Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slang har ramlat ner i hÃ¥let!  (läst 2891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Slang har ramlat ner i hålet!
« skrivet: 08 juli 2019, 22:05:18 »
Hallå,

Som jag har befarat kunde hända så har någon vandaliserat ett av borrhålen på en hyresfastighet. Vet inte vad som gjorts men resultatet är att slangen har ramlat ner i hålet. Gissar på att en viss person har hoppat på pallen som låg över hålet och lyckats trycka ner slangen så långt att den ramlade ner. Ca 5 meter uppskattningsvis men jag kollade bara med ficklampa så var svårt att bedöma avstånd men är säkert mer än foderröret skall kapas. I och med att jag såg rören gissar jag att de fortfarande är över vattennivån så slipper de följdproblemen det skulle skapat i vart fall. Hur som haver så måste ju rören lyftas upp. Jag funderar på någon form av hulling i änden på ett antal skarvade gängstänger borde fungera.

Min andra tanke är, borde man inte tryckt ner slangen till botten, eller är hålet något djupare borrat och slangen inte räckte till tro? Kan ju skarva på slangen så får jag några gratismeter :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2019, 18:37:55 »
???
Normalt så brukar borraren köra ner slangen i botten och kapa en bit ovanför marken?
Hur har din borrare burit sig åt?
Har de släppt ner en för kort slang och sen hängt fast den?
???

Du fÃ¥r nog prova att fiska med nÃ¥tt fiskeredskap tror jag...  Sc:,h
« Senast ändrad: 09 juli 2019, 18:39:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #2 skrivet: 09 juli 2019, 19:34:00 »
Borde inte vara allt för svÃ¥rt att fiska upp jag skulle nog ta ett armeringsjärn gjort nÃ¥n liten klump i änden och sen ett till armeringsjärn som är kilformat och sen kört ner bÃ¥da i slangen och fÃ¥ det att kila sÃ¥ det spänner fast och sen dra i järnet med klump pÃ¥.  Att jag skulle tagit armeringsjärn beror pÃ¥ att det har jag liggande men kanske funkar med en bit av klent rep ocksÃ¥ bara man fÃ¥r det att nypa  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #3 skrivet: 09 juli 2019, 23:09:32 »
Se om du kan få in en trädgårdsslang ner i köldbärarslangen. Sug ut köldbäraren så flyter slangen upp.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2019, 08:05:50 »
Hur ska man kunna suga mer än några meter ner?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2019, 09:20:09 »
JAg skulle nog kolla noga så jag fått korrekt längd på kollektorn, känns konstigt att de borrar mer än du beställt?
Att ha kollektorn hängande i vinklarna där uppe skulle jag själv nog ha svårt att acceptera.
Ny kollektor, eller att de utan ersättning skarvar i slang så kollektorn får vila på botten känns som en rimlig åtgärd.
Den som satt ned kollektorn borde stå för att dra upp den och skarva på den längd som krävs kan i vart fall jag tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2019, 10:24:17 »
Jag trodde att alla gjorde som "min" borrfirma, dom sätter en betongvikt längst ner som vilar på bottnen sedan "renkapar" dom slangarna innan dom svetsar på vinklarna längst upp.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2019, 12:56:04 »
Kanske slangen ligger lite krokigt i hålet och därför blivit för kort den kan ju haft rätt längd vid installationen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2019, 22:56:51 »
Snackade med borrarn och han sa att slangen var lite kort och troligtvis därför den åkt ner. Dom ska ordna detta när dom ska kapa in vinkeln. Ska mäta i morgon hur långt ner den sjunkit. Känns som jag inte borde behöva betala för fler meter än det finns slang i hålet. Frågan är bara hur jag ska kontrollera hur många meter den är på. Det står väl inte märkt på slangen, eller?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2019, 05:49:14 »
Brukar finnas meter på slang men beror ju på vad starten var på om slangen inte var en ny knippe
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #10 skrivet: 11 augusti 2019, 21:18:32 »
Mätte och var bara två meter ner. Så en meter när foderröret är kapat. Orkar inte bråka om det även om det *3 hål är värt en dunk köldbärare.. :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #11 skrivet: 12 augusti 2019, 04:58:58 »
Gör man kollektorn lika lång som hålet så kommer ju slangen att åka ner nån/några meter om man släpper den eftersom den 'korvar' sig. Låter inte som något fel tycker jag.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #12 skrivet: 12 augusti 2019, 07:33:05 »
Gör man kollektorn lika lång som hålet så kommer ju slangen att åka ner nån/några meter om man släpper den eftersom den 'korvar' sig. Låter inte som något fel tycker jag.

Fast man brukar väl inte kapa slangen innan man släppt ner den?
Och de gånger jag varit med så brukar man kapa en bit ovan mark just för att den kan korva ihop sig lite.
Men det är, som Rickard skriver, upp till installatören att fixa ihop det, det borde gå att skarva ihop när man fiskat upp slangen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Slang har ramlat ner i hålet!
« Svar #13 skrivet: 21 augusti 2019, 00:55:46 »
Nu är det ihop i vart fall.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!