Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmekurva Atlas  (läst 1709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Värmekurva Atlas
« skrivet: 04 april 2024, 22:20:36 »
Hur förhåller sig värmekurva "40" till värmekurva "39" och hur förhåller den sig till värmekurva "38"? En enkel beskrivning vad man ändrar samt vad man kan förvänta sig med 39 relativt 40.

Ex: reagerar 40 snabbare än 39 om man har tex -20  C ute och det blir soligt och 0 C, eller är det tvärt om?

Jag upplever att det blir allt för varmt inne vid ett väderomslag från kallt till varmt, speciellt om det är soligt stiger innetemp till +25  och elementen förblir varma. Vad bör jag ändra till om värmekurvan är 38 då?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 848
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva Atlas
« Svar #1 skrivet: 05 april 2024, 05:52:15 »
Finns nog en del åsikter om detta.

-automatisk morgonsänkning 2-3-4 tim, man får prova sej fram
-lägre värmekurva är bättre
-utegivare på södervägg där morgonsolen når först
-innegivare, öka påverkan
-termostater i solbelysta rum
-gardiner/markiser ner
-koppla förbi tröga system, arbetstank/volymtank/betonggolv/....
« Senast ändrad: 05 april 2024, 05:54:50 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Värmekurva Atlas
« Svar #2 skrivet: 05 april 2024, 08:47:44 »
Ja, men jag tänkte endast pilla med värmekurvan som steg 1 då det inte är mitt hus, gamla pappa som har en ny atlas, men tänker försöka att få till det så bra som möjligt med befintlig utrustning. Men en lägre kurva är bättre då?
Någon som kan ge sig på en förklaring hur kurva 40 förhåller sig till kurva 38 tex? Vad gör 38 annorlunda än 40? Det är lite där jag vill börja för att greppa hur dessa kurvor fungerar.

Absolut markiser och dra för, men det är samma förutsättningar som den gamla pumpen hade utan detta problem, så det känns som intrimning bör förbättra ordentligt.

Bor långt bort också och jag förstår att man behöver tid för att hitta rätt, söker lite snabba grundtips. Nu hinner det bli lite svalt om det blir kallare (speciellt blåsigt, gammalt hus), och alldeles för varmt (över 25 grader inne) om det blir kring 0 dagtid och soligt. Än är det bara komfortvärmen (18-20 grader) som ändras, men då blir det att ändra hela tiden för att kompensera. Installatören har så mycket att göra så dom får han inte tag på, dom lämnade 20 grader komfort, 38 grader värmekurva och 60 grader max. Efter betalning så verkar de ha fullt upp med nya kunder, så jag tänkte hjälpa till lite, behöver bara bli bättre, inte perfekt. Han vill aldrig få det kallare när det är kallt, men mindre varmt när det blir soligt och varmt ute.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9655
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmekurva Atlas
« Svar #3 skrivet: 05 april 2024, 10:47:58 »
Låter som han behöver komplettera styrningen med en innegivare som sänker temperaturen i hela huset om det blir extra varmt. Att det inte bara räcker med termostater i några få rum när det blir soligt(?) Man ska inte använda mer än några av termostaterna när man har värmepump för att de inte plötsligt ska kunna strypa flödet för värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3583
  • Karma +2/-0
SV: Värmekurva Atlas
« Svar #4 skrivet: 05 april 2024, 11:05:00 »
Sänk "temperatur" (Eller har de övergått till kalla det förskjutning värmekurva nu väl?), sänk 3 grader oavsett vad det kallas och höj kurva till 40. Se om det börjar gå i rätt riktning. Jag tror inte det är något annat problem än fel att inställningarna matchar inte milt väder bara.

Det finns ingen väderomslagskompensering med olika kurvor eller så, utan det är bara sävliga algoritmer som ger en viss medelvärme. Är dessa fel så kan det upplevas som något bestämt kompensationsbeteende, men så är det inte.

Kolla så utegivaren är rätt placerad bara, inte i något ventilationsutblås, eventuellt värmeläckageställe och så nära norr som möjligt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekurva Atlas
« Svar #5 skrivet: 05 april 2024, 11:12:31 »
Håller helt med om fenomenet. Det blir för varmt vid sol. Innegivare räcker dessutom inte alltid utan det är ibland nödvändigt med omplacering av utegivare (ibland svårt).
Inget av det räcker egentligen, utan man måste starta med ett litet underskott när vårsolen brassar på. Jag klipper värmen vid soluppgång om solprognosen är tillräckligt stark.

