Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta Ã¥terförsäljare efter installation?  (läst 6987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #15 skrivet: 18 december 2014, 13:27:26 »
Jag justerade in allt själv. Det var inte helt trivialt, men inte allt för svårt heller. Med hjälp härifrån så tror jag att jag kommit ganska nära så bra som jag kan komma. Det finns säkert kvar optimeringar att göra, men nu ha jag kommit så långt som jag kommer med min nuvarande kunskap.
Men i enkla ordalag så gjorde jag som så här.
1: Öppna all strypningar på alla radiatorer och ta bort / öppna eventuella termostater, så att vattnet får fritt flöde. Slå av ev innegivare och styr bara på utegivaren.
2: Vänta..... ett antal timmar.
3: Gå igenom huset, känns det lika varmt överallt? Förmodligen inte, i det rum som är varmast stryper du radiatorn lite.
4: GÃ¥ till steg 2 och sedan steg 3 igen. Repetera tills att det är lika varmt  alla rum.
5: Är det för varmt? Sänk kurvan För kallt? Höj kurvan.
6: Vänta igen och gå sedan igenom alla rum igen, justera ev radiatorer igen. Höj/ sänk kurva om det behövs.
7: Nöjd? Låt pumpen jobba på.
8: När utomhus tempen ändras så kan det hända att det blir kallt eller varmt inne igen. Justera då rumbör och ev kurvan.
9: Sen är det bara att repetera stegen tills att tempen blir bra vid alla utomhus temperaturer. Det tar en värmesäsong innan du fått till det vid alla utomhustemperaturer.

Som en genväg så kan du strypa radiatorerna på överplan något steg direkt, dom kommer förmodligen att behöva det ändå.

Att göra första grundjusteringen tar några dagar i anspråk, så ha tålamod.

När du kör fast och inte vet åt vilket håll du ska skruva, så skriv hit och fråga :)

Att röris gör en grundjustering och ser till att inga radiatorer är stängda kan jag tycka borde ingå - tyvärr gjorde dom inte det hos mig heller, men dom hade antagit att radiatorerna var grundjusterade från fabrik. Sen fick jag tjata en hel del innan jag fick nyckeln så jag kunde justera dom själv - den borde också ingå tycker jag.
« Senast ändrad: 18 december 2014, 13:47:23 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #16 skrivet: 18 december 2014, 13:54:26 »
Tommy...

Jag blev nästan lite tårögd nu... :'( Det borde dock finnas en smiley med glad mun och en tår för det är känslan jag skulle vilja förmedla...

Det är tungt för mig att lära/läsa in nya saker och det här med bergvärme är rätt sÃ¥ mastigt att ta in...sÃ¥ din sammanfattning är verkligen precis vad jag behövde just nu!  :) Det finns ju nÃ¥gra fina trÃ¥dar med instruktioner om att ställa in och optimera systemen med de är ganska tekniska...därför funderar jag lite pÃ¥ om jag inte skulle ta och starta en trÃ¥d i stil med "Pumpinställning för Dummies" eller kanske "Pumpinställning, lättläst steg-för-steg" kanske är bättre...man är ju inte "Dummie" bara för att man ännu inte tillskansat sig kunskapen.

Jag börjar ju verkligen från noll (jag visste inte ens vad framledning betydde för drygt ett år sedan) så jag skulle ju kunna skriva en steg-för-steg ur totalnovisens perspektiv. Jag slänger ut en fråga om detta kan vara något som det finns intresse för på forumet.

Tack Tommy...det känns lite bättre nu!  :)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #17 skrivet: 18 december 2014, 14:12:53 »
Gärna för mig, en sådan skulle nog hjälpa oss alla :)

Jag är långt ifrån erfaren i BVP system, började så smått titta på det förra året i augusti instalationen var klar i november, så jag har upplevt en värmesäsong - kanske är det därför jag kan beskriva det i "enklare termer", jag förstår helt enkelt inte de svårare själv ;)

Jag har skrivit på en blogg under hela projekterandet, uppstarten och driften under året som gått, kanske inte ger så mkt men släng ett öga på den om du vill http://bargvarmaren.blogspot.de/ Ps: Jag är inte författare, så.... Ds:
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #18 skrivet: 18 december 2014, 14:20:43 »
Jag tror att det som var svårast för mig att greppa är att vi jobbar med en vattenmassa med låg temperatur. Allt som förändras i vattenmassan påverkar hela husets uppvärmning.

Tycker du ex att det är för varmt i sovrummet och drar ner termostaten där, så kommer flödet att minska där - men samtidigt så ökar flödet till "alla" andra radiatorer och dom blir varmare. Även små förändringar påverkar.

När jag eldar, så kommer innegivaren säga "Nu är det varmt, sänk framledningen". Det gör att alla rum som inte får värme från kaminen blir kallare.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #19 skrivet: 18 december 2014, 15:14:24 »
Jag tror också att en total novis många gånger kan skriva på ett mer lättförståeligt sätt för andra noviser. Experterna här är grymma på att beskriva systemen men ibland är sådant som de tycker är fullständigt självklart långt över novisens kompetens och då fattar denne (läs jag) ingenting.

Vi lämnar den diskussionen eftersom den är rejält OT, och trÃ¥dens ämne inte är avslutat, men hÃ¥ll utkik sÃ¥ kanske det dyker upp en novistrÃ¥d snart. Jag kommer behöva hjälp om jag ger mig pÃ¥ att skriva den!  tummenupp
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!