaktorn. Förmodligen är det orsaken till att effekten som visas inte stämmer med den verkliga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #41 skrivet: 22 maj 2019, 08:50:00 »
De energimonitorer jag tidigare sÃ¥lde fungerade pÃ¥ det sättet, visade ca 43%  mer än vad en "riktig" elmätare för aktiv effekt visade pÃ¥ kompressorn i värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #42 skrivet: 22 maj 2019, 18:34:11 »
Är det samma felvisning i det här fallet skulle det betyda att kompressorn drar ca 2,5 kW. Det är väl inget orimligt värde om det gäller varmvattenberedning när borrhÃ¥let är rätt varmt. Varmt borrhÃ¥l gör att kompressorn belastas hÃ¥rdare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #43 skrivet: 31 maj 2019, 16:07:58 »
Sakta går det framåt.

Nu har jag fått offert på en Viessmann 333 2,4-11,5 kw inverter ocks. Denna betydligt billigare än tidigare offerter med Thermia och Nibe. Hittar inte lika mycket här på forumet om denna pump, Thermia och Nibe verkar vara de som är mest populära. Finns det något man bör tänka på, eller någon anledning att inte gå på Viessmann-pumpen?
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #44 skrivet: 03 juni 2019, 07:48:24 »
Det jag hört om Viessmanns invertrar är inte så positivt, men jag har ingen egen erfarenhet av dem så ta detta med en stor nypa salt.
De stora aktörerna i Sverige är väl annars Nibe, IVT, Bosch, CTC, Thermia och kanske Daikin - väljer du bland dessa så får du nog rätt likvärdiga produkter.
Prismässigt gissar jag att Daikin och Bosch kan vara de med lägst pris.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!