Din teoretiska fråga är intressant:
Är det skillnad på kurva 39 med uppjusterade målvärden för framtemperaturen för olika utetemperaturer eller kurva 41 nedjusterad till samma målvärden?
Lutningarna blir ju samma, men hur är det med integralviktningar?
« Senast ändrad: 05 april 2024, 12:11:00 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 848
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva Atlas
« Svar #6 skrivet: 05 april 2024, 12:05:39 »
Ja, men jag tänkte endast pilla med värmekurvan som steg 1 då det inte är mitt hus, gamla pappa som har en ny atlas, men tänker försöka att få till det så bra som möjligt med befintlig utrustning. Men en lägre kurva är bättre då?
Någon som kan ge sig på en förklaring hur kurva 40 förhåller sig till kurva 38 tex? Vad gör 38 annorlunda än 40? Det är lite där jag vill börja för att greppa hur dessa kurvor fungerar.

Absolut markiser och dra för, men det är samma förutsättningar som den gamla pumpen hade utan detta problem, så det känns som intrimning bör förbättra ordentligt.

Bor långt bort också och jag förstår att man behöver tid för att hitta rätt, söker lite snabba grundtips. Nu hinner det bli lite svalt om det blir kallare (speciellt blåsigt, gammalt hus), och alldeles för varmt (över 25 grader inne) om det blir kring 0 dagtid och soligt. Än är det bara komfortvärmen (18-20 grader) som ändras, men då blir det att ändra hela tiden för att kompensera. Installatören har så mycket att göra så dom får han inte tag på, dom lämnade 20 grader komfort, 38 grader värmekurva och 60 grader max. Efter betalning så verkar de ha fullt upp med nya kunder, så jag tänkte hjälpa till lite, behöver bara bli bättre, inte perfekt. Han vill aldrig få det kallare när det är kallt, men mindre varmt när det blir soligt och varmt ute.

Värmekurvans siffra visar temperaturen på det vatten som levereras till värmesystemet (”framledningstempera-
tur”) vid en utomhustemperatur på 0 °C

https://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Atlas_Calibra_BWCA01UG0207_X027626se.pdf

Som du beskriver det nu, tror jag också på att bästa är ordna en rumsgivare om det inte finns redan.

« Senast ändrad: 05 april 2024, 12:09:33 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Värmekurva Atlas
« Svar #7 skrivet: 05 april 2024, 18:00:18 »
Ja, en rumsgivare där solen tillför mest är min tanke också om det inte går att få drägligt genom att justera.
Nu är han så pass gammal att blir närmast hysterisk bara man ska justera något "då allt kan gå sönder" och så vidare, bortom sanns och förstånd alltså, men det innebär att jag ändrar utan att säga något...:)

Jag har förstått det som någon sa, värde 40 på en kurva är temperaturen vid 0 grader, så det känns nästan hopplöst att få till det utan att något mer ger signaler till värmepumpen, nu finns det en "dosa" kvar på övervåningen sedan en gamla pumpen, den ska vara kopplad med sladd även till den nya pumpen, enligt pappa ska installatören ha påstått detta, jag hittar inget som tyder på det när jag följer kablar eller gör ändringar av temp på den, på värmepumpen ändras inget alls...så mitt antagande är den på sin höjd har något med de externa acctankarna att göra, vilka jag inte tror heller är i drift längre, men möjligen också den externa cirkpumpen, men är inte heller säker på att den nyttjas längre.

Min uppfattning nu är att det endast finns givare utomhus och det är anledningen att pumpen inte hejdar sig när det är kyligt men soligt, givaren sitter i norr som jag förstår det vilket inte alls är lyckat i det huset som tar in massor med värme från söder och väster om det inte kompenseras med en givare inomhus. I pappas fall skulle endast en inomhusgivare bli mycket bättre än som det fungerar nu.

Jag är inne på att testa 18 grader i grund temp och värmekurva 40. Problemet är också om det är kallt och inte soligt, -20 C, du vill han ju inte ha det kallt, men + 25-27 C i mars-april i norrland inomhus både inte gott inför sommaren.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekurva Atlas
« Svar #8 skrivet: 05 april 2024, 22:56:51 »
Någon som vet?

Är det skillnad på kurva 39 med uppjusterade målvärden för framtemperaturen för olika utetemperaturer eller kurva 41 nedjusterad till samma målvärden?
Lutningarna blir ju samma, men hur är det med integralviktningar?
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Värmekurva Atlas
« Svar #9 skrivet: 07 april 2024, 22:09:45 »
Hej

Nu vet jag inte exakt hur styrningen sker i din pump men på min gamla IVT styrdes den av formeln Y=KX+M

du kan titta på mitt gamla Excelark har https://www.abc.se/~m5938/Kurva_Rego.zip

Kanske texten här kan hjälpa till https://www.abc.se/~m5938/

Kan nämna att i mitt gamla hus från 1967 sjönk innetemperatur vid stark blåst ca 1,5 grader. I kompisens hus 2,5.

Efter montering av innegivare så höll sig temperaturen konstant.

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 413
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!